Η κλιματική αλλαγή έχει φέρει την Ανδαλουσία αντιμέτωπη με σοβαρές προκλήσεις, με τις ακραίες θερμοκρασίες και τις καταστροφικές πλημμύρες να απειλούν την καθημερινότητα των κατοίκων και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Η Σεβίλλη, η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας, αλλά και οι γύρω πόλεις, όπως το Αλκάλα ντε Γκουανταΐρα, αναζητούν λύσεις για να μετριάσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους και καινοτόμες στρατηγικές. Παρά τη σημαντική πρόοδο σε ορισμένες υποδομές, ο δρόμος προς τη βιωσιμότητα παραμένει γεμάτος προκλήσεις και απαιτεί συντονισμένη δράση για την προστασία της περιοχής από τα όλο και πιο έντονα φυσικά φαινόμενα.

Πιο συγκεκριμένα, στο Αλκάλα ντε Γκουανταΐρα, μια πόλη μόλις 15 χιλιόμετρα από τη Σεβίλλη, ο αντιδήμαρχος Χεσούς Μόρα αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Η πόλη διαθέτει ιστορικά κτίρια αλλά και έντονη ανοικοδόμηση, ενώ δεν υπάρχει σύνδεση με τη Σεβίλλη μέσω δημόσιων μεταφορών. Με την υποστήριξη κονδυλίων από το πρόγραμμα Next Generation EU, στόχος είναι να αναπτυχθεί τουριστικά και να γίνει πιο ελκυστική. Ωστόσο, οι ακραίες θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 45°C το καλοκαίρι και οι επακόλουθες πλημμύρες κάνουν την καθημερινότητα των κατοίκων εξαιρετικά δύσκολη.

Πώς η Σεβίλλη παρέμεινε προστατευμένη από τις πλημμύρες

Στον αντίποδα, η Σεβίλλη καταφέρνει να παραμένει προστατευμένη από τις πλημμύρες, χάρη στο υπόγειο δίκτυο υδροφρακτών που απορροφούν τα όμβρια ύδατα, ένα έργο που ολοκληρώθηκε πριν 20 χρόνια με κοινοτική χρηματοδότηση, σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle. Πλέον, η πόλη έχει θέσει τον στόχο να γίνει «κλιματικά ουδέτερη» έως το 2030, συμμετέχοντας στο ευρωπαϊκό δίκτυο NetZeroCities, μαζί με άλλες έξι ισπανικές πόλεις. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει δενδροφυτεύσεις, εγκατάσταση νέων συντριβανιών και αξιοποίηση των όμβριων υδάτων σε υπόγειες δεξαμενές, με συνολική επένδυση 1,7 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών.

Η επέκταση της πόλης με οικολογικά και κοινωνικά κριτήρια προς τα νότια θεωρείται απαραίτητη, καθώς η ζωή στο πυκνοκατοικημένο κέντρο έχει γίνει δύσκολη και ακριβή λόγω της τουριστικής ανάπτυξης. Ωστόσο, η ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση παραμένει υπό εξέταση, αφού η ΕΕ επιθυμεί αυστηρό έλεγχο των προτάσεων, δεδομένης της ιστορικής διαφθοράς στον κατασκευαστικό τομέα της Ανδαλουσίας.

Επιπλέον, οι αρχές δίνουν έμφαση στη βελτίωση της κινητικότητας. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση αποτελεί καθημερινό φαινόμενο, με τα αυτοκίνητα να κυριαρχούν στο κέντρο. Σχέδια για την επέκταση του μετρό και την ενίσχυση των δημόσιων μεταφορών βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά ο χρόνος πιέζει.

Ο βιολόγος Αντόνιο Τουριέλ και ο γεωπόνος Μάρκος Γκαμπόα επισημαίνουν ότι η Μεσόγειος και ο Ατλαντικός θερμαίνονται ταχύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, γεγονός που εντείνει τα τροπικά φαινόμενα. Σύμφωνα με τον Γκαμπόα, οι φετινές καταστροφικές πλημμύρες οφείλονται σε λανθασμένες πολιτικές που σχετίζονται με την αγροτική και οικιστική ανάπτυξη. Η νότια Ισπανία βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή και απαιτούνται άμεσες δράσεις για την αποτροπή μεγαλύτερων καταστροφών.

Διαβάστε ακόμη