Τα τελευταία χρόνια, οι κλιματικές καταστροφές, όπως οι πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες στη Βαλένθια της Ισπανίας τον Οκτώβριο του 2024 ή οι περσινές πλημμύρες στη Θεσσαλία, αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη της ΕΕ να ενισχύσει τους μηχανισμούς έκτακτης χρηματοδότησης. Αυτά τα γεγονότα δεν είναι μόνο ανθρωπιστική κρίση, αλλά συνεπάγονται και σημαντικό οικονομικό κόστος. Για να ανταποκριθούν οι πληγείσες χώρες στις οικονομικές απαιτήσεις για την αντίδραση και την προσαρμογή σε τέτοιες κλιματικές καταστροφές, οι μηχανισμοί χρηματοδότησης της ΕΕ πρέπει να αναμορφωθούν, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel.

ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ © EPA/KAI FORSTERLING

Πλημμύρες στην Ισπανία © EPA/KAI FORSTERLING

Ο ρόλος του SEAR της ΕΕ

Το κύριο εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αντίδραση σε κλιματικές καταστροφές είναι το Ταμείο Αλληλεγγύης και Έκτακτης Βοήθειας (SEAR). Το SEAR συνδυάζει δύο υπάρχοντες μηχανισμούς της ΕΕ: το Ταμείο Έκτακτης Βοήθειας για τεχνική βοήθεια και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης (EUSF) για οικονομική βοήθεια. Αυτό το ταμείο παρέχει βοήθεια σε πολλές κατηγορίες καταστροφών, όπως πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές και σεισμούς. Από την ίδρυσή του το 2002, το συνολικό ποσό που έχει διατεθεί από το ταμείο ανέρχεται σε περίπου 8,6 δισεκατομμύρια ευρώ, κάνοντάς το ένα ζωτικό πόρο για τις πληγείσες χώρες της ΕΕ.

Θεσσαλία, καταστροφές © Eurokinissi

Θεσσαλία, καταστροφές © Eurokinissi

Παρά την αξία του SEAR, η λειτουργία του τίθεται σε αμφισβήτηση λόγω της αυξανόμενης κλίμακας των κλιματικών καταστροφών. Καθώς η ΕΕ αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση από αυτές τις καταστροφικές καταστάσεις, είναι επιτακτική η αναμόρφωση του SEAR ώστε να ανταποκριθεί καλύτερα στις προκλήσεις της κλιματικής προσαρμογής και της βοήθειας μετά από καταστροφές.

Προκλήσεις στους μηχανισμούς χρηματοδότησης της ΕΕ

  1. Αργή διανομή κονδυλίων: Ένας από τους κύριους περιορισμούς του SEAR είναι η αργή διαδικασία πρόσβασης στα κονδύλια. Η πληγείσα χώρα πρέπει να υποβάλει αίτηση εντός 12 εβδομάδων από μια καταστροφή, ακολουθούμενη από μια διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης που συχνά διαρκεί περίπου έναν χρόνο. Αυτός ο μεγάλος χρόνος διανομής κονδυλίων καθυστερεί σημαντικά την ανταπόκριση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, κάτι που είναι κρίσιμο σε περιόδους κρίσης. Για παράδειγμα, για αρκετές χώρες της ΕΕ που υπέστησαν πλημμύρες το 2023, η πρόταση της Επιτροπής για βοήθεια (που ζητήθηκε το 2023) εγκρίθηκε μόλις τον Αύγουστο του 2024, δηλαδή πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για μια επείγουσα αντιμετώπιση. Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα δύσκολη για χώρες με περιορισμένη οικονομική δυνατότητα και χαμηλούς διοικητικούς πόρους. Αυτές οι χώρες δυσκολεύονται να περιηγηθούν στη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και να παρέχουν ακριβείς εκτιμήσεις των ζημιών, κάτι που μπορεί να καθυστερήσει περαιτέρω την παράδοση της βοήθειας.
  2. Ανεπαρκής χρηματοδότηση: Αν και η ΕΕ έχει αυξήσει σημαντικά την ετήσια κατανομή για το SEAR κατά 46% από το 2014, αυτή η αύξηση δεν ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες για χρηματοδότηση των καταστροφών και της προσαρμογής στις κλιματικές αλλαγές. Από το 2021 έως το 2023, οι οικονομικές απώλειες από κλιματικά φαινόμενα διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την περίοδο 2014-2020. Ο αυξανόμενος αριθμός και η σοβαρότητα των φυσικών καταστροφών απαιτούν μια ανάλογη αύξηση της χρηματοδότησης, για να εξασφαλιστεί ότι η ΕΕ είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις κλιματικές προκλήσεις.
  3. Ανεπαρκή κονδύλια για ανθεκτική ανοικοδόμηση: Οι τρέχουσες προϋποθέσεις επιλεξιμότητας για το SEAR δεν καλύπτουν πάντα τα επιπλέον κόστη που απαιτούνται για να ανακατασκευαστούν οι κατάλληλες υποδομές που θα χαρακτηρίζονται από υψηλότερη ανθεκτικότητα και καλύτερη προσαρμοστικότητα όσον αφορά στο κλίμα. Η αρχή της «ανεγέρσεως καλύτερων υποδομών» είναι κρίσιμη για να διασφαλιστεί ότι η υποδομή όχι μόνο θα ανακάμψει, αλλά θα γίνει πιο ανθεκτική στις μελλοντικές κλιματικές προκλήσεις. Η έλλειψη ευελιξίας στη χρηματοδότηση αυτών των βελτιώσεων μπορεί να περιορίσει τις δυνατότητες των προσπαθειών ανοικοδόμησης να ανταποκριθούν σε μακροπρόθεσμους κλιματικούς κινδύνους.

Τι πρέπει να κάνει η ΕΕ

Για να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα του SEAR, η ΕΕ θα πρέπει να εξετάσει τα εξής μέτρα:

  1. Βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ταχύτητας κατανομής κονδυλίων: Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων πρέπει να απλοποιηθεί και να επιταχυνθεί, ώστε τα κονδύλια να φτάνουν γρήγορα στις πληγείσες περιοχές. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη μείωση του διοικητικού χρονοδιαγράμματος και την παροχή επιπλέον υποστήριξης σε χώρες με περιορισμένους πόρους.
  2. Αύξηση της χρηματοδότησης: Η χρηματοδότηση του SEAR πρέπει να αυξηθεί για να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες των καταστροφών και της προσαρμογής στο κλίμα. Μπορεί να χρειαστούν επιπλέον χρηματοδοτικά εργαλεία τα επόμενα χρόνια για την προσαρμογή στο κλίμα.
  3. Ευθυγράμμιση των Ταμείων Αλληλεγγύης με τους στόχους κλιματικής ανθεκτικότητας: Η οικονομική βοήθεια για την αποκατάσταση των υποδομών πρέπει να υποστηρίξει και την προσαρμογή στο κλίμα, όπως η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης και η αναβάθμιση των υποδομών. Οι προσπάθειες ανακατασκευής πρέπει να ακολουθούν ενημερωμένα πρότυπα που δίνουν προτεραιότητα στις βιώσιμες και ανθεκτικές υποδομές.

Οι υφιστάμενοι μηχανισμοί έκτακτης χρηματοδότησης της ΕΕ είναι κρίσιμοι για την αντιμετώπιση των κλιματικών καταστροφών, αλλά πρέπει να εξελιχθούν για να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες προκλήσεις που θέτουν οι συχνότερες και σοβαρότερες κλιματικές καταστροφές. Βελτιώνοντας την ταχύτητα, την κλίμακα και το εύρος της χρηματοδότησης, η ΕΕ μπορεί να υποστηρίξει καλύτερα τα κράτη μέλη της στην προσαρμογή και ανάρρωση από τις κλιματικές καταστροφές, εξασφαλίζοντας ένα πιο βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον για την Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμη