Οι διατροφές που βασίζονται στο κρέας είναι σημαντικός παράγοντας εκπομπής παγκόσμιων ρύπων, ιδιαίτερα σε ανεπτυγμένες χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου η υπερβολική κατανάλωση κρέατος είναι συνηθισμένη. Το σύστημα τροφίμων ευθύνεται για το ένα τρίτο των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με τα ζωικά προϊόντα, και ειδικά το μοσχάρι, να είναι οι κύριοι υπεύθυνοι λόγω της παραγωγής μεθανίου κατά τη διάρκεια της πέψης. Το μοσχάρι συνεισφέρει 20 φορές περισσότερους ρύπους ανά βρώσιμο γραμμάριο πρωτεΐνης σε σχέση με φυτικές εναλλακτικές, όπως τα φασόλια και τα όσπρια, σύμφωνα με το Bloomberg. Η αλλαγή της διατροφής μακριά από το κρέας και προς φυτικές τροφές θα μπορούσε να μειώσει δραματικά τις παγκόσμιες εκπομπές. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Climate Change εκτιμά ότι οι παγκόσμιες εκπομπές από τις διατροφικές συνήθειες θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 17% αν όλοι υιοθετούσαν φυτικές διατροφές.

Ωστόσο, η προώθηση αλλαγών στη διατροφή αποτελεί ένα σύνθετο ζήτημα. Η τροφή συνδέεται στενά με την προσωπική ταυτότητα, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις, ενώ τα στερεότυπα γύρω από την κατανάλωση φυτικών τροφών μπορούν να αποτρέψουν τους ανθρώπους από το να κάνουν αυτή την αλλαγή. Παρά ταύτα, αρκετές στρατηγικές έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στην ενθάρρυνση πιο βιώσιμων διατροφικών συνηθειών.

Μια μέθοδος είναι το nudging, όπου τα φυτικά γεύματα προβάλλονται σε εξέχουσες θέσεις και προωθούνται ως επιθυμητές επιλογές. Για παράδειγμα, ορισμένα πανεπιστήμια στη συνεργασία Menus of Change University Research Collaborative, που προωθεί τις φυτικές διατροφές, πέτυχαν μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 23% ανά κιλό τροφής που αγοράστηκε από το 2019 έως το 2023 και στοχεύουν σε 40% μείωση μέχρι το 2030. Σε εστιατόρια και καφετέριες, τα φυτικά πιάτα μερικές φορές ανανεώνονται με ελκυστικές περιγραφές, κάνοντάς τα πιο ελκυστικά στους πελάτες. Η Google ανακάλυψε ότι η χρήση ελκυστικών ονομάτων, όπως “Σούπα με γαλλικά λαχανικά μαγειρεμένα με κρασί”, αύξησε την κατανάλωση φυτικών γευμάτων στους υπαλλήλους της.

Μια άλλη τεχνική είναι η εισαγωγή ημερών χωρίς κρέας, όπως το Veganuary, μια καμπάνια από βρετανικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να δοκιμάσουν τη χορτοφαγία για έναν μήνα. Παρόμοιες πρωτοβουλίες, όπως οι «Δευτέρες χωρίς κρέας», έχουν επίσης δείξει προοπτικές στην αλλαγή των διατροφικών συνηθειών με την πάροδο του χρόνου. Κάποιοι άνθρωποι ενδέχεται να τρώνε λιγότερο κρέας χωρίς να το συνειδητοποιούν, ειδικά με τη χρήση της τεχνικής του blending, όπου το κρέας αναμειγνύεται με λαχανικά, δημιουργώντας γεύματα που είναι χαμηλότερα σε κρέας, αλλά ικανοποιούν τις γεύσεις των κρεατοφάγων.

Για να γίνουν τα φυτικά γεύματα πιο ελκυστικά, είναι κρίσιμο να βελτιωθεί η γεύση τους. Φέτος, η Δανία παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων για την προώθηση φυτικών τροφίμων, το οποίο περιλαμβάνει την υποστήριξη προγραμμάτων σπουδών για χορτοφαγικούς σεφ και άλλες πρωτοβουλίες για τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος. Στις ΗΠΑ, η πρωτοβουλία Menus of Change και το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Plant-Forward του Culinary Institute of America βοηθούν στη βελτίωση της προετοιμασίας και της ελκυστικότητας των φυτικών γευμάτων.

Συμπερασματικά, αν και η υπέρβαση των εμποδίων για τη φυτική διατροφή παραμένει δύσκολη, ο συνδυασμός στρατηγικών όπως το nudging, το μάρκετινγκ και η βελτίωση της γεύσης των φυτικών τροφών μπορεί να ενθαρρύνει την αλλαγή προς πιο βιώσιμες διατροφές, με όφελος για την υγεία του πληθυσμού και το περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμη