Η Αστυπάλαια έχει αναδειχθεί σε πρότυπο παγκόσμιας πρωτοβουλίας για την πράσινη μετάβαση και τη βιώσιμη ανάπτυξη, με στόχο να λειτουργήσει ως «έξυπνο» νησί που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της τοπικής κοινότητας και των επισκεπτών. Όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης, μιλώντας στο ελληνικό περίπτερο στο Μπακού, στο πλαίσιο της COP29, «η Αστυπάλαια δεν είναι απλώς μια τουριστική περιοχή, αλλά και μια κοινότητα με πλούσια κοινωνική δομή». Η πρωτοβουλία αυτή αποδεικνύει ότι η μετάβαση σε πιο πράσινες λύσεις μπορεί να επιφέρει ουσιαστική, θετική αλλαγή στην ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού.
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Φραγκογιάννης η υπηρεσία μετακίνησης ASTYBUS έχει λάβει θετική αξιολόγηση από το 97% των χρηστών, ενώ οι τουρίστες δηλώνουν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, με το 55% από αυτούς να σκοπεύει να επιστρέψει στο νησί λόγω των αλλαγών που έχουν συντελεστεί. Σημειώνεται πως το ASTYBUS είναι μια υπηρεσία έξυπνης δημόσιας συγκοινωνίας στην Αστυπάλαια, η οποία λειτουργεί με ηλεκτρικά μίνι-βαν που εξυπηρετούν τόσο τους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες του νησιού. Μέσω της εφαρμογής “astyMOVE”, οι χρήστες μπορούν να προγραμματίσουν εύκολα τις μετακινήσεις τους, προσφέροντας έτσι μια φιλική προς το περιβάλλον λύση μετακίνησης που προάγει την ηλεκτροκίνηση και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Το πρόγραμμα AstyBus έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο, με αύξηση των δρομολογίων κατά 83% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023, καθώς οι διαδρομές αυξήθηκαν από 4.244 σε 7.759, δείχνοντας τη θετική ανταπόκριση των πολιτών και επισκεπτών. Επίσης, τα οχήματα του προγράμματος διήνυσαν περισσότερα χιλιόμετρα, από 37.220 χλμ το 2023 σε 49.206 χλμ το 2024. Επιπλέον, η εφαρμογή του προγράμματος βελτιώθηκε ώστε η εγγραφή νέων χρηστών να είναι ταχύτερη και πιο εύχρηστη, ενισχύοντας την εμπειρία των χρηστών.
Το έργο που στοχεύει στη μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πρότυπο νησί πράσινης κινητικότητας και βιώσιμης ανάπτυξης επιλέχθηκε για να λειτουργήσει πιλοτικά, καθώς το νησί δεν είναι διασυνδεδεμένο με το εθνικό δίκτυο ηλεκτρισμού και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα μιας μικρής κοινωνίας με ποικίλες ανάγκες και δομές, όπως εκκλησίες, σχολεία, νεότερους και μεγαλύτερους κατοίκους, καθώς και τουριστική δραστηριότητα. Αυτή η επιλογή τοποθεσίας επιτρέπει την ακριβή αξιολόγηση της επιτυχίας του έργου, προσφέροντας παράλληλα μείωση του κόστους σε σχέση με πιο εκτεταμένες περιοχές.
Η μετάβαση της Αστυπάλαιας στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος αφορά την παραγωγή ενέργειας, με την εγκατάσταση υβριδικού συστήματος που συνδυάζει ηλιακή και αιολική ενέργεια, αντικαθιστώντας τις παλαιές γεννήτριες ντίζελ που ήταν επιβλαβείς για το περιβάλλον. Οι εργασίες για τη δημιουργία του υβριδικού σταθμού, που θα περιλαμβάνει φωτοβολταϊκά πάνελ και μία ανεμογεννήτρια, έχουν ξεκινήσει, ενώ η τοποθέτηση των πάνελ προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2024. Ο δεύτερος πυλώνας εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση, με την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων από ηλεκτρικά, την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και την παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για την ανανέωση των στόλων τους. Πάνω από 100 ηλεκτρικά οχήματα έχουν ήδη φτάσει στο νησί για ιδιωτική χρήση. Επίσης, τα οχήματα των δημόσιων υπηρεσιών, όπως της Αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πολιτικής Αεροπορίας και του Δήμου, έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτρικά, ενώ στο νησί βρίσκεται πλέον και το πρώτο ηλεκτρικό ασθενοφόρο. Παράλληλα, λειτουργεί και υπηρεσία δημόσιας συγκοινωνίας με ηλεκτρικά μικρά λεωφορεία (βαν), ενώ η μόνη εξαίρεση στην ηλεκτροκίνηση αφορά τα μεγάλα φορτηγά και τα μηχανήματα έργου. Ο τρίτος πυλώνας είναι η έξυπνη κινητικότητα, με τη δημιουργία υπηρεσιών μετακίνησης κατά παραγγελία μέσω της εφαρμογής astyMOVE, που επιτρέπει στους χρήστες να καλούν ηλεκτρικά οχήματα για τις μετακινήσεις τους. Τέλος, ο τέταρτος πυλώνας αφορά τον προγραμματισμό δοκιμών αυτόνομων οχημάτων, με στόχο τη μελλοντική χρήση οχημάτων χωρίς οδηγό. Οι πρώτες δοκιμές αναμένονται να ξεκινήσουν το 2028.
Ο δήμαρχος της Αστυπάλαιας, στο πλαίσιο του 8ου Sustainability Summit for SE Europe & the Mediterranean του Economist είχε αναφέρει πως «στην Αστυπάλαια, συνεργαζόμαστε με την ελληνική πολιτεία και τη Volkswagen. Έχουμε ήδη εγκαταστήσει σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και παράγουμε ένα ποσοστό της ενέργειας από φωτοβολταϊκά. Αυτή τη στιγμή, κατασκευάζεται ένας υβριδικός σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που θα συνδυάζει φωτοβολταϊκά και μπαταρίες, με την ενέργεια να διοχετεύεται απευθείας στην κατανάλωση. Παράλληλα, έχουμε βελτιώσει την ποιότητα του νερού στο νησί και εξετάζουμε ζητήματα επανάχρησης νερού. Η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να επιτύχει χωρίς τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας. Στην Ελλάδα, συχνά εργαζόμαστε από πάνω προς τα κάτω, όμως οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αποκτήσουν οφέλη από αυτή τη μετάβαση. Όπου υπάρχουν εμπόδια, είναι επειδή οι τοπικές κοινωνίες δεν συμμετέχουν αρκετά. Η πράσινη μετάβαση είναι αναγκαιότητα, αλλά απαιτεί ενεργή συμμετοχή του κόσμου», ανέφερε.
Διαβάστε ακόμη