Σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο αστικό τοπίο, οι προτιμήσεις για τις μεταφορές ποικίλλουν ευρέως σε ολόκληρη την Ευρώπη, επηρεαζόμενες από το μέγεθος της πόλης, τις υποδομές και τις πολιτιστικές συνήθειες. Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2023 σχετικά με την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις παρέχει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοικοι 83 πόλεων περιηγούνται στην καθημερινή τους ζωή. Σύμφωνα με την έκθεση, το 42% των Αθηναίων χρησιμοποιεί αυτοκίνητο, ενώ το ίδιο ποσοστό επιλέγει τις δημόσιες συγκοινωνίες. Οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν μόλις το 8%, ενώ η χρήση μηχανής φτάνει το 11%. Επιπλέον, το 5% των κατοίκων χρησιμοποιεί το τρένο, και το 35%  προτιμά το περπάτημα. Αυτή η κατανομή δείχνει την ισχυρή εξάρτηση από το αυτοκίνητο και τις δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ παράλληλα υποδηλώνει την ανάγκη για περισσότερες βιώσιμες επιλογές μεταφοράς στην πρωτεύουσα.

Η οδήγηση αυτοκινήτου παραμένει κυρίαρχη στην Ευρώπη

Η οδήγηση εξακολουθεί να είναι ο προτιμώμενος τρόπος μετακίνησης στην Ευρώπη, με μέσο όρο 48% των κατοίκων να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο σε μια τυπική ημέρα. Μεταξύ των πρωτευουσών, η χρήση του αυτοκινήτου ποικίλλει σημαντικά, με τη Στοκχόλμη να έχει το χαμηλότερο ποσοστό 28%, ενώ το Ρέικιαβικ παρουσιάζει υψηλό ποσοστό 68%. Η διαφορά αυτή αντανακλά όχι μόνο γεωγραφικές διαφορές αλλά και διαφορές στον αστικό σχεδιασμό και την αποτελεσματικότητα των δημόσιων μεταφορών. Είναι ενδιαφέρον ότι οι πόλεις με πληθυσμό κάτω των 250.000 κατοίκων αναφέρουν υψηλότερη χρήση αυτοκινήτου (52%) σε σύγκριση με τις πόλεις με πληθυσμό μεταξύ 1 και 5 εκατομμυρίων (44%).

Οι δημόσιες μεταφορές σε άνοδο

Όπως αναφέρει το euronews, τα μέσα μαζικής μεταφοράς βρίσκονται στη δεύτερη θέση σε δημοτικότητα, με το 40% των κατοίκων σε όλες τις πόλεις που συμμετείχαν στην έρευνα να βασίζονται καθημερινά σε λεωφορεία, τραμ και μετρό. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στις μεγαλύτερες πόλεις, αναδεικνύοντας τη σημασία των αποτελεσματικών δικτύων δημόσιων μεταφορών στα αστικά κέντρα. Για παράδειγμα, σε πόλεις με λιγότερους από 250.000 κατοίκους, μόνο το 35% χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται στο 47% στις μεγαλύτερες πόλεις. Σε πόλεις όπως η Πράγα, το εντυπωσιακό 69% των κατοίκων επιλέγει τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αναδεικνύοντας τα αποτελεσματικά συστήματα μεταφορών που ενθαρρύνουν αυτό το μέσο.

Περπάτημα

Μετά το αυτοκίνητο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το περπάτημα είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής τρόπος μετακίνησης, με το 27% των κατοίκων να περπατά καθημερινά. Το ποσοστό αυτό διαφέρει σημαντικά ανά πόλη- για παράδειγμα, το 41% των Παριζιάνων περπατούν ως κύριο μέσο μεταφοράς, ενώ μόνο το 16% των κατοίκων της Άγκυρας κάνει το ίδιο. Παράγοντες όπως ο αστικός σχεδιασμός και οι υποδομές πεζών επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό αυτά τα ποσοστά. Στις πλουσιότερες πόλεις, οι βελτιωμένοι δημόσιοι χώροι ενθαρρύνουν το περπάτημα, γεγονός που υποδηλώνει άμεση σχέση μεταξύ των οικονομικών συνθηκών και των επιλογών κινητικότητας.

Ποδηλασία και μηχανές

Το ποδήλατο παραμένει ένας λιγότερο διαδεδομένος αλλά αξιοσημείωτος τρόπος μετακίνησης, καθώς κατά μέσο όρο μόνο το 14% των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί καθημερινά ποδήλατο. Η Ολλανδία και η Δανία κατέχουν τα πρωτεία στα ποσοστά ποδηλασίας, με πόλεις όπως το Γκρόνινγκεν και το Άμστερνταμ να διαθέτουν 46% και 39% αντίστοιχα. Αντίθετα, πόλεις όπως η Ρώμη και το Βελιγράδι παρουσιάζουν πολύ χαμηλή χρήση του ποδηλάτου, με 6% ή λιγότερους κατοίκους να χρησιμοποιούν τακτικά το ποδήλατο.

Στη Νότια Ευρώπη, οι μηχανές αποτελούν δημοφιλή επιλογή, ιδιαίτερα σε πόλεις όπως η Νάπολη και η Μάλαγα, όπου το 13% των κατοίκων βασίζονται σε αυτές. Στην Αθήνα, η χρήση της μηχανής είναι παρόμοια υψηλή σε ποσοστό 11%, πιθανώς επηρεασμένη από το κλίμα και την αστική διάταξη της περιοχής. Η τάση αυτή υποδηλώνει μια πολιτισμική προτίμηση για τα δίτροχα μέσα μεταφοράς σε πυκνοκατοικημένες περιοχές όπου η στάθμευση και η συμφόρηση μπορεί να είναι προβληματική.

Παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές μεταφορών

Διάφοροι παράγοντες συμβάλλουν στις διαφοροποιήσεις των προτιμήσεων στις μεταφορές μεταξύ των πόλεων. Οι αστικές υποδομές, η τοπική κουλτούρα, οι οικονομικές συνθήκες και τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο. Για παράδειγμα, οι πόλεις με εκτεταμένα και αποτελεσματικά δίκτυα δημόσιων συγκοινωνιών τείνουν να εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά χρήσης από τους κατοίκους. Επιπλέον, οι πόλεις που επενδύουν σε περιβάλλοντα φιλικά προς τους πεζούς προωθούν το περπάτημα ως βιώσιμο μέσο μεταφοράς.

Ο Αλέξανδρος Μπαρτζώκας-Τσιόμπρας, ερευνητής αστικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, τονίζει τη σημασία των ποιοτικών δημόσιων χώρων. Υποστηρίζει ότι η βελτίωση των εγκαταστάσεων για πεζούς μπορεί να ενισχύσει τις βιώσιμες συνήθειες μετακίνησης, ενισχύοντας την αξία του αστικού σχεδιασμού στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς στις μεταφορές.

Καθώς οι ευρωπαϊκές πόλεις συνεχίζουν να εξελίσσονται, η κατανόηση των προτιμήσεων μεταφοράς θα είναι ζωτικής σημασίας για τον βιώσιμο αστικό σχεδιασμό. Η στροφή προς πιο πράσινους τρόπους μεταφοράς -όπως τα δημόσια μέσα μεταφοράς, το περπάτημα και η ποδηλασία- αντανακλά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά ζητήματα και την αστική συμφόρηση. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής υποστηρίζουν όλο και περισσότερο καθαρότερες, πιο βιώσιμες λύσεις αστικής κινητικότητας, αναγνωρίζοντας ότι οι ποικίλες επιλογές μεταφοράς μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Διαβάστε ακόμη