Η Γερμανία σημείωσε ένα νέο ορόσημο στον αγώνα της κατά των μακροπρόθεσμων καταστροφικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, καθώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος (BMUV) παρουσίασε ένα προσχέδιο στρατηγικής που, για πρώτη φορά, θέτει μετρήσιμους στόχους για την αύξηση της ετοιμότητας. Τα μέτρα για την προσαρμογή στις τρέχουσες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και στους μελλοντικούς κλιματικούς κινδύνους καλύπτουν τομείς όπως η υγεία, οι υποδομές, η αστική ανάπτυξη και η οικονομία. Το προσχέδιο θα συζητηθεί με εμπλεκόμενους φορείς και τα ομόσπονδα κρατίδια, με στόχο την έγκρισή του από το υπουργικό συμβούλιο έως το τέλος του έτους.

Σύμφωνα με το Clean Energy Wire, το Υπουργείο Περιβάλλοντος της Γερμανίας παρουσίασε το προσχέδιο “Στρατηγικής για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή”, το οποίο για πρώτη φορά θέτει νομικά δεσμευτικούς, μετρήσιμους στόχους προσαρμογής για τη χώρα. Το προσχέδιο, που συντάχθηκε με τη συνεισφορά όλων των υπουργείων, περιλαμβάνει 34 γενικούς στόχους για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή στους τομείς της ανθρώπινης υγείας, της αστικής ανάπτυξης, του χωροταξικού σχεδιασμού, της χρήσης γης, της πολιτικής προστασίας, των υποδομών, της διαχείρισης υδάτων και της οικονομίας, καθώς και μέτρα που επηρεάζουν περισσότερους από έναν τομείς ταυτόχρονα.

Η “Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή” αποτελεί μέρος του νόμου για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή της Γερμανίας, που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο, και καθιστά νομικά δεσμευτική για τη χώρα και τα ομόσπονδα κρατίδια την εκπόνηση αξιολογήσεων κλιματικού κινδύνου και την υλοποίηση μέτρων για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων περιόδων έντονων βροχοπτώσεων, υψηλών θερμοκρασιών και συχνότερων πλημμυρών.

Οι εμπλεκόμενοι φορείς και τα ομόσπονδα κρατίδια έχουν προθεσμία μέχρι το τέλος Οκτωβρίου για να υποβάλουν τις απόψεις τους, με το υπουργικό συμβούλιο να αναμένεται να υιοθετήσει τη στρατηγική μέχρι τον Δεκέμβριο. Οι 34 γενικοί στόχοι υποδιαιρούνται σε μικρότερους επιμέρους στόχους, οι οποίοι περιλαμβάνουν επιμέρους δείκτες και μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Οι περισσότεροι στόχοι αναμένεται να επιτευχθούν έως το 2030, αν και κάποιοι εκτείνονται μέχρι το 2050.

Για παράδειγμα, οι τοπικές αρχές θα πρέπει να βελτιώσουν τις υποδομές για την προστασία από τις πλημμύρες και να δημιουργήσουν πράσινους χώρους που θα παρέχουν σκιά και δροσιά κατά τη διάρκεια των καυσώνων· εγκαταστάσεις όπως νοσοκομεία και γηροκομεία θα πρέπει να καταρτίσουν σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση των καυσώνων· οι εταιρείες κοινής ωφελείας θα πρέπει να προσαρμόσουν τις υποδομές τους ώστε να διαχειρίζονται καλύτερα τα ύδατα κατά τη διάρκεια περιόδων έντονων βροχοπτώσεων ή ξηρασίας· και το κράτος θα πρέπει να αναπτύξει καλύτερα συστήματα συναγερμού για την προειδοποίηση για ακραία καιρικά φαινόμενα.

Στον τομέα των υποδομών, για παράδειγμα, η κυβέρνηση στοχεύει στη βελτιστοποίηση των μεταφορικών και εφοδιαστικών υπηρεσιών στους υδάτινους δρόμους της Γερμανίας για περιόδους χαμηλής στάθμης νερού μεταξύ 2030 και 2040. Επιπλέον, έως το 2050, στοχεύει στη μείωση των διαταραχών στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές λόγω καιρικών φαινομένων και στην ενίσχυση της αντοχής των κτηρίων στις πλημμύρες.

Ένας από τους στόχους της γεωργίας είναι να μην υπάρξει μείωση στην ασφάλεια εφοδιασμού των γεωργικών προϊόντων λόγω κλιματικής αλλαγής. Στόχοι για την υγεία περιλαμβάνουν την ενίσχυση της ικανότητας του πληθυσμού να προσαρμόζεται στη ζέστη έως το 2030, καθώς και τη βελτίωση της ικανότητας αντιμετώπισης αλλεργιών γύρης και την πρόληψη λοιμωδών νοσημάτων.

Συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ότι έως το 2030 “σημαντικά περισσότεροι άνθρωποι” θα πρέπει να δηλώνουν ότι είναι ενημερωμένοι για τα κατάλληλα μέτρα κατά των αλλεργιών γύρης ή να είναι καλύτερα ενημερωμένοι για το πώς να αποφεύγουν ασθένειες που μεταδίδονται από φορείς (ο κίνδυνος των οποίων αυξάνεται λόγω της κλιματικής αλλαγής), σε σύγκριση με ένα έτος αναφοράς που θα οριστεί (πιθανόν το 2025/2026). Ο στόχος περιλαμβάνει επίσης τη βελτίωση των συνθηκών στους δήμους, καθώς και στις εγκαταστάσεις υγείας και φροντίδας, για την αντιμετώπιση των κινδύνων για την υγεία που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή.

Η κυβέρνηση έχει επίσης θέσει στόχο την αύξηση της εμβέλειας των προειδοποιητικών μηνυμάτων προς τον πληθυσμό. Για να μετρηθεί αυτό, έχει τεθεί ως στόχος η αύξηση του αριθμού των χρηστών της εφαρμογής προειδοποίησης “NINA” κατά 30% έως το 2030, σε σύγκριση με τον αριθμό των χρηστών τον Φεβρουάριο του 2024 (περίπου 14,3 εκατομμύρια).

Η υπουργός Περιβάλλοντος, Στέφι Λέμκε, δήλωσε ότι η μέτρηση των στόχων δεν θα είναι εύκολη, ανέφερε το dpa. Ενώ οι προσπάθειες μετριασμού της κλιματικής αλλαγής μπορούν να μετρηθούν μέσω των μειώσεων CO2, δεν υπάρχει ένας μόνο δείκτης για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, δήλωσε η Λέμκε. Ως εκ τούτου, ένα σύστημα παρακολούθησης με δείκτες προσαρμοσμένους σε κάθε τομέα θα μετρά αν οι στόχοι επιτυγχάνονται ή όχι.

Η Γερμανία βιώνει όλο και περισσότερο τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Πιο συχνά ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως παρατεταμένες περίοδοι καύσωνα, ξηρασία ή έντονες πλημμύρες, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σωρευτική οικονομική ζημία μεταξύ 280 και 900 δισεκατομμυρίων ευρώ στη χώρα, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παγκόσμιας θέρμανσης, σύμφωνα με έκθεση του 2023 που ανατέθηκε από την κυβέρνηση.

Ωστόσο, οι πόλεις και οι δήμοι δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση των συχνότερων και πιο σοβαρών πλημμυρών, των περιόδων καύσωνα, της ξηρασίας και των ελλείψεων νερού, σύμφωνα με έκθεση του Τεχνικού Πανεπιστημίου RPTU στο Κάιζερσλαουτερν. Εν τω μεταξύ, η παρατεταμένη ξηρασία και οι συχνότερες έντονες βροχοπτώσεις, ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής, θα έχουν σημαντική επίπτωση στα επίπεδα των υπόγειων υδάτων στην κεντρική Γερμανία, σύμφωνα με έκθεση της Κρατικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Υδάτων, Ακτών και Προστασίας Φύσης της Κάτω Σαξονίας (NLWKN).

Αν και η χώρα διαθέτει στρατηγική προσαρμογής από το 2008, οι περισσότερες ενέργειες παρέμεναν προαιρετικές μέχρι τώρα. Η έλλειψη οικονομικών και ανθρώπινων πόρων επιβραδύνει την εφαρμογή των μέτρων προετοιμασίας κατά των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ μια αποσπασματική προσέγγιση θεωρείται επίσης σημαντικό εμπόδιο.

Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή δεν έχει ακόμη ενσωματωθεί επαρκώς, και ότι οι αποφάσεις για την πολεοδομική ανάπτυξη εξακολουθούν να λαμβάνονται χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πιθανός αντίκτυπος της παγκόσμιας θέρμανσης – όπως η κατασκευή κατοικιών σε περιοχές επιρρεπείς σε πλημμύρες. Η εφαρμογή και όχι απλώς ο σχεδιασμός μέτρων προσαρμογής παραμένει πρόκληση.

Διαβάστε ακόμη