Οι πλοιοκτήτες αντιδρούν στη νομοθεσία που σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία η ΕΕ για απεξάρτηση του τομέα της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα. Μάλιστα, ζητούν αναθεώρηση της εν λόγω νομοθεσίας και υιοθέτηση κοινών κανόνων σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς θεωρούν πως οι στόχοι που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ανεδαφικοί και θα προκαλέσουν τη μείωση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των λιμανιών της ηπείρου.
Υπενθυμίζεται πως ο κανονισμός FuelEU Maritime, το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για απεξάρτηση του ναυτιλιακού τομέα από τα ορυκτά καύσιμα, θα τεθεί σε πλήρη ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025. Ο κανονισμός αυτός καθορίζει ανώτατα όρια ρύπων για τα μεγάλα εμπορικά πλοία συνολικής χωρητικότητας άνω των 5.000 κόρων που προσεγγίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ανεξάρτητα από τη σημαία τους. Στόχος είναι η μείωση των ρύπων καταρχάς κατά 2% έως το 2025 και έως το 80% το 2050.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Euronews, οι πλοιοκτήτες θεωρούν αδύνατο να απεξαρτηθεί η ναυτιλία από τα ορυκτά καύσιμα στο άμεσο μέλλον. Επιπλέον, υπογραμμίζουν πως διαφαίνεται ο κίνδυνος οι στόχοι του κανονισμού FeulEU Maritime να γυρίσουν «μπούμερανγκ» στην ευρωπαϊκή οικονομία, με μείωση της ανταγωνιστικότητας και αυξημένα κόστη για τους τελικούς καταναλωτές.
Σε δηλώσεις του στο euronews ο Εμανουέλε Γκριμάλντι (Emanuele Grimaldi), Ιταλός εφοπλιστής και Πρόεδρος του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας (International Chamber of Shipping, ICS) επισήμανε πως «νομίζω ότι (οι νέοι κανόνες) θα είναι αντιπαραγωγικοί για την ίδια την Ευρώπη, επειδή τα περισσότερα λιμάνια μας γίνονται λιγότερο ανταγωνιστικά και ως εκ τούτου πιθανόν αντί να έρχονται στα λιμάνια μας, τα πλοία θα επιλέγουν λιμάνια στη βόρεια Αφρική ή αλλού και επομένως θα χάσουμε δουλειές που θα έρχονταν στην Ευρώπη και ο στόλος μας θα είναι λιγότερο ανταγωνιστικός σε σύγκριση με άλλους στόλους. Επίσης μπορώ να επισημάνω ότι από τη στιγμή που η ναυτιλία είναι ο πιο ανταγωνιστικός τρόπος μεταφοράς, πιθανόν να οδηγήσουμε κάποιες εταιρείες να αποφεύγουν να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους με πλοία να επιστρέψουν ίσως σε οδικές μεταφορές κάτι που θα είναι πιο ρυπογόνο».
Παράλληλα, ο εφοπλιστής Νίκος Τσάκος με δηλώσεις του στο ίδιο μέσο τόνισε τα εξής: «Σίγουρα θα χρειαστεί μία σημαντική παράταση για να επιτευχθούν οι στόχοι. Αυτή τη στιγμή δεν έχει αποφασιστεί καν ποια θα είναι η τεχνολογία του μέλλοντος. Θα πρέπει να ακολουθήσουμε μάλλον το παράδειγμα αυτού που έγινε με τα double double πλοία. Τότε ο κανονισμός εισήχθε το 1992 και δόθηκε τουλάχιστον μία δεκαετία για να ακολουθήσουν τα πλοία αυτή την τεχνολογία. Μέσα σε μία εικοαετία άλλαξε ο σχεδιασμός των δεξαμονοπλοίων. Τώρα μιλάμε για τον σχεδιασμό των μηχανών και ακόμα δεν έχει αποφασιστεί η τεχνολογία του μέλλοντος».
Διαβάστε ακόμη