Ο κινεζικός γίγαντας γρήγορης μόδας (fast fashion), Shein, ερευνάται στην Ιταλία για ενδεχόμενους παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με τις πρακτικές βιωσιμότητας που εφαρμόζει, σύμφωνα με δημοσίευμα στο euronews.
Η ανεξάρτητη αρχή ανταγωνισμού της χώρας ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η έρευνα για το greenwashing θα επικεντρωθεί στην Infinite Styles Serves Co. Limited, μια εταιρεία με έδρα το Δουβλίνο που δραστηριοποιείται ως Shein και διαχειρίζεται τον ιστότοπο και την εφαρμογή του διαδικτυακού λιανοπωλητή.
Το Shein ιδρύθηκε στην Κίνα, αλλά έχει πλέον την έδρα του στη Σιγκαπούρη. Είχε μια αλματώδη άνοδο στον κόσμο της λιανικής πώλησης, η οποία τροφοδοτείται από ένα επιχειρηματικό μοντέλο που του επιτρέπει να παράγει ρούχα με βάση τη ζήτηση σε πραγματικό χρόνο και να τα παραδίδει απευθείας στους πελάτες από εργοστάσια που βρίσκονται κυρίως στην Κίνα. Αυτό έχει βοηθήσει την εταιρεία να προσφέρει προϊόντα σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές και να προσελκύσει αγοραστές που μπορούν να μπουν στον ιστότοπό της για να αγοράσουν πουλόβερ των 10 ευρώ, θήκες τηλεφώνου των 2 ευρώ και άλλα προϊόντα από μια γρήγορα ανανεούμενη ποικιλία ειδών.
Όμως οι επικριτές του Shein υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι οι πρακτικές της εταιρείας ενθαρρύνουν την υπερκατανάλωση και την περιβαλλοντική σπατάλη, προβλήματα για τα οποία ο λιανοπωλητής έχει δηλώσει ότι προσπαθεί να καταπολεμήσει.
Παραπλανά το Shein τους πελάτες με τους περιβαλλοντικούς του ισχυρισμούς;
Ωστόσο, Ιταλοί αξιωματούχοι κατηγορούν την εταιρεία ότι παραπλανά τους καταναλωτές με ισχυρισμούς σχετικά με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των ρούχων που πωλεί. Περιβαλλοντικές οργανώσεις ισχυρίζονται ότι τέτοιες παραπλανητικές πρακτικές, γνωστές ως greenwashing, συμβαίνουν σε ολόκληρο τον επιχειρηματικό κόσμο. Η αντιμονοπωλιακή αρχή της Ιταλίας, η συντομογραφία της οποίας στα ιταλικά είναι AGCM, ισχυρίζεται ότι ορισμένες από τις περιβαλλοντικές αναφορές στον ιταλικό ιστότοπο του Shein είναι παραπλανητικές ή παραλείπουν πληροφορίες.
Οι εικόνες που προωθούν τα ρούχα του Shein ως βιώσιμα γίνονται επίσης «μέσω γενικών, ασαφών, συγκεχυμένων ή/και παραπλανητικών περιβαλλοντικών ισχυρισμών», αναφέρει η αρχή στην ανακοίνωσή της. Συγκεκριμένα, ο εποπτικός φορέας επικαλέστηκε πληροφορίες από τη συλλογή «evoluShein» του Shein, οι οποίες, όπως είπε, μπορεί να έχουν παραπλανήσει τους καταναλωτές, ώστε να νομίζουν ότι τα ρούχα που αγόρασαν από τη συλλογή μπορούν να ανακυκλωθούν.
Οι εκπομπές του Shein αυξήθηκαν
Η AGCM ισχυρίστηκε επίσης ότι η δηλωμένη δέσμευση για την απαλλαγή από τον άνθρακα που εμφανίζεται στον ιστότοπο του Shein ήταν σε «προφανή αντίθεση» με τις αυξήσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που το Shein συμπεριέλαβε στις εκθέσεις βιωσιμότητας για το 2022 και το 2023.
Ο διαδικτυακός λιανοπωλητής δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με την ιταλική έρευνα.
«Θα θέλαμε επίσης να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία αυτή για να επαναβεβαιώσουμε τη δέσμευσή μας να συμμορφωνόμαστε με τους νόμους και τους κανονισμούς στις αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε και να διατηρούμε τη διαφάνεια με τους πελάτες μας», ανέφερε το Shein σε ανακοίνωσή του. Το Shein αντιμετωπίζει προκλήσεις και αλλού στην Ευρώπη. Επικριτές και ομάδες υπεράσπισης, όπως η Διεθνής Αμνηστία του Ηνωμένου Βασιλείου, έχουν αντιταχθεί στην πιθανή εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου λόγω εργασιακών και περιβαλλοντικών ανησυχιών.
Διαβάστε ακόμη