Ο κλάδος των αερομεταφορών αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά την εκπλήρωση των δεσμεύσεών του για το κλίμα στο πλαίσιο των υφιστάμενων πολιτικών. Μια νέα έκθεση του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ περιγράφει έναν πενταετή οδικό χάρτη με στόχο την επίτευξη καθαρών μηδενικών κλιματικών επιπτώσεων έως το 2050.

Σύμφωνα με το euronews, η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη φιλόδοξων και συστημικών αλλαγών στον τομέα των αερομεταφορών για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων. Επισημαίνει ότι οι τρέχουσες συζητήσεις συχνά ταλαντεύονται μεταξύ υπερβολικά αισιόδοξων απόψεων για τις προσπάθειες του κλάδου και απαισιόδοξων εκτιμήσεων για τις περιβαλλοντικές ελλείψεις του.

Η έκθεση παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο πενταετές σχέδιο που περιλαμβάνει τέσσερις βασικές συστάσεις:

  1. Πρώτον, η μείωση των contrails, των σύννεφων που σχηματίζονται από τα αεροσκάφη, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον αντίκτυπο των αερομεταφορών στο κλίμα. Τα σύννεφα, αυτά, μπορούν να λειτουργήσουν σαν μια κουβέρτα στον ουρανό, συμβάλλοντας στην αύξηση της θερμοκρασίας στο έδαφος. Η επιτάχυνση της ανάπτυξης ενός παγκόσμιου συστήματος για την αποφυγή τους θα μπορούσε να μειώσει τον αντίκτυπο των αερομεταφορών στο κλίμα έως και κατά 40%.
  2. Δεύτερον, η έκθεση συνιστά μια σειρά μέτρων για τη βελτίωση της συνολικής αποδοτικότητας των αερομεταφορών. Αυτά περιλαμβάνουν τη μείωση των ταχυτήτων πτήσης, την αντικατάσταση παλαιότερων αεροσκαφών με νεότερα μοντέλα και τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών των πτήσεων. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειώσουν στο μισό την καύση καυσίμων έως το 2050, αλλά απαιτούν ευρύτερη συνεργασία του κλάδου.
  3. Τρίτον, η έκθεση ζητεί τη μεταρρύθμιση των πολιτικών για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) για την επιτάχυνση της παραγωγής και για να διασφαλιστεί ότι είναι πραγματικά βιώσιμο. Γι’ αυτό τον λόγο τονίζεται η ανάγκη για παγκόσμιες πολιτικές που ελαχιστοποιούν τις ευρύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις των SAF.
  4. Τέταρτον, η έκθεση τάσσεται υπέρ της επένδυσης στην έρευνα και την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, όπως τα αεροσκάφη που κινούνται με υδρογόνο, καθώς τα αεροσκάφη αυτά προσφέρουν τη δυνατότητα μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και είναι ιδιαίτερα πλεονεκτικά για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.

Η έκθεση τονίζει ότι η επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών στις αερομεταφορές απαιτεί συνδυασμό αυτών των μέτρων και ισχυρή δέσμευση όλων των ενδιαφερομένων για βιώσιμες πρακτικές. Προειδοποιεί, ακόμη, ότι δεν αρκεί να βασιστούμε μόνο στις υπάρχουσες τεχνολογίες ή στις σταδιακές βελτιώσεις αλλά είναι ζωτικής σημασίας η αντιμετώπιση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων των βιώσιμων αερομεταφορών. Υπογραμμίζει, επίσης, την ανάγκη για μια δίκαιη μετάβαση που θα διασφαλίζει την προστασία των μέσων διαβίωσης των εργαζομένων στην αεροπορική βιομηχανία.

Με την εφαρμογή αυτών των συστάσεων, ο κλάδος μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και στην εξασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος για τα αεροπορικά ταξίδια.

Διαβάστε ακόμη