Η βιομηχανία της μόδας, ακρογωνιαίος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου, βρίσκεται τώρα υπό αυξανόμενο έλεγχο για τις σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της. Από την καλλιέργεια των πρώτων υλών μέχρι την κατασκευή, τη διανομή και την απόρριψη των ενδυμάτων, η βιομηχανία μόδας έχει σημαντικό αντίκτυπο στη ρύπανση των οικοσυστημάτων. Πέρα από τις τεράστιες ποσότητες νερού που απαιτούνται για τις διαδικασίες παραγωγής, η βιομηχανία συμβάλλει επίσης στη ρύπανση των υδάτων μέσω της χρήσης επιβλαβών χημικών ουσιών και βαφών. Σε παγκόσμιο επίπεδο, χρησιμοποιεί αρκετό νερό για να γεμίσει 37 εκατομμύρια πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων ετησίως, σύμφωνα με το euronews.

Λόγω της ανεξέλεγκτης κατανάλωσης νερού, η βιομηχανία μόδας συμβάλλει στη λειψυδρία, στη μεγάλη δηλαδή μείωση (συνήθως προσωρινή) των διαθέσιμων ποσοτήτων νερού. Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στην καλλιέργεια του βαμβακιού, μιας κύριας ίνας που χρησιμοποιείται στα ρούχα, η οποία απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού, φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, συμβάλλοντας στην αποψίλωση των δασών, τη ρύπανση των υδάτων και την υποβάθμιση του εδάφους. Μάλιστα σοκαριστικό είναι το γεγονός ότι για όλο το νερό που θα χρησιμοποιήσει ποτέ κάποιος για να πλύνει ένα βαμβακερό μπλουζάκι σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, θα χρειαστεί 50 φορές περισσότερο νερό για την καλλιέργεια του βαμβακιού που μπήκε σε αυτό. Σύμφωνα με το Bloomberg, το βαμβάκι χρησιμοποιεί περίπου το 2,3% της παγκόσμιας καλλιεργήσιμης γης και αντιπροσωπεύει το 16% όλων των πωλήσεων εντομοκτόνων.

Επιπλέον, η καταναγκαστική εργασία και οι κακές συνθήκες εργασίας στις περιοχές συγκομιδής βαμβακιού έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ηθική προμήθειά του.

Η περιβαλλοντική λύση της startup Galy

Η νεοσύστατη εταιρεία Galy με έδρα τη Βοστώνη υποστηρίζει ότι βρήκε μια εναλλακτική λύση που αποφεύγει όλα αυτά τα προβλήματα, καλλιεργώντας βαμβάκι σε εργαστήριο. Η εταιρεία μοιράστηκε μια αξιολόγηση από την περιβαλλοντική συμβουλευτική εταιρεία Quantis για να δείξει ότι, σε βιομηχανική κλίμακα, η διαδικασία της μειώνει τη χρήση νερού κατά 99%, τη χρήση γης κατά 97% και τις αρνητικές επιπτώσεις των λιπασμάτων κατά 91% σε σύγκριση με το παραδοσιακό βαμβάκι. Μάλιστα, χρειάστηκε να περάσουν μερικά χρόνια για την Galy, αλλά τώρα η startup επιχείρηση έχει παρουσιάσει αρκετή πρόοδο ώστε να εξασφαλίσει επενδύσεις από τεράστιους καταναλωτές βαμβακιού: την Hennes & Mauritz AB και την Inditex SA, ιδιοκτήτρια της Zara.

Η Galy παίρνει κύτταρα από ένα φυτό βαμβακιού, τα προσθέτει σε μια μεγάλη δεξαμενή και τα τροφοδοτεί με ζάχαρη. Αφού πολλαπλασιαστούν επαρκώς, οι τεχνικοί της Galy χρησιμοποιούν τη γενετική κατανόηση του φυτού – η οποία έχει αναπτυχθεί σε δεκαετίες έρευνας – για να ενεργοποιήσουν ορισμένα γονίδια και να απενεργοποιήσουν άλλα. Το αποτέλεσμα είναι το κύτταρο να μεταμορφώνεται και να επιμηκύνεται σε ίνα βαμβακιού.

Μέχρι στιγμής, η Galy έχει καταφέρει να παρασκευάσει μόνο μερικά κιλά βαμβάκι που έχει καλλιεργηθεί σε δεξαμενή. Εάν μπορέσει να παράγει περισσότερα σε κλίμακα, η εταιρεία έχει μεγάλα όνειρα να παράγει επίσης σκόνη κακάο και καφέ που καλλιεργείται στο εργαστήριο.

Εξαλείφοντας την ανάγκη για γεωργικές πρακτικές μεγάλης κλίμακας, που απαιτούν τη χρήση νερού, εδάφους και λιπασμάτων, το βαμβάκι που καλλιεργείται στο εργαστήριο μπορεί να μειώσει σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της παραδοσιακής παραγωγής βαμβακιού.

Αυτή η διαδικασία, ωστόσο, είναι κοστοβόρα, καθώς η παραγωγή βαμβακιού που καλλιεργείται στο εργαστήριο είναι επί του παρόντος πιο ακριβή από το παραδοσιακό βαμβάκι. Επιπλέον, για να ανταποκριθεί η παραγωγή στις απαιτήσεις της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις και τεχνολογικές εξελίξεις.

Σε ανακοίνωσή της, η Galy ανέφερε ότι συγκέντρωσε 33 εκατομμύρια δολάρια από τις εταιρείες Breakthrough Energy Ventures υπό την ηγεσία του Μπιλ Γκέιτς, H&M και Inditex, με αποτέλεσμα το συνολικό ποσό που έχει συγκεντρώσει η εταιρεία μέχρι στιγμής να ανέρχεται σε 65 εκατομμύρια δολάρια, αναφέρει το Bloomberg.

Τα second hand ρούχα

Η κυκλική οικονομία προσφέρει, επίσης, μια πιθανή λύση στην κρίση νερού της βιομηχανίας της μόδας. Με την προώθηση της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης των ρούχων, η κυκλική οικονομία μπορεί να μειώσει τη ζήτηση για νέα ρούχα και, κατά συνέπεια, την ανάγκη για διαδικασίες παραγωγής που απαιτούν μεγάλες ποσότητες νερού, σύμφωνα με το euronews.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι καταναλωτές ότι διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της αλλαγής στη βιομηχανία της μόδας. Έτσι, επιλέγοντας ρούχα από δεύτερο χέρι (second hand), υποστηρίζοντας εταιρείες με βιώσιμες πρακτικές και με διαφάνεια σχετικά με τις δραστηριότητές τους, οι καταναλωτές μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του υδάτινου αποτυπώματος της βιομηχανίας και να προωθήσουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, καθώς συμβάλλει στη μείωση των απορριμμάτων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, προάγει τη βιωσιμότητα και είναι συχνά πιο προσιτή από τα καινούργια είδη. Τα καταστήματα μεταχειρισμένων ρούχων υποστηρίζουν επίσης τις τοπικές κοινότητες και προσφέρουν μοναδικά, vintage κομμάτια. Επιλέγοντας μεταχειρισμένα ρούχα, ο κάθε ένας μπορεί να εκφράσει την ατομικότητά του και να επηρεάσει θετικά το περιβάλλον, ενώ παράλληλα εξοικονομεί χρήματα.

Εκτός από τις ατομικές δράσεις, όμως, οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις πρέπει επίσης να λάβουν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης της βιομηχανίας της μόδας, εφαρμόζοντας πολιτικές για την προώθηση βιώσιμων πρακτικών, ρυθμίζοντας τη χρήση επιβλαβών χημικών ουσιών και επενδύοντας σε νέες, «πράσινες» τεχνολογίες.

Διαβάστε ακόμη