Η κλιματική αλλαγή δημιουργεί μια έντονη γενεαλογική διαφορά στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες. Η άνοδος των παγκόσμιων θερμοκρασιών, που οφείλεται στην καύση ορυκτών καυσίμων, οδηγεί σε πιο συχνούς και έντονους καύσωνες, προκαλώντας το κλείσιμο σχολείων σε όλο τον κόσμο. Αυτό διακόπτει την εκπαίδευση των παιδιών και απειλεί να αναστρέψει την πρόοδο που σημειώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες, σύμφωνα με τους New York Times.

Τα δεδομένα της UNICEF δείχνουν μια σημαντική αύξηση του αριθμού των εξαιρετικά θερμών ημερών (πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου) που βιώνουν τα παιδιά σήμερα σε σύγκριση με τους παππούδες τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό στις χώρες με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα, όπου πολλοί στερούνται τους πόρους για προσαρμογή. Για παράδειγμα, σχεδόν το 40% των παιδιών στη Βενεζουέλα και το 66% στην Ακτή του Ελεφαντοστού αναμένεται να αντιμετωπίσουν διπλάσιο αριθμό εξαιρετικά θερμών ημερών στη διάρκεια της ζωής τους σε σύγκριση με τους παππούδες τους.

Τα κλεισίματα σχολείων λόγω καύσωνα γίνονται συχνό φαινόμενο. Το Πακιστάν έκλεισε τα σχολεία για το ήμισυ των μαθητών του (26 εκατομμύρια παιδιά) για μια εβδομάδα τον Μάιο λόγω των εκτοξευόμενων θερμοκρασιών. Παρόμοια κλεισίματα έχουν συμβεί στο Μπαγκλαντές, τον Νότιο Σουδάν και τις Φιλιππίνες. Ακόμη και σε ανεπτυγμένες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι καύσωνες προκαλούν κλεισίματα σχολείων ή πρόωρες αποχωρήσεις, με εκτιμήσεις που δείχνουν ότι αυτές οι διαταραχές διπλασιάζονται κάθε λίγα χρόνια.

Αυτά τα κλεισίματα όχι μόνο διακόπτουν την εκπαίδευση αλλά και παρεμποδίζουν τα αποτελέσματα της μάθησης. Έρευνες δείχνουν ότι οι εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες, ειδικά για παρατεταμένες περιόδους, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τις επιδόσεις των εξετάσεων και τη συνολική μάθηση.

Η κατάσταση περιπλέκεται περαιτέρω από την έλλειψη ολοκληρωμένων δεδομένων για τα κλεισίματα σχολείων λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων. Οι αποφάσεις λαμβάνονται συχνά τοπικά με βάση βραχυπρόθεσμες προβλέψεις. Ωστόσο, τα Ηνωμένα Έθνη εκτιμούν ότι τουλάχιστον 80 εκατομμύρια παιδιά ήταν εκτός σχολείου το 2024 αποκλειστικά λόγω της ακραίας ζέστης.

Οι καύσωνες είναι μόνο μία πτυχή της κλιματικής αλλαγής που διακόπτει την εκπαίδευση. Οι πλημμύρες, που επίσης επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή, έχουν επίσης αναγκάσει τα σχολεία να κλείσουν. Για παράδειγμα, οι θανατηφόρες πλημμύρες στη Βραζιλία έκλεισαν τα σχολεία για εβδομάδες, επηρεάζοντας δεκάδες χιλιάδες μαθητές. Παρόμοια περιστατικά έχουν συμβεί στην Ινδία.

Μια ανάλυση του 2020 από τη Save the Children διαπίστωσε ότι ένα παιδί που γεννήθηκε το 2020 θα βιώσει σχεδόν τρεις φορές περισσότερες πλημμύρες και δύο φορές περισσότερες δασικές πυρκαγιές στη διάρκεια της ζωής του σε σύγκριση με κάποιον που γεννήθηκε το 1960. Το αντίκτυπο είναι πιο σοβαρό για τα παιδιά στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι οποίες ευθύνονται λιγότερο για την κλιματική αλλαγή, αλλά επωμίζονται το μεγαλύτερο βάρος των συνεπειών της.

Η μακροπρόθεσμη λύση απαιτεί μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, τον κύριο παράγοντα της παγκόσμιας υπερθέρμανσης. Ωστόσο, τα σχολεία χρειάζονται επίσης άμεσες λύσεις για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων θερμοκρασιών. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη βελτίωση της μόνωσης των σχολικών κτιρίων, τη χρήση λευκής ανακλαστικής βαφής ή πράσινων φυτών στις στέγες και τη φύτευση δέντρων σκιάς γύρω από τα σχολεία. Ο κλιματισμός είναι μια πολυτέλεια που τα περισσότερα σχολεία δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά. Ακόμη και στις ΗΠΑ, το ήμισυ όλων των σχολικών περιφερειών πρέπει να εγκαταστήσει ή να επισκευάσει τα υπάρχοντα συστήματα.

Διαβάστε ακόμη