Η ναυτιλιακή βιομηχανία, ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία, είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά πάνω από 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Ωστόσο, συνοδεύεται επίσης από σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος, καθώς αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προκαλούνται από τον άνθρωπο. Ο κλάδος βρίσκεται υπό πίεση να απανθρακοποιηθεί και να επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως τα μέσα του αιώνα, σύμφωνα με το Bloomberg.
Επί του παρόντος, η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων λειτουργούν με πετρέλαιο, αν και γίνονται προσπάθειες για την εξερεύνηση εναλλακτικών καυσίμων. Υποψήφια καύσιμα με καλές προοπτικές περιλαμβάνουν τη μεθανόλη, την αμμωνία, τα βιοκαύσιμα και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Η μεθανόλη θεωρείται πρωτοπόρος καθώς οι καθαρές εκδοχές της μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές και είναι σχετικά εύκολες στη διαχείριση. Η αμμωνία είναι μια άλλη επιλογή, αλλά εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές εκπομπές οξειδίου του αζώτου, ενός ισχυρού αερίου του θερμοκηπίου. Τα βιοκαύσιμα χρησιμοποιούνται ήδη στη ναυτιλία, αλλά ο εφοδιασμός τους παραμένει πρόκληση. Το LNG, αν και αποτελεί λιγότερο ρυπογόνο εναλλακτική λύση έναντι του πετρελαίου, παραμένει ορυκτό καύσιμο και εκπέμπει μεθάνιο, έναν υπερ-ρύπο.
Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν μέτρα για να προωθήσουν τον κλάδο προς την απανθρακοποίηση. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει μια σειρά μη δεσμευτικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών και εργάζεται σε νέους κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένης της σταδιακής μείωσης της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου στα καύσιμα των πλοίων και ενός υποχρεωτικού παγκόσμιου τέλους στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επίσης συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της και προωθεί τους Πράσινους Διαδρόμους Ναυτιλίας, συγκεκριμένες διαδρομές όπου υποστηρίζεται η ναυτιλία μηδενικών εκπομπών.
Ο ίδιος ο κλάδος υιοθετεί αργά την αλλαγή. Πέρυσι, λιγότερο από το ήμισυ των νέων πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν ικανά να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα. Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Maersk επενδύουν σε πλοία που κινούνται με μεθανόλη. Μεγάλοι πελάτες χρησιμοποιούν επίσης την επιρροή τους. Εταιρείες όπως η Amazon και η IKEA ζητούν υπηρεσίες ναυτιλίας με σχεδόν μηδενικές εκπομπές. Επιπλέον, υπάρχουν δοκιμές με πανιά αέρα και τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα.
Παρά τις προσπάθειες αυτές, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει πολύ δρόμο μπροστά της. Πάνω από το 90% του παγκόσμιου στόλου πλοίων εξακολουθεί να βασίζεται σε συμβατικά καύσιμα, κυρίως πετρελαίου. Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσουν να εισάγουν αυστηρότερους κανονισμούς τα επόμενα χρόνια, ενώ και οι Ηνωμένες Πολιτείες επενδύουν σε προσπάθειες αποκαρβονικοποίησης της ναυτιλίας. Η ελπίδα είναι ότι μέσω ενός συνδυασμού κανονιστικής πίεσης, τεχνολογικών εξελίξεων και προσαρμογής της βιομηχανίας, ο ναυτιλιακός τομέας μπορεί να επιτύχει σημαντικές μειώσεις των εκπομπών και να συμβάλει σε έναν καθαρότερο πλανήτη.
Διαβάστε ακόμη