Πέντε πρόσωπα που εμπλέκονται στο ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» θα καθίσουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου στις 24 Οκτωβρίου της φετινής χρονιάς, όπως μεταδίδει το Tradewinds επικαλούμενο ενημέρωση που παρείχε το Διεθνές Κεφάλαιο (International Oil Pollution Compensation Funds-IOPC) προς τα μέλη του. Το IOPC ήταν αυτό που κλήθηκε να αποζημιώσει για την περιβαλλοντική ρύπανση που προκλήθηκε καθώς σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση οι εταιρείες που κλήθηκαν να καθαρίσουν τον Σαρωνικό κατέθεσαν στο διεθνές ταμείο 34 αιτήματα πληρωμής συνολικού ύψους 89,5 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα το IOPC έχει εγκρίνει πληρωμές 16 εκατ. ευρώ.
Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βρίσκονταν αγκυροβολημένο στα νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης στο Σαρωνικό όταν βυθίστηκε τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου 2017. Ήταν φορτωμένο με 2.194 τόνους μαζούτ και 340 τόνους ντίζελ, ενώ πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ανέφερε πως το δεξαμενόπλοιο βυθίστηκε μέσα σε λιγότερο από τρεις ώρες λόγω μιας ισχυρής έκρηξης στη δεξιά πλευρά. Για δολιοφθορά μιλούσε και το πόρισμα του Γ’ Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων.
Σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, που επικαλείται το Tradewinds, στους κατηγορούμενους περιλαμβάνεται εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας, αλλά και εκπρόσωπος εταιρείας που ανέλαβε την απορρύπανση του Σαρωνικού μετά το ναυάγιο καθώς και τα δύο μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν πάνω στο δεξαμενόπλοιο τη στιγμή της έκρηξης. Μάλιστα τρεις από τους εμπλεκομένους κατηγορούνται για συνωμοσία προκειμένου «να προκληθεί σημαντική θαλάσσια ρύπανση με στόχο να επωφεληθούν από τις αποζημιώσεις για τις εργασίες απορρύπανσης».
Στο κείμενο του IOPC προς τα μέλη του επισημαίνεται πως η έρευνα των ανακριτικών αρχών έδειξε πως «το πλοίο βυθίστηκε εσκεμμένα και πως υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως πέντε από τους εννέα εμπλεκόμενους που εξετάστηκαν έχουν ποινικές ευθύνες». Οι αποφάσεις θα ληφθούν, βέβαια, από το δικαστήριο που ξεκινά, όπως αναφέρθηκε, στις 24 Οκτωβρίου.
Ο Gaute Sivertsen, διευθυντής του IOPC Funds δηλώνει στο Tradewinds πως ο διεθνής οργανισμός θα επιδιώξει να πάρει πίσω αποζημιώσεις που χορήγησε από ιδιώτες ή επιχειρήσεις που θα βρεθούν ένοχοι για το ατύχημα που προκάλεσε τη ρύπανση. Προσθέτει πως σε μελλοντικό στάδιο θα κριθεί αν θα κινηθούν δικαστικά και κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας και της εταιρείας που ανέλαβε την απορρύπανση. Μια έκθεση του IOPC αναφέρεται πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία ανέθεσε την αντιμετώπιση της ρύπανσης του Σαρωνικού σε εταιρεία που δεν είχε καμία εμπειρία στο συγκεκριμένο τομέα. Στην ίδια έκθεση τονίζονταν πως «η σφράγιση του δεξαμενοπλοίου έγινε 53 ώρες μετά τη βύθισή του, κάτι που θεωρείται πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα».
Διαβάστε ακόμη