Τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels), αναδεικνύονται ως μια πιθανή λύση για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στους τομείς των μεταφορών που είναι δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν. Αυτά τα καύσιμα παράγονται με τον συνδυασμό πράσινου υδρογόνου, που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και νερό, με δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα ή άζωτο. Το παραγόμενο συνθετικό καύσιμο μπορεί να θεωρηθεί ουδέτερο σε εκπομπές εάν οι εκπομπές CO2 από την καύση του είναι ίσες ή μικρότερες από την ποσότητα που δεσμεύτηκε κατά την παραγωγή του.
Ενώ αποτελούν ακόμα μια νέα τεχνολογία, τα συνθετικά καύσιμα έχουν το πλεονέκτημα ότι είναι «drop-in καύσιμα». Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στις υπάρχουσες υποδομές και κινητήρες χωρίς τροποποιήσεις. Αυτό έχει πυροδοτήσει συζητήσεις, ιδιαίτερα στην ΕΕ, όπου η Γερμανία πρότεινε την εξαίρεση των συνθετικών καυσίμων από την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Ωστόσο, πολλοί περιβαλλοντικοί ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει τη ευρύτερη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) στους δρόμους.
Προς το παρόν, οι πιο πολλά υποσχόμενες εφαρμογές για τα συνθετικά καύσιμα φαίνεται να είναι στην αεροπορία, τη ναυτιλία και τις βαριές οδικές μεταφορές. Τα οχήματα με μπαταρίες (BEVs) αποτελούν μια πιο ώριμη τεχνολογία για τα επιβατικά αυτοκίνητα και η παραγωγή συνθετικών καυσίμων χαμηλών εκπομπών είναι επί του παρόντος σημαντικά πιο ακριβή.
Παρά το υψηλό κόστος, τα συνθετικά καύσιμα προσφέρουν μια πιθανή οδό για τον αποπληθωρισμό αυτών των δύσκολων στον εξηλεκτρισμό τομέων. Θα μπορούσαν να αποτελέσουν την απόλυτη λύση για ανανεώσιμα καύσιμα πλοίων, με εκδοχές ντίζελ, μεθανόλης και αμμωνίας να βρίσκονται υπό εξέταση. Ο κλάδος της αεροπορίας έχει επίσης δείξει ενδιαφέρον, με συνεργασία μεταξύ μιας σκανδιναβικής αεροπορικής εταιρείας και μιας εταιρείας συνθετικών καυσίμων που στοχεύει να κατασκευάσει την πρώτη μονάδα παραγωγής συνθετικών καυσίμων μεγάλης κλίμακας στον κόσμο.
Εκτός από τις μεταφορές, υπάρχει επίσης δυναμικό για το συνθετικό φυσικό αέριο (e-NG) που προέρχεται από συνθετικά καύσιμα. Αυτό θα μπορούσε να αναμιχθεί με τα υπάρχοντα δίκτυα φυσικού αερίου και να χρησιμοποιηθεί σε διάφορους τομείς.
Για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις και να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό τους, τα συνθετικά καύσιμα πρέπει να γίνουν πιο οικονομικά και να παράγονται σε μεγαλύτερη κλίμακα. Η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, δημόσιων και ιδιωτικών φορέων θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην ώθηση της καινοτομίας. Επιπλέον, οι υποστηρικτικοί κανονισμοί είναι πιθανό να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και την ευρεία υιοθέτηση των συνθετικών καυσίμων. Η πρόσφατη νομοθεσία της ΕΕ που προωθεί τα συνθετικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των υποστόχων και των κινήτρων εντός της Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και άλλων πρωτοβουλιών, αποτελεί ένα θετικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Ένα άλλο κρίσιμο στοιχείο για το μέλλον των συνθετικών καυσίμων είναι η διαθεσιμότητα πράσινου υδρογόνου σε επαρκείς ποσότητες. Καθώς η έρευνα και η ανάπτυξη συνεχίζονται, τα συνθετικά καύσιμα έχουν τη δυνατότητα να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, ιδιαίτερα για τους τομείς των μεταφορών που είναι δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν.
Διαβάστε ακόμη
- Το market test και τα σενάρια για τον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου
- Στα δικαστήρια πέντε εμπλεκόμενοι στο ναυάγιο του “Αγία Ζώνη ΙΙ”
- To 43% της ενέργειας που παράγεται στην Ευρώπη είναι από ΑΠΕ