Η φορολόγηση της ενέργειας δεν θα είναι εύκολο στοίχημα. Για να βγει «λευκός καπνός» θα πρέπει όλες οι πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να συμφωνήσουν. Κάποια κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζητούν εκ νέου εξαιρέσεις αναφορικά με έναν προτεινόμενο φόρο στα ρυπογόνα αεροπορικά καύσιμα για τα νησιά. Αν αυτό επιτευχθεί οι μεγάλοι νικητές θα είναι η Ελλάδα, Ιρλανδία, η Κύπρος, η Μάλτα και η Ισπανία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει την αναθεώρηση των κανόνων ενεργειακής φορολογίας ήδη από το 2021 στοχεύοντας ακριβώς σε έναν τομέα που θεωρείται υπεύθυνος για έως και το 3% των παγκόσμιων εκπομπών. Η Κομισιόν πιστεύει ότι οι αερομεταφορές χρειάζεται να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να βάλουν ένα λιθαράκι στην κούρσα της πράσινης μετάβασης και να γίνουν πιο φιλικές προς το κλίμα. Πάνω σε αυτή τη θέση χτίζεται το επιχείρημα της σταδιακής θέσπισης φόρων στα καύσιμα για πτήσεις εντός του μπλοκ, αφού επί του παρόντος διαφεύγουν των εισφορών σε όλη την ΕΕ. Η οδηγία για τη φορολογία της ενέργειας εισήχθη για πρώτη φορά το 2003 για να καθορίσει ελάχιστα φορολογικά επίπεδα για τα ενεργειακά προϊόντα, τα καύσιμα και την ηλεκτρική ενέργεια. Το 2021, η Επιτροπή πρότεινε αναθεώρηση, προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα ελάχιστα φορολογικά όρια για την ενέργεια που έχει απελευθερωθεί από τον άνθρακα θα είναι χαμηλότερα από εκείνα που ισχύουν για τις πηγές που βασίζονται στον άνθρακα.
Οι χώρες τώρα διαπραγματεύονται πιο ήπιους κανόνες για τα νησιά -τόσο νησιωτικά έθνη όσο και χώρες συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών εδαφών- που εξαρτώνται από την αεροπορία και τη ναυτιλία για τις μεταφορές και το εμπόριο σημειώνει το Reuters. O ελάχιστος φορολογικός συντελεστής της ΕΕ θα ισχύει από το 2028 και θα αυξάνεται σταδιακά για κάποιες χώρες, ενώ τα κράτη μέλη της ΕΕ θα έχουν επίσης την επιλογή να εισαγάγουν τις δικές τους εθνικές εισφορές αμέσως μετά την υιοθέτηση της συγκεκριμένης πολιτικής. Το διακύβευμα είναι οι αλλαγές να λάβουν την υποστήριξη από νησιωτικά έθνη που έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η πολιτική θα έπληττε ιδιαίτερα τις οικονομίες τους. Τα νησιά θα λάβουν επίσης ορισμένες απαλλαγές από τους ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές της ΕΕ για τη ναυτιλία, σύμφωνα με το σχέδιο συμβιβασμού. Το αντεπιχείρημα είναι ότι η εξαίρεση των νησιών θα μπορούσε να αποτελέσει τροχοπέδη στην ικανότητα της πολιτικής της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Σημειώνεται πως οι πτήσεις από και προς τα νησιά αντιπροσωπεύουν περίπου το 22% της συνολικής χρήσης καυσίμων από πτήσεις εντός της ΕΕ, δήλωσε η ομάδα εκστρατείας Transport and Environment.
Η αλλαγή της φορολογικής πολιτικής της ΕΕ είναι εξαιρετικά δύσκολη, διότι απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλες τις χώρες της ΕΕ, γεγονός που σημαίνει ότι οποιαδήποτε κυβέρνηση μπορεί να την εμποδίσει. Σε μια προσπάθεια να αρθεί το αδιέξοδο που έχει προκύψει στις συζητήσεις για αναθεώρηση της Οδηγίας της ΕΕ για τη Φορολόγηση της Ενέργειας στις ευρωπαϊκές χώρες της ΕΕ, η βελγική προεδρία κατέθεσε μία συμβιβαστική πρόταση με σκοπό τη βούλησή της για επίτευξη συμφωνίας πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου.