Όταν ξεκινούσαν πριν χρόνια οι συζητήσεις για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να προβλέψει τις δυσκολίες που θα συναντούσε και τα στάδια από τα οποία θα περνούσε. Ένα έργο μεγάλης γεωπολιτικής σημασίας που θα έλυνε το πρόβλημα της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου από την Ε.Ε. και θα «ένωνε» το Ισραήλ με την Ευρώπη. Το 2024 αποτελεί χρονιά με πυκνά γεγονότα, καθώς άρχισε να γίνεται σαφές πως για να ολοκληρωθεί το έργο θα έπρεπε να ξεπεράσει τεχνικά και οικονομικά εμπόδια. Βασικότερο όμως «αγκάθι» αποτελεί ο γεωπολιτικός παράγοντας.
Τα γεγονότα του περσινού καλοκαιριού στην Κάσο, με την παρεμπόδιση των ερευνητικών σκαφών φανέρωσαν με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, ότι η Άγκυρα θα προσπαθούσε να παρεμποδίσει το συγκεκριμένο έργο. Το ίδιο σκηνικό επαναλήφθηκε τον Φεβρουάριο, με τα ερευνητικά σκάφη NG WORKER, IEVOLI RELUME να αποσύρονται και έκτοτε να μην έχουν διεξαχθεί άλλες έρευνες. Έπειτα από πολλούς μήνες σεναρίων, φημολογίας, συναντήσεων και δηλώσεων, φαίνεται πως το έργο έχει κολλήσει για τα καλά, όπως αποκάλυψε χθες η στήλη Big Mouth του Powergame.gr.
Τις τελευταίες ημέρες στην Αθήνα, με φόντο την απροθυμία όπως φαίνεται της Ε.Ε. να υποστηρίξει ανοιχτά το έργο, υπήρξαν έντονες διεργασίες σε διπλωματικό επίπεδο. Στόχος της ελληνικής κυβέρνησης να παροτρύνει τις χώρες που εμπλέκονται, όπως το Ισραήλ, αλλά και τη Γαλλία, λόγω της Nexans της κατασκευάστριας εταιρείας του καλωδίου, να υποστηρίξουν το έργο. Στο πλαίσιο αυτό, η παρουσία του αεροπλανοφόρου Σαρλ Ντε Γκωλ στον Πειραιά σημειολογικά ενίσχυσε τη ρητορική ότι σε διπλωματικό επίπεδο στέλνονται ξεκάθαρα μηνύματα στην Τουρκία. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, οι τοποθετήσεις κυβερνητικών στελεχών ήταν μετρημένες… ως προς την ολοκλήρωση του έργου.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτης σε πρόσφατη ραδιοφωνική του συνέντευξη στα Παραπολιτικά 90,1 τόνιζε μεταξύ άλλων πως «δεν υπάρχει κανένας απολύτως φόβος, βεβαίως πάντοτε μετράμε τα γεγονότα, μετράμε τις προθέσεις και τις αντιδράσεις και αυτό πάντοτε σε συνάρτηση με το πώς θα προκύψει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ωφέλεια για την δική μας εξωτερική πολιτική. Επαναλαμβάνω το έργο θα προχωρήσει, θα γίνει σε χρόνο ο οποίος είναι ο κατάλληλος». Ο όρος «κατάλληλος» από τα χείλη του υπουργού προκάλεσε ερωτήματα με το δεδομένο ότι μέχρι σήμερα το ΚΥΣΕΑ δεν έλαβε καμία απόφαση για NAVTEX, σε σχέση με τη συνέχιση των ερευνών.
Υπενθυμίζεται πως τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν πληροφορίες για έκδοση σχετικής NAVTEX, με στόχο την επανέναρξη των ερευνών. Καλά πληροφορημένοι κύκλοι στην Κύπρο αναφέρουν στο energygame.gr πως από τα αποτελέσματα που υπάρχουν μέχρι σήμερα δεν αποδίδει η διμερής διπλωματία (Ελλάδας- Τουρκίας), ενώ είναι απογοητευτική η στάση της Ε.Ε. Παράλληλα, οι ίδιες πηγές μετέφεραν πως θα υπάρξουν σύντομα εξελίξεις, εστιάζοντας στη χθεσινή συνεδρίαση του χθεσινού τουρκικού υπουργικού συμβουλίου, αλλά και στη σημερινή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.
Η αντίδραση της Τουρκίας
Στις πληροφορίες των τελευταίων ημερών για εντατικοποίηση των διεργασιών επανέναρξης των ερευνών για την πόντιση του καλωδίου την προηγούμενη βδομάδα υπήρξε η πρώτη αντίδραση της Τουρκίας. Με πηγή του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας να αναφέρει πως δεν είναι δυνατόν να προωθούνται έργα χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η παρουσία της Τουρκίας. Ένα βήμα παρακάτω πήγε η τουρκική Milliyet που με χθεσινό της δημοσίευμα τόνιζε πως το έργο συνιστά πρόκληση και μέσο αποκλεισμού της Τουρκίας από την ενεργειακή εξίσωση της περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση, οι όποιες αποφάσεις από την πλευρά της Αθήνας σε σχέση με το έργο εκτιμάται πως θα υπάρξουν πολύ σύντομα. Όπως προαναφέρθηκε, σήμερα συνεδριάζει και το ΚΥΣΕΑ. Μιλώντας, χθες στην ΕΡΤ η εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ Αλεξάνδρα Σδούκου, τόνιζε πως «το καλώδιο θα γίνει και γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να προχωρήσει, γιατί είναι τεράστιας στρατηγικής σημασίας και έχει λάβει μεγάλη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Πρέπει να υπάρχει ψυχραιμία, θα γίνει στον κατάλληλο χρόνο, δεν θα υπάρξει αναβολή του».
Οι διασυνδέσεις με Βορειοανατολικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα
Την ίδια ώρα, έντονο ενδιαφέρον αποκτούν τα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης σε βορειανατολικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα. Για τα συγκεκριμένα έργα έχουν δοθεί δύο παρατάσεις ως προς την εξέλιξη των διεθνών διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη, με πηγές του ΑΔΜΗΕ να αναφέρουν πως δεν συνδέεται η καθυστέρηση με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή. Αντιθέτως, οι εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον έχουν ζητήσει περισσότερο χρόνο πριν καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Να σημειωθεί πως η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου (Λήμνος, Λέσβος, Σκύρος, Σάμος και Χίος) με το ηπειρωτικό σύστημα θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες για την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων. Συγκεκριμένα, η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις.
Διαβάστε ακόμη