Σε νέα τροχιά μπαίνει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης (GSI) μετά την απόφαση να μην καταβληθεί προς τη γαλλική κατασκευάστρια εταιρία καλωδίων Nexans η επόμενη δόση (Φεβρουαρίου) από τον ΑΔΜΗΕ. Η απόφαση για παύση πληρωμών πάρθηκε σε συνεργασία με το υπουργείο Ενέργειας, με στόχο να προστατευθεί το έργο μεγάλης γεωπολιτικής αξίας. Να σημειωθεί πως ο ΑΔΜΗΕ έχει καταβάλει μέχρι σήμερα δόσεις που αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ. Πηγές του ΑΔΜΗΕ αναφέρουν στο energygame.gr πως, η Nexans δεν έχει λάβει εντολή για επ’ αόριστον πάγωμα των πληρωμών, αλλά το ζήτημα αφορά αποκλειστικά τη δόση του Φεβρουαρίου. Παράλληλα, η διοίκηση της Nexans, με χθεσινή της ανακοίνωση, υποστηρίζει πως δεν υπάρχει παύση πληρωμών και ότι η παραγωγή του καλωδίου προχωράει κανονικά, διευκρινίζοντας ότι θα συνεχίσει να εκτελεί κανονικά τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετέφεραν στο energygame.gr πως καταβάλλονται προσπάθειες για να ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες των ερευνητικών σκαφών που αφορούν την πόντιση του καλωδίου. Με άλλα λόγια, γίνονται προσπάθειες για να αρθεί το γεωπολιτικό αδιέξοδο, με φόντο βέβαια το συμβάν που εκτυλίχθηκε πριν δύο μήνες περίπου ανοιχτά της Κρήτης, με τουρκικό πολεμικό πλοίο να παρακολουθεί τις έρευνες πόντισης καλωδίου που ήταν εξέλιξη από δύο ερευνητικά σκάφη. Το συγκεκριμένο περιστατικό ήρθε σε συνέχεια του επεισοδίου που είχε γίνει πριν λίγους μήνες στην Κάσο. Οι ίδιες πηγές μάλιστα τονίζουν το μεγάλο κόστος που έχει η διατήρηση των δύο πλοίων, καθώς τα έξοδα ανά μήνα είναι πολύ μεγάλα. Πριν μερικές ημέρες, είχε αποχωρήσει από την Ελλάδα το ιταλικό ερευνητικό σκάφος NG WORKER, το οποίο βρίσκεται στη Μεσίνα της Ιταλίας. Εκεί θα κατευθυνθεί και το άλλο ερευνητικό σκάφος (IEVOLI RELUME), το οποίο παρέμενε μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Ηρακλείου. Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο πως οι εργασίες των ερευνητικών σκαφών εμπεριέχονται στη σύμβαση με τη Nexans.
Η στάση ΕΕ και ΗΠΑ σε σχέση με τον GSI
Το μεγάλο στοίχημα πάντως σήμερα είναι να διατηρηθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον ζωντανό και να ασκηθεί με αυτό τον τρόπο πίεση για τη συνέχιση του έργου. Όπως υπενθυμίζουν αρμόδιες πηγές το ενδιαφέρον που έδειξε πριν μερικούς μήνες το γαλλικό fund Meridiam για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του φορέα υλοποίησης μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικό σε αυτή την κρίσιμη φάση που εισέρχεται το έργο. Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από το κρατικό ταμείο των Ηνωμένων Πολιτειών DFC αλλά και από την κρατική εταιρεία ενέργειας του Άμπου Ντάμπι, TAQA. Παράλληλα, με ενδιαφέρον αναμένεται η αντίδραση των Βρυξελλών, σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο, το οποίο έχει μεγάλη αξία για την Ε.Ε. Τέλος, αβέβαιη παραμένει η αντίδραση από πλευράς ΗΠΑ, με δεδομένο ότι αυτή τη στιγμή άλλα μέτωπα είναι στο προσκήνιο.
Τι βλέπει η Λευκωσία
Σε διευθέτηση σε διμερές επίπεδο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, του ζητήματος που αφορά τη συνέχιση των ερευνητικών εργασιών προσβλέπει η κυπριακή πλευρά. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το σκέλος της αξιολόγησης της μελέτης κόστους οφέλους του έργου οι όποιες αμφιβολίες υπήρχαν έχουν απαντηθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν δύο ημέρες δόθηκαν επιπρόσθετες πληροφορίες προς την κυπριακή πλευρά από το ΥΠΕΝ, με τις εργασίες του αμερικανικού οίκου αξιολόγησης να εκτιμάται πως θα ολοκληρωθούν σύντομα. Οπότε λογικά μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να ξεκαθαρίζει το ζήτημα της συμμετοχής του κυπριακού δημοσίου. Υπενθυμίζεται πως το αίτημα της κυπριακής πλευράς για μεταφορά των παγίων στον φορέα υλοποίησης του έργου έχει γίνει δεκτό από την ελληνική πλευρά, όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει το κοινό σχήμα να αποτελέσει πιστοποιημένο διαχειριστή και να υποβάλει σχετικό αίτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για να συμμετέχει το κυπριακό δημόσιο με 100 εκατ. ευρώ θα πρέπει να συσταθεί μια εταιρεία ειδικού σκοπού όπου η κυπριακή πλευρά θα συμμετέχει μάλλον μέσω του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου.
Διαβάστε ακόμη