Να θωρακίσει όσους πληγούν από τη μεγαλύτερη φορολόγηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στο μέλλον επιδιώκει η Ευρώπη και για αυτόν τον λόγο ετοιμάζει ένα σχέδιο δράσεων στο πλαίσιο του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα. Με δεδομένο πως από την εφαρμογή του Σύστηματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ 2) θα υπάρχουν κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις σε ό,τι αφορά τη χρήση ορυκτών καυσίμων στα κτίρια, στις επιχειρήσεις και στις μεταφορές τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ένα πλέγμα μέτρων, που σύμφωνα με πληροφορίες θα αφορά είτε την εισοδηματική ενίσχυση, είτε άλλα διαρθρωτικά μέτρα.
Με βάση τα όσα εξετάζονται, τα μέτρα θα λαμβάνουν ως προϋπόθεση τον δείκτη ευαλωτότητας, που δεν θα έχει σχέση με εκείνον της ενεργειακής φτώχειας. Με άλλα λόγια, δεν θα λαμβάνεται υπόψη στους υπολογισμούς μόνο η κοινωνική ομάδα που εντάσσεται στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, αλλά και ευρύτερες. Όπως μεταφέρουν στο energygame.gr άνθρωποι με γνώση των διεργασιών, η δυσκολία του εγχειρήματος έγκειται στο γεγονός πως μέχρι το καλοκαίρι θα πρέπει τα κράτη μέλη να καταρτήσουν το Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο, ενώ εξίσου σημαντικό είναι να προσδιοριστεί ο αριθμός των ανθρώπων που θα επωφεληθούν από τα μέτρα.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που θα υποστηρίξει το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, ένα 30% θα αφορά την εισοδηματική στήριξη δικαιούχων και το υπόλοιπο ποσοστό θα αφορά διαρθρωτικά μέτρα, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας στις μεταφορές, κίνητρα για τις δημόσιες συγκοινωνίες και υποστήριξη υποδομών, με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Επίσης, τα μέτρα αυτά θα αφορούν τόσο τις κατοικίες, όσο και τις επιχειρήσεις. Για να γίνει αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν σταλεί ήδη στα επιμελητήρια της χώρας ερωτηματολόγια, με σκοπό να υπάρχει εικόνα για τον αριθμό των επιχειρήσεων που χρήζουν υποστήριξης για την υλοποίηση τέτοιων δράσεων. Αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα έχει καλή βάση δεδομένων για τα νοικοκυριά.
Σίγουρα, μέριμνα και των προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας είναι να υποστηρίξουν την κατηγορία πολιτών που λόγω των πολύ χαμηλών εισοδημάτων αδυνατούν να προχωρήσουν σε δράσεις εξοικονόμησης στα σπίτια τους. Αναλυτές επισημαίνουν πως για τα υψηλότερα εισοδήματα, θα μπορούσε να επιλεχθεί ως λύση εκείνη των φοροαπαλλαγών. Τα νοικοκυριά, βέβαια, πλήττονται και σε σχέση με τις μεταφορές, καθώς υπάρχουν εκείνα που δεν μπορούν να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων, ή ακόμα χειρότερα δεν μπορούν να αγοράσουν ένα εισιτήριο για τα μέσα μεταφοράς. Σίγουρα, όμως, για να βγουν συμπεράσματα για τον πραγματικό αριθμό αυτών των ανθρώπων θα πρέπει να γίνουν συστηματικές έρευνες. Τα μέτρα αυτά θα αρχίσουν να εφαρμόζονται αυστηρά από το 2027 με την προσδοκία ότι θα έχουν επιτευχθεί σημαντικοί στόχοι μέχρι το 2032, όταν από τότε και μετά θα «απογειωθεί» η τιμή του C02 πάνω από τα 150 ευρώ ανά τόνο.
Να σημειωθεί πως ακόμα ένα ευρωπαϊκό ταμείο που θα βγει πιο μετά στον «αέρα» είναι το Modernisation Fund, το οποίο χρηματοδοτείται με έσοδα από τη δημοπρασία δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Το συγκεκριμένο ταμείο επίσης θα χρηματοδοτεί δράσεις για εξοικονόμηση και ΑΠΕ σε βιομηχανίες, στον κτιριακό τομέα και στις μεταφορές.
Διαβάστε ακόμη