Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν τα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων εντός ελληνικού εδάφους, αλλά και οι διασυνδέσεις της Ελλάδας με άλλες χώρες. Ο ΑΔΜΗΕ, με την ανακοίνωση των οικονομικών επιδόσεων του ομίλου στο εννεάμηνο του 2024, περιέγραψε διεξοδικά το σημείο στο οποίο βρίσκονται έργα μεγάλης σημασίας για τη χώρα, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, η αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, αλλά και οι διασυνδέσεις που προωθεί η χώρα με την Κύπρο και το Ισραήλ, τις χώρες στα βόρεια σύνορα της έως τη Γερμανία, αλλά και τη Σαουδική Αραβία.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Αττικής και το ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Ξεκινώντας από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ένα «έργο πνοής» που θα ωφελήσει πολύ το νησί, αλλά και την ελληνική ενεργειακή πραγματικότητα συνολικά, ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει πως «μετά την πόντιση του συνόλου των υποβρυχίων ηλεκτρικών (500kV) και οπτικών καλωδίων της διασύνδεσης, η θυγατρική «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION» προχωρά με εντατικό ρυθμό και το χερσαίο τμήμα της διασύνδεσης, με τις σχετικές εργασίες μελέτης – κατασκευής από τους αναδόχους να βρίσκονται στην τελική ευθεία». Αναφορικά με την πρόοδο του χερσαίου καλωδιακού τμήματος, στην Αττική ολοκληρώθηκε η κατασκευή της υπόγειας όδευσης από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη, και υλοποιείται ο τελευταίος σύνδεσμος των καλωδίων. Στην Κρήτη ολοκληρώθηκε η κατασκευή της υπόγειας όδευσης και υπολείπονται οι σύνδεσμοι των καλωδίων σε δυο θέσεις».
Αντίστοιχα, όσον αφορά στους σταθμούς μετατροπής σε Κρήτη και Αττική, τονίζεται πως «έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων, η εγκατάσταση των μετασχηματιστών και των βαλβίδων μετατροπής, καθώς και ο τερματισμός των HVDC καλωδίων και βρίσκονται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και οι δοκιμές (pre-commissioning) του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος εξοπλισμού. Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του κτιρίου του GIS στην Κρήτη και βρίσκεται σε εξέλιξη η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και ο έλεγχος (pre-commissioning) του εξοπλισμού. Σημειώνεται πως η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα τεθεί σε λειτουργία τον Μάιο του 2025, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρου Σκυλακάκη, από το βήμα της Βουλής.
Σε εξέλιξη βρίσκονται, παράλληλα, οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), το οποίο θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου. Η υλοποίηση αυτού του έργου καθίσταται κομβική, αφού το νέο ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου ενώ θα ενισχύσει και την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην Αττική και κυρίως στο δυτικό τμήμα της. Υπενθυμίζεται πως η πλευρά των 400KV του ΚΥΤ (Φάση Α) ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και η δοκιμαστική ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024.
Τα έργα του ΑΔΜΗΕ στις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου
Σε σχέση με την τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου, επισημαίνεται πως το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης, δηλαδή το τμήμα Σαντορίνη – Νάξος, είναι σε φάση κατασκευής και πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025.
Ως προς τις διασυνδέσεις Δωδεκανήσων, ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει πως «έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για τις διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για την διασύνδεση Ρόδος – Κάρπαθος με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2024». Ταυτόχρονα, για τα έργα που αφορούν στην περιοχή του ΒΑ Αιγαίου, έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει γίνει γνωστός, με την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις των δύο έργων η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Η Β φάση ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2024.
Πιο συγκεκριμένα, με αφορμή σχετική ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ στις 10 Οκτωβρίου, ο CEO του ομίλου, Μάνος Μανουσάκης είχε δηλώσει τα εξής: «Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά με συνέπεια στην υλοποίηση ενός ακόμη κύκλου νησιωτικών διασυνδέσεων στα Δωδεκάνησα και το ΒΑ Αιγαίο. Με τις συνθήκες στη διεθνή αγορά υποβρύχιων ηλεκτρικών καλωδίων να έχουν γίνει πολύ πιο απαιτητικές, υιοθετούμε ένα νέο μοντέλο διαγωνισμών, ώστε να είμαστε σε θέση να κατασκευάσουμε τα έργα μας έγκαιρα και με μεγαλύτερη οικονομική αποδοτικότητα. Πέρα από τα προφανή οφέλη που έχουν αυτές οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, η ενίσχυση των ενεργειακών υποδομών στο Αιγαίο αποτελεί και το πρώτο σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, που θα ξεκινήσουν να εγκαθίστανται τα επόμενα χρόνια στις ελληνικές θάλασσες».
Κλείνοντας το κομμάτι των εγχώριων έργων, ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει πως τα Τεύχη Δημοπράτησης για το τμήμα του έργου της Διασύνδεσης Δωδεκανήσων που αφορά τους Σταθμούς Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και τη διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως αναρτήθηκαν στις 22 Νοεμβρίου με την εκκίνηση της κατασκευής του προαναφερόμενου τμήματος να εκτιμάται έως το τέλος του 2025. Παράλληλα, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η έκδοση της ΑΕΠΟ εντός του μήνα.
Οι τελευταίες εξελίξεις από το «μέτωπο» των διεθνών διασυνδέσεων
Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Ελλάδας με γειτονικές, και όχι μόνο, χώρες αποτελούν παράγοντα καθοριστικής σημασίας για τη μετατροπή της χώρας σε εξαγωγέα πράσινης ενέργειας. Αυτή η εξέλιξη αφενός θα μειώσει τις ποσότητες ενέργειας που πετάμε «στα σκουπίδια» λόγω της δυσκολίας απορρόφησής τους σε εγχώριο επίπεδο, αφετέρου θα προσφέρει οικονομικά οφέλη στη χώρα και θα αυξήσει τη σημασία της ως ενεργειακός κόμβος στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Στο πλαίσιο αυτό, σε εξέλιξη βρίσκεται η προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας που εκπονεί η Grant Thornton, μετά από ανάθεση του ΑΔΜΗΕ, για τη βιωσιμότητα της έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης της Ελλάδας με τη Γερμανία (Green Aegean Interconnector). Τα τελικά αποτελέσματα της μελέτης σκοπιμότητας αναμένονται μέσα στον μήνα που διανύουμε. Παρόλα αυτά, τα πρώτα δείγματα είναι θετικά και το έργο υπό συνθήκες και παραδοχές καθίσταται βιώσιμο, σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπροέδρου της Grant Thornton, Νικόλαου Φρυδά, στο 28ο Ετήσιο Εθνικό Συνέδριο «Ενέργεια + Ανάπτυξη» του ΙΕΝΕ.
Ως προς τη διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο (GREGY), ο ΑΔΜΗΕ συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου, τον EETC (Egyptian Electricity Transmission Company) και τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, (Ομιλάς Κοπελούζου) με τον οποίο έχει υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με την αξιολόγηση της εισόδου του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο, το οποίο έχει ενταχθεί στα έργα PCI της ΕΕ.
Όσον αφορά στο έργο διασύνδεσης με τη Σαουδική Αραβία, το πρώτο τρίμηνο του 2025 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές μελέτες εμπορικής βιωσιμότητας για το project. Υπενθυμίζεται πως τον Οκτώβριο του 2024 ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση των μελετών και η σύμβαση με τον ανάδοχο έχει ήδη υπογραφεί.
Τέλος, ως προς το πολύκροτο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ, το λεγόμενο “Great Sea Interconnector”, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τα θέματα που άπτονται της υλοποίησης του έργου. Σε σχέση με το εν λόγω έργο αξίζει να αναφερθεί πως τον Δεκέμβριο του 2023 δόθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η εντολή έναρξης των εργασιών. Έκτοτε, έχουν καταβληθεί 135,2 εκατ. ευρώ στη Nexans, η οποία είναι ο ανάδοχος του καλωδιακού τμήματος, καθώς οι εργασίες είναι σε εξέλιξη.
Συγκεκριμένα, στο καλωδιακό τμήμα έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατασκευή των πρώτων 120 χλμ. του υποθαλάσσιου καλωδίου και επιπλέον 40 χλμ. βρίσκονται σε τελικό στάδιο παραγωγής. Επιπρόσθετα, τους μήνες Ιούνιο και Σεπτέμβριο του 2024 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση των εργοστασιακών συνδέσμων καλωδίων για τις πρώτες τρεις παρτίδες του έργου, ενώ η τέταρτη παρτίδα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2024. Η παράκτια έρευνα στην Κρήτη έχει ήδη ολοκληρωθεί, και προχωρούν οι γεωφυσικές και γεωτεχνικές μελέτες για το Νότιο Καλώδιο (Πόλος 1) και για το Βόρειο Καλώδιο (Πόλος 2).
Διαβάστε ακόμη