Σε μόνιμο «βραχνά» για τους παρόχους εξελίσσεται το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών που διογκώθηκαν, σε πρώτη φάση, την περίοδο της οικονομικής κρίσης και σε δεύτερη φάση την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. Βέβαια, μεγάλο μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών οφείλεται στους «στρατηγικούς» κακοπληρωτές, οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι την ελευθερία αλλαγής παρόχου, ακόμα και αν υπάρχουν χρέη μετακινούνταν, χωρίς να υπάρχει «φρένο». Την περσινή χρονιά ξεκίνησαν διαβουλεύσεις μεταξύ του υπουργείου Ενέργειας και της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), με σκοπό τη δημιουργία ενός πλαισίου, που θα βάλει «φρένο» στον ενεργειακό «τουρισμό».
Τελικά, οι προτεινόμενες από τη ΡΑΑΕΥ αλλαγές στον κώδικα προμήθειας και συγκεκριμένα η τροποποίηση των άρθρων 39, 42, 15, 18 και 28 δόθηκαν σε διαβούλευση τον περασμένο Μάρτιο, όμως από τότε δεν έχει προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε άλλες ενέργειες. Να σημειωθεί πως με βάση αυτές τις τροποποιήσεις η αλλαγή προμηθευτή θα επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από τις ακόλουθες δύο: «(α) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί από τον Προμηθευτή στον Αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 39 του παρόντος. (βα) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από τρεις διαφορετικούς Προμηθευτές για την Βασική Κατηγορία των Οικιακών Πελατών. (ββ) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από δύο διαφορετικούς Προμηθευτές για τη Βασική Κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.».
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων τόνιζε πως οι αλλαγές στοχεύουν στη διαφύλαξη «του θεμελιώδους δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή Προμηθευτή χωρίς περιορισμούς, αφετέρου στην αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης του εν λόγω δικαιώματος από στρατηγικούς κακοπληρωτές με επακόλουθο τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών προς τους Προμηθευτές».
Ωστόσο, πηγές της αγοράς τονίζουν πως όσοι έχουν αντικειμενική δυσκολία για να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς, τότε προχωρούν σε διακανονισμούς, σε αντίθεση με τους «στρατηγικούς» κακοπληρωτές, οι οποίοι θα συνεχίσουν να αφήνουν χρέη, εάν εφαρμοστούν υπό αυτή τη μορφή οι αλλαγές. Να σημειωθεί πάντως πως στέλεχος της αγοράς αναφέρει πως τον τελευταίο χρόνο υπάρχει η τάση μείωσης των οφειλών. Υπενθυμίζεται πως στη διαβούλευση για τις αλλαγές ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας σημείωνε πως «δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος υποβολής εντολής απενεργοποίησης από τον προηγούμενο Προμηθευτή, υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ, αποτελεί το μοναδικό μέσο για τη διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων οφειλών «στρατηγικών κακοπληρωτών», καθότι η διαδικασία ανάκτησής τους μέσω της δικαστικής οδού, πέραν από εξαιρετικά χρονοβόρα είναι και ιδιαιτέρως επιβαρυντική για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη».
Το 2020 το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του είχε βάλει «φρένο» στις νομοθετικές πρωτοβουλίες για περιορισμό της δυνατότητας ενός καταναλωτή με χρέη να αλλάζει πάροχο. Στην απόφαση εξηγούσε ότι θα έπρεπε να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας σε ό,τι αφορά το δικαίωμα των πελατών να αλλάζουν πάροχο.
Διαβάστε ακόμη