Η γαλλική εταιρεία Nexans, υπεύθυνη για την κατασκευή του καλωδίου που θα συνδέσει ηλεκτρικά την Κύπρο με την Κρήτη και το ευρωπαϊκό δίκτυο, καθησύχασε την περασμένη Πέμπτη τον υπουργό Ενέργειας της Κύπρου, διαβεβαιώνοντάς τον ότι οι εκτιμήσεις της συμφωνούν με την αρχική εκτίμηση του κόστους του έργου, ύψους 1,4 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τη Nexans, το συμβόλαιο δεν θα χρειαστεί να αναθεωρηθεί σημαντικά προς τα πάνω, αναφέρει ρεπορτάζ του Φιλελεύθερου.

Πιο συγκεκριμένα, δύο εκπρόσωποι της εταιρείας συναντήθηκαν την Πέμπτη με τον Γιώργο Παπαναστασίου και συνεργάτες του, στη Λευκωσία, και του ανέλυσαν τις εργασίες που είναι σε πλήρη εξέλιξη στα εργοστάσια της Nexans στη Νορβηγία και την Ιαπωνία και το πρόγραμμα που θα εκτελεστεί το επόμενο διάστημα.

Οι άνθρωποι της εταιρείας ανέφεραν στον κ. Παπαναστασίου ότι για την ώρα τα οικονομικά και άλλα δεδομένα που αφορούν την υλοποίηση του συμβολαίου δεν συνηγορούν σε ουσιαστική αύξηση του ποσού που συμφωνήθηκε αρχικά με τη EuroAsia Interconnector και στη συνέχεια με τον ΑΔΜΗΕ.

Του είπαν ακόμα πως δεν διαφαίνεται ο κίνδυνος σημαντικών καθυστερήσεων ως προς την πόντιση του καλωδίου. Η Nexans εξακολουθεί να θεωρεί υλοποιήσιμο το χρονοδιάγραμμα που καταγράφεται στις ρυθμιστικές αποφάσεις, το οποίο προβλέπει παράδοση του έργου τέλος του 2029. Πριν τη συνάντηση του υπουργού με την αντιπροσωπία της Nexans είχαν κυκλοφορήσει φήμες στη Λευκωσία ότι η κάθοδος της εταιρείας στην Κύπρο σχετιζόταν με την επιθυμία της να ενημερώσει για σοβαρή καθυστέρηση στην κατασκευή και πόντιση του καλωδίου. Φήμες που, σύμφωνα τουλάχιστο με τις πληρφορίες που έγιναν γνωστές, δεν επαληθεύτηκαν.

Οι εκπρόσωποι της Nexans κλήθηκαν να ενημερώσουν την κυπριακή πλευρά και για τις έρευνες που γίνονται στον βυθό της θάλασσας ανοικτά της Κρήτης και της Κύπρου. Ανέφεραν πως οι έρευνες γίνονται από δύο πλοία, ένα στη θαλάσσια περιοχή Κρήτης και ένα σε αυτήν της Κύπρου. Είπαν πως δεν παρουσιάστηκε κανένα πρόβλημα στις βυθοσκοπήσεις, επισημαίνοντας όμως ότι αυτές για την ώρα γίνονται σε εθνικά ύδατα. Σύντομα θα επεκταθούν σε διεθνή ύδατα.

Στις απορίες που εκφράζονται από παράγοντες που αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη την ηλεκτρική διασύνδεση ως προς την ανάγκη που υπάρχει για νέες βυθομετρήσεις, καθώς αυτές έγιναν υπό την ευθύνη της EuroAsia παλαιότερα, οι εκπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας φέρονται να εξήγησαν πως δεν γίνονται σήμερα νέες βυθομετρήσεις εξ αρχής, αλλά επιβεβαίωση των δεδομένων σε κάποιες περιοχές, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο υπήρξαν ουσιαστικές αλλαγές στον βυθό. Υποστήριξαν δε, ότι οι νέες έρευνες δεν επηρεάζουν το κόστος του έργου όπως καταγράφεται στον διασυνοριακό επιμερισμό κόστους.

Όπως δήλωσε την Παρασκευή στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών ο κ. Παπαναστασίου, η απόφαση κατά πόσο η Δημοκρατία θα αγοράσει μετοχικό κεφάλαιο στον Great Sea Interconnector θα ληφθεί προς τα τέλη Νοεμβρίου. Αμερικανικός οίκος πραγματοποιεί μελέτη δέουσας επιμέλειας και αναμένονται τις επόμενες 2-3 εβδομάδες το πόρισμά της. Παράλληλα αναμένεται με αγωνία η λήψη απόφασης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) κατά πόσο θα δανειοδοτήσει τη διασύνδεση με ποσό 500 εκατ. ευρώ. Η ΕΤΕπ έχει ζητήσει από οίκο την αξιολόγηση της μελέτης κόστους – οφέλους που κατέθεσε στο Υπουργείο Ενέργειας ο ΑΔΜΗΕ και αναλόγως της αξιολόγησης θα ληφθεί και η απόφασή της.

Γραφειοκρατικές κυρίως διαδικασίες έμειναν για να σαλπάρει προς ευρωπαϊκό λιμάνι η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) Προμηθέας, σύμφωνα με όσα είπε την Παρασκευή στη Βουλή ο υπουργός Ενέργειας.

Ο κ. Παπαναστασίου εξήγησε πως σε αυτή τη φάση η ΕΤΥΦΑ και οι συνεργάτες της ετοιμάζουν το πλοίο -και τα χαρτιά του- ώστε το πλοίο να παραδοθεί επίσημα από τη CPP στην κυπριακή εταιρεία και να ξεκινήσει το ταξίδι του προς ευρωπαϊκό προορισμό.

Είπε ακόμα ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για προσφορές για την ολοκλήρωση των έργων της χερσαίας μονάδας και της προβλήτας στο τερματικό Βασιλικό. Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, σημείωσε πως «η κατοχή του πλοίου από την ΕΤΥΦΑ θα έχει κάποια σημασία, αλλά θα πρέπει να πιστοποιηθεί ως FSRU και να μην παραμείνει σε αγκυροβόλιο».

Διαβάστε ακόμη