Μέσα στις επόμενες ώρες αναμένεται να ξεκινήσουν οι μελέτες του ερευνητικού σκάφους για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου. Το συγκεκριμένο σκάφος, σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr, βρίσκεται ανοιχτά της Κοφίνου, εκεί που θα γίνει η προσαιγειάλωση του καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Η Navtex έχει εκδοθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου.

Στο μεταξύ, σε πολύ καλό κλίμα έγινε την Παρασκευή η τηλεδιάσκεψη της επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας Ντίτε Γιούουλ Γιόργκενσεν με τον Έλληνα υπουργό Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη και τον Κύπριο υπουργό Ενέργειας Γιώργο Παπαναστασίου, σε σχέση με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου. Στην τηλεδιάσκεψη αποτυπώθηκαν οι θετικές εξελίξεις του προηγούμενου διαστήματος, με αποκορύφωμα τη διακρατική συμφωνία, που υπογράφηκε στις 20 Σεπτεμβρίου.

Από κει και πέρα, δεν αποκλείεται να υπάρχουν συζητήσεις μέσα στις επόμενες ώρες, στο Λουξεμβούργο, σε σχέση με τη δανειοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με το σχετικό αίτημα που έχει υποβληθεί να αφορά σε δάνειο ύψους 500 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως οι εξελίξεις για την ηλεκτρική διασύνδεση εστιάζονται σε τρία επίπεδα: α) στην ενημέρωση της ΕΕ, β) στις επαφές με δυνητικούς επενδυτές για την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου και γ) στις επαφές για τους σταθμούς μετατροπής. Να σημειωθεί, επίσης, πως μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τη Siemens για τους σταθμούς μετατροπής.

Να σημειωθεί τέλος ότι σε συνέντευξή του στην Καθημερινή, ο Υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, δήλωσε πως η Ελλάδα προχωράει κανονικά τόσο το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Κύπρο, όσο και τον σχεδιασμό για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα.  Συγκεκριμένα, ο υπουργός δήλωσε πως «το πρόγραμμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδος και Κύπρου είναι ένα έργο αμοιβαίου ενδιαφέροντος για την ΕΕ. , η οποία το συγχρηματοδοτεί. Το έργο αυτό είναι μεγάλης ενεργειακής σημασίας για την Κύπρο, διότι αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ενεργειακής της απομόνωσης, αλλά και ευρύτερα γεωπολιτικής σημασίας. Αυτό που έπρεπε να εξασφαλιστεί ήταν η οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Από τη στιγμή που οι αρμόδιες πολιτικές ηγεσίες συμφώνησαν επί των ουσιαστικών οικονομικών πτυχών του και οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου διευθέτησαν τα τελευταία ζητήματα, το έργο προχωρεί κανονικά. Η Ελλάδα δεν υπαναχωρεί σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό της».

Διαβάστε ακόμη