Ακόμα μια εκκρεμότητα για το καλώδιο Κρήτης Κύπρου Great Sea Interconnector επιλύθηκε τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου σε τηλεδιάσκεψη μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου. Συγκεκριμένα, τροποποιήθηκε o διασυνοριακός επιμερισμός εξόδων (Cross Border Cost Allocation, CBCA), στη βάση της διακρατικής συμφωνίας που υπογράφηκε πριν από περίπου 10 ημέρες, με σκοπό τον επιμερισμό 50%-50% του γεωπολιτικού ρίσκου. Δηλαδή, τον καταμερισμό του κόστους σε περίπτωση που το έργο σταματήσει λόγω εξωτερικού παράγοντα και χωρίς υπαιτιότητα του φορέα υλοποίησης.

Η παραπάνω απόφαση δίνει όπως φαίνεται «ώθηση» να ξεκινήσουν έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές όπου θα διέρχεται το καλώδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό αναμένεται να γίνει μέσα στις επόμενες ημέρες. Την ίδια στιγμή, ανοίγει τον δρόμο για να δοθεί στη Nexans το full notice to proceed για την κατασκευή του καλωδιακού τμήματος της διασύνδεσης. Πηγές του ΑΔΜΗΕ τόνιζαν πως μετά την διακρατική συμφωνία και την απόφαση των Ρυθμιστών για την κατανομή του γεωπολιτικού ρίσκου, ο Διαχειριστής νιώθει νομικά και ρυθμιστικά ασφαλής. Οι συζητήσεις από κει και πέρα θα συνεχιστούν σε τεχνικό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, οι προσπάθειες πλέον εστιάζονται στο να εισέλθουν και άλλοι επενδυτές στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Η  κυπριακή πλευρά έχει γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να συμμετέχει το κυπριακό δημόσιο στο Great Sea Interconnector και έχει πρόσβαση στο Virtual Data Room (VDR) του GSI. Μέχρι τέλος της εβδομάδας αναμένεται να υπάρξει επικοινωνία της ελληνικής πλευράς με την Ε.Ε. για όλες τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στο έργο, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένονται εξελίξεις και σε σχέση με τη δανειοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με το σχετικό αίτημα που έχει υποβληθεί να αφορά σε δάνειο ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί πως μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις με τη Siemens για τους σταθμούς μετατροπής. Παράλληλα, σε εκκρεμότητα παραμένει η έγκριση των λειτουργικών δαπανών (opex), κάτι το οποίο θα γίνει το επόμενο διάστημα. Επιπλέον, το κείμενο της συμφωνίας που υπογράφηκε στις 20 Σεπτεμβρίου μιλά για την έκδοση κοινής απόφασης από τη ΡΑΕΚ και τη ΡΑΑΕΥ «το συντομότερο δυνατό» για τα πραγματικά έσοδα του 2024 και του 2025. Να σημειωθεί πως από τους δύο Ρυθμιστές εγκρίθηκε το ποσό που αντιστοιχεί στις δαπάνες (capex) μέχρι το τέλος του 2025 που ανέρχεται στα 572 εκατ. ευρώ. Επίσης, εκδόθηκε από τη ΡΑΕΚ η απόφαση για την απόδοση του έργου ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του, δηλαδή WACC 8,3% για 17 χρόνια. Τέλος, υπάρχει εκκρεμότητα και στο ζήτημα της ανάκτησης από τον ΑΔΜΗΕ περίπου 36 εκατ. ευρώ που αφορούν μελέτες, καθώς και το τίμημα για την εξαγορά της Euroasia. Σε προηγούμενη τηλεδιάσκεψη ΡΑΕΚ-ΡΑΑΕΥ εγκρίθηκε το ποσό των 12 εκατ. ευρώ που αφορούσε μελέτη που πραγματοποιήθηκε για το τμήμα Κύπρος- Κρήτη, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα εξεταστεί η έγκριση του υπόλοιπου ποσού.

Διαβάστε ακόμη