Η «τριπλέτα» Ελληνικά Καλώδια, Prysmian και Nexans, δηλαδή οι εταιρείες που βρίσκονται πίσω από καλωδιακά τμήματα όλων των μεγάλων έργων νησιωτικών διασυνδέσεων που έχει υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια ο ΑΔΜΗΕ (διασύνδεση Κυκλάδων, διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας) είναι -όπως ήταν εν πολλοίς αναμενόμενο- αυτές που διεκδικούν τα καλωδιακά σκέλη του επόμενου μεγάλου «κύματος» των σχετικών projects, μέσω των οποίων θα διασυνδεθούν στο Ηπειρωτικό Σύστημα έως το τέλος της δεκαετίας τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

Όπως ανακοίνωσε προ ημερών ο ΑΔΜΗΕ, τρεις εταιρείες – αυτές που προαναφέρθηκαν- εξέφρασαν ενδιαφέρον για την πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη σύναψη συμφωνίας, οι αιτήσεις συμμετοχής στον διαγωνισμό αξιολογήθηκαν θετικά και στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού ώστε να επιλεγούν οι ανάδοχοι έως το τέλος του έτους. Η διάρκεια της συμφωνίας – πλαίσιο ορίζεται στα έξι έτη από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).

Στη σημασία της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων αναφέρθηκε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης κατά την επίσκεψή του στη Ρόδο στις αρχές Ιουλίου, κάνοντας λόγο για «μια τεράστια επένδυση που θα δώσει ενεργειακή ασφάλεια και θα επιτρέψει την πολύ καλύτερη αξιοποίηση των υπεράκτιων ενεργειακών πόρων που υπάρχουν στο Αιγαίο. Όταν ολοκληρωθεί η διασύνδεση, τότε μιλάμε για μια καινούργια πραγματικότητα». Διαβεβαίωσε δε ότι σε συνδυασμό με τη διασύνδεση «θα υπάρχει πάντα, είτε με ψυχρή εφεδρεία είτε με μπαταρίες ή με συνδυασμό μπαταριών και ψυχρής εφεδρείας, απόλυτη ενεργειακή κάλυψη των νησιών».

Το project, προϋπολογισμού 2,048 δις. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029 (σύμφωνα με το σχέδιο Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034) προβλέπει την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται στη Μέση Τάση με την Κάρπαθο), της Σύμης, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Το σημείο διασύνδεσης με το ηπειρωτικό Σύστημα θα είναι το ΚΥΤ Κορίνθου (που εγκαινιάστηκε πρόσφατα), όπου θα κατασκευαστεί Σταθμός Μετατροπής του συνεχούς ρεύματος σε εναλλασσόμενο, στον οποίο θα καταλήγει το «κύριο» καλώδιο μεταφορικής ικανότητας 1000 MW που θα ξεκινά από τον Σταθμό Μετατροπής που θα κατασκευαστεί στην Κω. Το έργο που θα υλοποιηθεί σε δυο φάσεις προβλέπει επίσης την καλωδιακή διασύνδεση της Κω με την Ρόδο και της Ρόδου με την Κάρπαθο. Τον Οκτώβριο αναμένεται να ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού του ΑΔΜΗΕ για το τμήμα Ρόδου – Καρπάθου, σε συνέχεια της ολοκλήρωσης των ερευνών για τα τμήματα Κόρινθος – Κως και Κως – Ρόδος.

Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με προϋπολογισμό 1,2 δις. ευρώ προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030 και αποτελεί συνέχεια της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων. Με το σύστημα υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων που θα κατασκευαστούν, θα ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα -με σημείο διασύνδεσης το ΚΥΤ Νέας Σάντας στη Θράκη- 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου. Πιο συγκεκριμένα, το ΚΥΤ Νέας Σάντας θα διασυνδεθεί με τη Λήμνο, η Λήμνος με τη Λέσβο, η Λέσβος με την Χίο και την Σκύρο, η Σκύρος με το ΚΥΤ Αλιβερίου στην Εύβοια, η Χίος με τη Σάμο και η Σάμος με την Κω. Εδώ έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως που αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο.

Διαβάστε ακόμη