Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, χθες, μεταξύ στελεχών της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων και εκπροσώπων των προμηθευτών ενέργειας επισημάνθηκε το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών, που όπως φαίνεται έχει «θορυβήσει» τους προμηθευτές ενέργειας. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια και δεν έχει περιοριστεί, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί και οι εντολές αποκοπής.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών επανήλθε στο επίκεντρο, μέσω της διαβούλευσης για την αναθεώρηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας. Στόχος μέσα από αυτή τη διαδικασία ήταν να μπει τέλος στις μετακινήσεις των στρατηγικών κακοπληρωτών. Στο κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ τον περασμένο Μάρτιο προβλέπεται πως η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από την περίπτωση που έχει υποβληθεί από τον προμηθευτή στον ΔΕΔΔΗΕ εντολή αποκοπής και δεύτερον: στην περίπτωση στην οποία ο οικιακός πελάτης φαίνεται στο σύστημα σήμανσης (debt flagging) ότι έχει χρέη σε δύο διαφορετικούς προμηθευτές ενώ προστίθεται και νέα εντολή επισήμανσης από τον τρέχοντα προμηθευτή. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, στη χθεσινή συνάντηση των προμηθευτών ενέργειας με τη ΡΑΑΕΥ επισημάνθηκε η ανάγκη να υπάρξει πρόβλεψη ώστε ο «προηγούμενος» πάροχος να έχει τη δυνατότητα αποκοπής.

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος να αποκοπεί το «ρεύμα» των στρατηγικών κακοπληρωτών, οι οποίοι μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο, αφήνοντας χρέη στους προηγούμενους. Βέβαια, από την άλλη πλευρά τονίζουν πως θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για τα νοικοκυριά που αδυνατούν στην πραγματικότητα να ανταπεξέλθουν στην εξόφληση των λογαριασμών τους. Ήδη, πάντως, όπως επισημαίνουν η πλειοψηφία των παρόχων προσφέρει λύσεις, μέσω του διακανονισμού των οφειλών. Επομένως, εκτιμούν πως η δυνατότητα αποκοπής από τον προηγούμενο πάροχο πρέπει να συμπεριληφθεί στο νέο πλαίσιο(άρθρο 42). Το νέο πλαίσιο αφού ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις θα καταλήξει στα «χέρια» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Να σημειωθεί πως στο κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση τον περασμένο Μάρτιο από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων προβλεπόταν πως για συμπεριληφθεί στο σύστημα σήμανσης ένας καταναλωτής θα πρέπει να έχει οφειλές από την 1.1.2020 και μετά. Το κείμενο της διαβούλευσης προέβλεπε ακόμα πως ο πάροχος έχει τη δυνατότητα πρότασης προς τους πελάτες για εξόφληση των χρεών σε δόσεις, ο αριθμός των οποίων δεν πρέπει να είναι μικρότερος των έξι.

Το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων χρεών αποτυπώθηκε σε πρόσφατη έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για το 2023, με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές να αγγίζουν τα 2,4 δισ. ευρώ. Ειδικά, δε, τα χρέη (υφιστάμενοι-παλιοί πελάτες) στη χαμηλή τάση, δηλαδή για νοικοκυριά και επιχειρήσεις φτάνουν τα 1,7 δισ. ευρώ. Επομένως, είναι ένα πρόβλημα για το οποίο η αγορά εκδηλώνει την ανησυχία της για τη συνέχεια.

Διαβάστε ακόμη