H χορήγηση στοχευμένων κινήτρων για να μειωθούν οι εγγενείς κίνδυνοι στη σύναψη μακροπρόθεσμων συμβολαίων προμήθειας ηλεκτρισμού (PPA) μεταξύ παραγωγών ΑΠΕ και βιομηχανικών κλάδων όπως οι χαλυβουργίες και οι παραγωγοί αλουμινίου πρέπει να αποτελεί μέρος των προωθούμενων από τις ευρωπαϊκές αρχές λύσεων για την απανθρακοποίηση της βιομηχανίας της ΕΕ η οποία συνιστά προαπαιτούμενο για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων του πακέτου Fit for 55. Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που έστειλε ο Νίκος Μπίτσιος, στέλεχος της Metlen (πρώην MYTILINEOS) σε ενημερωτική εκδήλωση στο πλαίσιο του European Sustainable Energy Week που λαμβάνει χώρα στις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με τον κ. Μπίτσιο, κομβικά στοιχεία για την ευρωπαϊκή βιομηχανία καθώς προσπαθεί να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα είναι αφενός η εξασφάλιση διεθνώς ανταγωνιστικών τιμών ενέργειας και αφετέρου ο εξηλεκτρισμός των βιομηχανικών διεργασιών με «πράσινη» ενέργεια, κάτι που μπορεί να γίνει με τη σύναψη PPA. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι τα πράσινα PPA μπορούν να λειτουργήσουν ως «αντίδοτο» στις μηδενικές/αρνητικές τιμές ενέργειας και να προστατεύσουν τόσο τους offtakers όσο και τους παραγωγούς ΑΠΕ από την έντονη μεταβλητότητα των αγορών, όμως για να προχωρήσουν πρέπει να αρθούν κάποια εμπόδια, με βασικότερο τα ρίσκα και τα κόστη που συνοδεύουν την προσαρμογή της καμπύλης της στοχαστικής παραγωγής των ΑΠΕ (ιδίως των φωτοβολταϊκών) με την καμπύλη λειτουργίας μιας βιομηχανίας που έχει σταθερές ενεργειακές ανάγκες που εξυπηρετούνται καλύτερα από φορτία βάσης.

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μπίτσιος επανέφερε στο τραπέζι την πρόταση μηχανισμού επιδότησης της βιομηχανίας για μέρος του κόστους που προκύπτει από το «ματσάρισμα» του προφίλ παραγωγής των μονάδων ΑΠΕ με το προφίλ κατανάλωσης των βιομηχανιών. Πρόκειται για το σχήμα Green Pool που κοινοποίησε η ελληνική κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία το απέρριψε. Καθώς όμως η σύνθεση της Κομισιόν θα αλλάξει και η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών βιομηχανιών ανεβαίνει στην ευρωπαϊκή ατζέντα, δεν αποκλείεται οι σχετικές συζητήσεις να αναβιώσουν το επόμενο διάστημα.

Το στέλεχος της Metlen ανέφερε ακόμα ότι η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απανθρακοποίηση βασίζεται κυρίως στην τιμολόγηση του άνθρακα (carbon pricing) μέσω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων (EU ETS) και του Διασυνοριακού Μηχανισμού Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM). Όπως υποστήριξε ο κ. Μπίτσιος «η πολιτική αυτή έχει παράξει ορισμένα αποτελέσματα στον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας (coal to gas switching) αλλά όχι στους βιομηχανικούς τομείς που εκτίθενται στο διεθνή ανταγωνισμό».

Παράλληλα πρόσθεσε ότι «σήμερα δεν υπάρχει καμία επένδυση στους βιομηχανικούς αυτούς κλάδους που να προχωράει λόγω του ETS. Οι λίγες επενδύσεις που υλοποιούνται είναι αυτές που έχουν λάβει στήριξη από δημόσια κονδύλια». Ο ίδιος εκτίμησε ότι το EU ETS σε συνδυασμό με το CBAM θα αυξήσουν μέχρι το 2035 το κόστος παραγωγής αλουμινίου στην Ευρώπη κατά περίπου 50% και το κόστος παραγωγής χάλυβα κατά 30%. Ως αποτέλεσμα, προέβλεψε ότι θα υπάρξει σημαντική αύξηση κόστους και για όλα τα τελικά προϊόντα που παράγονται από αλουμίνιο και χάλυβα (π.χ. αυτοκίνητα, κατασκευαστικές ύλες, μονάδες ΑΠΕ, ψηφιακές εφαρμογές κ.λπ.).

« Αν δεν αλλάξουμε πορεία, η στρατηγική αυτή θα φέρει σοβαρό επιπρόσθετο κόστος για τους πολίτες, θα καταστρέψει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μεταποίησης και θα βλάψει γενικότερα την ευρωπαϊκή οικονομία», προειδοποίησε ο κ. Μπίτσιος, καταλήγοντας ότι «πιο αποτελεσματικό θα ήταν να χαράξουμε μια νέα στρατηγική που θα βασίζεται στη στήριξη μέσω θετικών μέτρων των αναγκαίων τεχνολογιών για την απανθρακοποίηση (μπαταρίες, ηλεκτροκίνηση κ.λπ.), ώστε να προχωρήσουν οι επενδύσεις, να δημιουργήσουμε οικονομίες κλίμακας και να μειωθεί με τον τρόπο αυτό το κόστος των τεχνολογιών αυτών, με έμφαση πάντα στην ελαχιστοποίηση του κόστους που προκαλείται για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και τους πολίτες. Αυτή ήταν ούτως ή άλλως και η –επιτυχημένη- στρατηγική που ήδη έχουμε ακολουθήσει για την ανάπτυξη των ΑΠΕ…».

Διαβάστε ακόμη