Τη θέσπιση μηχανισμού αποζημίωσης διαθεσιμότητας ισχύος και τη διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών για τη συμμετοχή της ζήτησης (demand response), κατά το «πρότυπο» των δημοπρασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει στη Γαλλία, ζητά η ενεργοβόρος βιομηχανία.

Ο όρος demand response (απόκριση ζήτησης) αναφέρεται στην εξισορρόπηση της ζήτησης στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας με την ενθάρρυνση των καταναλωτών με οικονομικά κίνητρα να μετατοπίσουν χρονικά την κατανάλωση ρεύματος στις περιόδους που η παραγωγή είναι υψηλότερη ή η ζήτηση χαμηλότερη. Μαζί με τα έξυπνα δίκτυα και την αποθήκευση, η απόκριση ζήτησης είναι ένα σημαντικό ευέλικτο εργαλείο για τη διαχείριση των επιπτώσεων που έχει η αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ στη σταθερότητα και την αξιοπιστία των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως επισημαίνουν πηγές της βιομηχανίας, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός για τον σχεδιασμό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Energy Market Design), που ψηφίστηκε στις 21 Μαΐου, δίνει στα κράτη – μέλη της ΕΕ τη δυνατότητα να θεσπίσουν αυτόνομο μηχανισμό αποζημίωσης της διαθεσιμότητας ευέλικτης ισχύος που αφορά «αυστηρά αποκλειστικά» τη ζήτηση και την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας (non fossil flexibility).

Επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα να παρακαμφθούν γραφειοκρατικά εμπόδια, όπως είναι η διενέργεια μελέτης που θα πρέπει να εγκριθεί από τον Οργανισμό Συνεργασίας των ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), με τον καθορισμό μιας ενδεικτικής τιμής που να προσδιορίζει τα MW ευέλικτης ισχύος που απαιτεί το σύστημα από την πλευρά της ζήτησης (άρθρο 19f).

Σημειώνεται ότι στη Γαλλία γίνονται τέσσερις διαφορετικές δημοπρασίες, δύο για βιομηχανίες για πάνω και κάτω από 1 MW και δύο για Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦοΣΕ), επίσης για πάνω και κάτω από 1 MW.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σήμερα στη χώρα μας είναι σαφές ότι η ζήτηση δεν έχει ισχυρό κίνητρο για να συμμετάσχει στην αγορά εξισορρόπησης δηλαδή να μειώσει το φορτίο της, καθώς εκεί πρέπει να ανταγωνιστεί τις θερμικές μονάδες. Επίσης, το γεγονός ότι υποβάλλοντας μια προσφορά για συμμετοχή δεν είναι σίγουρο ότι θα πάρει εντολή διακοπής λειτουργίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι η όλη αυτή η διαδικασία διαταράσσει τη λειτουργία των εργοστασίων με πολύ μικρή αμοιβή.

«Αυτή είναι η νέα ευρωπαϊκή πολιτική και ο μοναδικός δρόμος για την πράσινη μετάβαση. Δύσκολος αλλά από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Ήταν ανάγκη μια νέα ευρωπαϊκή πολιτική στο πλαίσιο της απανθρακοποίησης της αγοράς», τονίζουν οι πηγές της βιομηχανίας.

Εκτιμάται ότι ο ΑΔΜΗΕ θα μπορούσε να προχωρήσει απευθείας, χωρίς απαραίτητα να προηγηθεί σχετική μελέτη, στον καθορισμό της αποζημίωσης για κάθε MW που θέλει να περικόψει για συγκεκριμένες ώρες και ημέρες το χρόνο και στη συνέχεια το σχήμα του μηχανισμού αποζημίωσης να σταλεί προς έγκριση στις Βρυξέλλες.

Σε πρώτη φάση, η συνολική ισχύς των δημοπρασιών θα μπορούσε να ανέλθει στα 300 – 400 MW. Το ποσό που θα διατεθεί εκτιμάται ότι δεν θα υπερβαίνει τα 45 εκατ. ευρώ και ενδεχομένως να κινηθεί αρκετά χαμηλότερα στο εύρος των 30 – 35 εκατ. ευρώ.

Για το θέμα του demand response έχει αναφερθεί θετικά και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), Θεόδωρος Σκυλακάκης, καθώς, όπως έχει επισημάνει σε δημόσιες δηλώσεις του, είναι ένα από τα σημαντικά βήματα που πρέπει να ακόμα γίνουν στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Σημειώνεται ότι εκτός από τη βιομηχανία και την αποθήκευση, ο μηχανισμός θα μπορούσε μελλοντικά να αποζημιώνει και οικιακούς καταναλωτές.

Διαβάστε ακόμη