Από τη στάση της κυπριακής πλευράς εξαρτάται πλέον η υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου του ΑΔΜΗΕ, καθώς σήμερα Παρασκευή, αναμένεται να εγκριθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, από την Ολομέλεια της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής, η μεθοδολογία εσόδου του διαχειριστή.

Ωστόσο, φαίνεται πως επιμένουν οι διαφωνίες σχετικά με τη μεθοδολογία από την πλευρά της Κυπριακής Ρυθμιστικής Αρχής (ΡΑΕΚ). Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ έχει ζητήσει από όλες τις πλευρές να λύσουν τις εκκρεμότητες για να προχωρήσει με ομαλό τρόπο το έργο καθώς πρέπει να συνεχιστεί η ροή πληρωμών προς τη γαλλική Nexans που έχει αναλάβει το υποβρύχιο καλώδιο σε μια συμφωνία – πλαίσιο συνολικού ύψους 1,4 δισ.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε προχθές και η συνάντηση του υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη με τον Κύπριο ομόλογό του, στην οποία σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήθηκε θετικά και το θέμα της Διασύνδεσης. Όμως η κυπριακή πλευρά δεν έχει καταβάλει προς το παρόν το ποσό των 100 εκατ. ευρώ για τη συμμετοχή της, ούτε έχει συμφωνήσει η ΡΑΕΚ για τη μεθοδολογία εσόδου. Ως κυριότερο σημείο της διαφωνίας, αναφέρεται η έναρξη του χρόνου πληρωμής του ΑΔΜΗΕ, που για την κυπριακή ρυθμιστική Αρχή τοποθετείται με την πόντιση του καλωδίου (2-3 χρόνια από σήμερα), ενώ αίτημα του ΑΔΜΗΕ είναι να ξεκινήσουν οι καταβολές από την έναρξη των δαπανών το έργου δηλαδή άμεσα. Όλα αυτά συμβαίνουν εν μέσω πληροφοριών σύμφωνα με τις οποίες η Nexans απειλεί να σταματήσει την προμήθεια του καλωδίου αν δεν συνεχιστεί ομαλά η πληρωμή των συμφωνηθέντων δόσεων.

Σημειώνεται ότι η αναλογία συμμετοχής στο κόστος είναι 63% για την Κύπρο και 37% για την Ελλάδα και καθώς το μεγαλύτερο μέρος το έργου χρηματοδοτείται από την Κύπρο, προαπαιτούμενο για να προχωρήσει είναι να υπάρξει συμφωνία της κυπριακής πλευράς με τον ΑΔΜΗΕ.

Η ΡΑΑΕΥ αποφασίζει σήμερα

Η ΡΑΑΕΥ στη συνεδρίαση της Ολομέλειας πριν από το Πάσχα, είχε συζητήσει το θέμα της μεθοδολογίας εσόδου του ΑΔΜΗΕ και είναι σχεδόν σύμφωνη με τη μεθοδολογία εσόδου που πρότεινε ο ΑΔΜΗΕ, κρατώντας ωστόσο επιφύλαξη για την τελική της έγκριση που εκτιμάται ότι θα δοθεί σήμερα.

Πληροφορίες αναφέρον ότι η πρόταση του ΑΔΜΗΕ είναι «πιο ωφέλιμη» από την υπάρχουσα μεθοδολογία, ζητώντας μικρότερους χρόνους απόσβεσης και μεγαλύτερη λειτουργική δαπάνη (OPEX), κάτι που η ΡΑΕΕΥ θα εξετάσει. Ωστόσο, σημειώνεται ότι η ρυθμιστική αρχή έχει κάνει εισήγηση πολύ κοντά σε αυτό που προτείνει ο ΑΔΜΗΕ, και επομένως θεωρητικά δεν υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών.

Η ΡΑΕΚ παραπέμπει στη μεθοδολογία εσόδου που έχει εγκρίνει από πέρσι πριν ακόμη η διασύνδεση μεταβιβαστεί στον ΑΔΜΗΕ από την Euroasia Interconnection, κάτι ωστόσο που φαίνεται να δυσχεραίνει τη χρηματοδότηση του έργου από τις τράπεζες και δεν ικανοποιεί τον ΑΔΜΗΕ. Και αυτό γιατί η μεθοδολογία αυτή δεν φαίνεται να ξεκαθαρίζει πότε θα αρχίσει να πληρώνεται το έργο, με τον διαχειριστή να ζητά οι πληρωμές να γίνονται στο στάδιο της κατασκευής, όπως άλλωστε προβλέπει και η εθνική μεθοδολογία εσόδου.

Διαβάστε ακόμα: