Προ των πυλών βρίσκονται οι αποφάσεις που αναμένεται να λάβει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) σχετικά με τις προτάσεις που υπέβαλαν οι προμηθευτές και οι ενώσεις καταναλωτών για τους κακοπληρωτές της αγοράς ρεύματος μετά από τη δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώθηκε πριν λίγες εβδομάδες. Πρόκειται για εξίσωση για δυνατούς λύτες, αφού η Ρυθμιστική Αρχή χρειάζεται να συνδυάσει την εξόφληση των οφειλών με τη διατήρηση του δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή προμηθευτή χωρίς περιορισμούς.
Το φαινόμενο του «ενεργειακού τουρισμού», δηλαδή όταν καταναλωτές να μετακινούνται σε άλλο ενεργειακό πάροχο αφήνοντας πίσω στον προηγούμενο ληξιπρόθεσμα χρέη τα οποία δύσκολα μπορούν να αναζητηθούν χωρίς την απειλή της διακοπής της παροχής απασχολεί τους προμηθευτές παρά το γεγονός πως δεν σημειώνει αυξητικές τάσεις το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με τις αλλαγές στον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που πρότεινε η ΡΑΑΕΥ, ένας καταναλωτής μπορεί να αλλάζει πάροχο, ακόμα και αν έχει χρέος σε προηγούμενο προμηθευτή. Το προτεινόμενο άρθρο 42 του κώδικα προμήθειας επιτρέπει την αλλαγή προμηθευτή σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από αυτές που έχει υποβληθεί στον ΔΕΔΔΗΕ εντολή αποκοπής. Δεν επιτρέπεται, επίσης, στην περίπτωση που ο πελάτης φαίνεται στο σύστημα σήμανσης ότι έχει χρέη από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές (στην κατηγορία των οικιακών πελατών). Στους μη οικιακούς πελάτες, ο περιορισμός είναι για δύο διαφορετικούς προμηθευτές.
Υπενθυμίζεται πως οι προμηθευτές εμφανίστηκαν επικριτικοί απέναντι στις προτάσεις της ΡΑΑΕΥ, αναφορικά με το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή και την αντιμετώπιση του φαινομένου των στρατηγικών κακοπληρωτών. Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) σημειώνει ότι η κυριότερη -και ιδιαιτέρως κρίσιμη αδυναμία του προτεινόμενου πλαισίου, είναι ότι σε αυτό δεν λαμβάνεται η αναγκαία μέριμνα για την αποτελεσματική διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων οφειλών, τόσο από τον υφιστάμενο όσο και από τον προηγούμενο προμηθευτή/ Ο Σύνδεσμος τονίζει ότι η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος υποβολής εντολής απενεργοποίησης από τον προηγούμενο προμηθευτή, υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ, αποτελεί το μοναδικό μέσο για τη διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων των οφειλών των στρατηγικών κακοπληρωτών.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος του ενεργειακού τουρισμού εκκρεμεί από το 2020 όταν εκδόθηκε η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που προέβλεπε ότι θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας όσον αφορά την μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή. Το καλοκαίρι του 2021 η ΡΑΑΕΥ γνωμοδότησε ότι είναι δυνατόν να γίνεται αποκοπή της ηλεκτροδότησης και από τον προηγούμενο πάροχο εφόσον δεν εξυπηρετούνται ληξιπρόθεσμες οφειλές, αλλά λόγω της ενεργειακής κρίσης το θέμα πήγε πίσω. Το Φθινόπωρο του 2023 η γνωμοδότηση της ΡΑΑΕΥ προέβλεπε τη δυνατότητα αποκοπής του καταναλωτή που έχει αφήσει οφειλές από τον πάροχο από τον οποίο έφυγε. Ακολούθησαν τον Οκτώβριο οι σχετικές ανακοινώσεις από τον κ. Σκυλακάκη ο οποίος δήλωσε ότι θα τροποποιήσει το άρθρο 42 του Κώδικα Προμήθειας ώστε να θέσει φραγμούς στην ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή σε περίπτωση ληξιπρόθεσμων οφειλών, μπλοκάροντας την μετακίνηση του καταναλωτή αν έχει αφήσει ήδη απλήρωτες οφειλές σε δύο παρόχους και επιχειρεί να αφήσει και σε τρίτο. Εκτιμάται, πως το 2023 οι ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί που άφησαν πίσω, στην προηγούμενη ή τις προηγούμενες εταιρείες προμήθειας, οι κακοπληρωτές ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ.