Δύο νέες μεγάλες διεθνείς διασυνδέσεις που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνονται για πρώτη φορά στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034 του διαχειριστή. Η Ελλάδα είναι παρούσα στα μεγάλα project τα οποία δρομολογούνται στην περιοχή, μέσω Ισραήλ, Αιγύπτου αλλά και Σαουδικής Αραβίας. Η στρατηγική θέση της χώρας πρέπει να αποτελέσει κινητήριο μοχλό για την εξαγωγή φθηνής πράσινης ενέργειας και την ασφάλεια εφοδιασμού ολόκληρης της Ηπείρου.

Η Ελλάδα διεκδικεί «ρόλο – κλειδί» στη νέα εποχή των μεγάλων διασυνδέσεων της Ευρώπης. Με την ολοκλήρωσή τους, προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί η ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από και προς την Ελλάδα, με αποτέλεσμα την αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και της ασφάλειας εφοδιασμού, αλλά και της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

O ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με όλες τις γειτονικές χώρες, σχεδιάζοντας την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων, κάποιες από τις οποίες έχουν ήδη ενταχθεί σε προγενέστερα ΔΠΑ ή εντάσσονται στο παρόν Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά αναφέρονται η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας, η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, και η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας. Επιπλέον, σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Β. Μακεδονίας (MEPSO), διερευνάται η αναβάθμιση της διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, ενώ ωριμάζει η συνεργασία με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC) και τον φορέα υλοποίησης Elica Group για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου. Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για το έργο διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη) – Κύπρου, για το οποίο τον Όκτώβριο του 2023 ο ΑΔΜΗΕ και η Εuroasia Interconnector Limited κατέληξαν σε συμφωνία για τον ορισμό του ΑΔΜΗΕ ως Φορέα Υλοποίησης και Project Promoter του έργου, διασφαλίζοντας την τεχνική και χρηματοδοτική επάρκεια του έργου και θέτοντας τις βάσεις για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του.

Διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας (Green Aegean Interconnector)

Για να καταφέρουμε να φτάσουμε στα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης της βόρειας Ευρώπης χρειαζόμαστε τη Γερμανία. Το project που ακούει στο όνομα Green Aegean θέλει να διασυνδέσει τα κέντρα παραγωγής πράσινης ενέργειας του Νότου με τα κέντρα κατανάλωσης στον ευρωπαϊκό Βορρά. Ο σχεδιασμός αφορά σε συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW και σε δεύτερο χρόνο στην περαιτέρω ανάπτυξη σε 6 – 9 GW. Η προτεινόμενη όδευση αφορά σε υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς , και έχει εξασφαλιστεί η υποστήριξη του ΥΠΕΝ, προκειμένου το έργο, με αρχική εκτίμηση προϋπολογισμού 8,1 δισ. ευρώ. Η προτεινόμενη όδευση του έργου αφορά σε υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία. Βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς που έχουν εκφράσει τη βούλησή τους να συνεργαστούν για την ωρίμανση του έργου.

Διασύνδεση Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας (Saudi Greek Interconnection)

Η σύσταση της εταιρείας ειδικού σκοπού, Saudi Greek Interconnection S.A., ισομερούς συνιδιοκτησίας των δύο διαχειριστών (ΑΔΜΗΕ και National Grid S.A – Saudi Electricity Company), τον Σεπτέμβριο του 2023, αποτελεί το πρώτο βήμα για την ωρίμανση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας. Καταστατικός σκοπός της Saudi Greek Interconnection είναι η εκπόνηση των μελετών για την εμπορική βιωσιμότητα του έργου της διασύνδεσης για τη μεταφορά καθαρής ενέργειας από τη Βόρειο Αφρική και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.

Διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου

Για τη Διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου έχει προταθεί το έργο GREGY από τον Project Promoter ELICA S.A. για ένταξη στη λίστα έργων PCI και τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και η ΡΑΑΕΥ έχουν δηλώσει τη στήριξή τους. Τον Οκτώβριο του 2021 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας – Αιγύπτου με βάση το οποίο συστήνεται ομάδα εργασίας υψηλού επιπέδου, με συμμετοχή εκπροσώπων των δύο Υπουργείων, των Διαχειριστών των Συστημάτων Μεταφοράς και των Ρυθμιστικών Αρχών, που θα εξετάσει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου σε συνεργασία με τον Project Promoter, θα διευκολύνει την αδειοδότηση και θα υποστηρίξει τον χαρακτηρισμό του ως έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Τον Μάιο του 2021 πραγματοποιήθηκε η εναρκτήρια σύσκεψη μεταξύ των Διαχειριστών των δύο χωρών και συστάθηκε ομάδα εργασίας για την προετοιμασία του έργου. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ και ο EETC (Egyptian Electricity Transmission Company) υπέγραψαν επίσης Μνημόνιο Κατανόησης καθώς και Σύμφωνο Συνεργασίας.

Τον Μάιο του 2023 υπογράφηκε ΜοU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρείας ELICA S.A. του Ομίλου Κοπελούζου, σχετικά με την έναρξη αποκλειστικών συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου του ΑΔΜΗΕ στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Πρόθεση των μερών είναι ο ΑΔΜΗΕ να αποκτήσει ποσοστό έως 33,3% του SPV, ενώ επιδιώκεται η είσοδος και του Αιγύπτιου διαχειριστή (EETC). Τον Ιούνιο του 2023 το έργο συμπεριλήφθηκε στην λίστα με τα επικρατέστερα έργα Κοινού/Αμοιβαίου (Ευρωπαϊκού) Ενδιαφέροντος PCI/PMI,η οποία και οριστικοποιήθηκε εντός Νοεμβρίου 2023.Σύμφωνα με τον Project Promoter, ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2028.

Νέα διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας

Τον Δεκέμβριο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TERNA αποφάσισαν την υλοποίηση νέας καλωδιακής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2031. Η νέα διασύνδεση θα υλοποιηθεί με Σύνδεσμο ΣΡ διπολικής διαμόρφωσης με τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης (Voltage Source Converters, VSC) και επιστροφή μέσω θαλάσσης (για το σκοπό αυτό προβλέπεται εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροδίων εκατέρωθεν της υποβρύχιας διασύνδεσης σε Ελλάδα και Ιταλία αντίστοιχα) ή εναλλακτικά μέσω μεταλλικού αγωγού επιστροφής. Η νέα διασύνδεση θα έχει ονομαστική ικανότητα μεταφοράς 1000 MW αυξάνοντας την συνολική καθαρή ικανότητα μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στα 1500 MW. Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής εκτιμάται συνολικά σε 220 km και το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία σε 55 km.
Το έργο προϋπολογισμού 606 εκατ. θα διευκολύνει τη διείσδυση περισσοτέρων ΑΠΕ στα δύο Συστήματα, θα ενισχύσει την σύγκλιση των αγορών και θα συνδράμει στην επίτευξη των στόχων για την μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη.

Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Στο πλαίσιο των Πανευρωπαϊκών Δεκαετών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (TYNDP) 2018, 2020 και 2022 του ENTSO-E, οι μελέτες για τη διερεύνηση των αναγκών της ενίσχυσης του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφοράς, με χρονικό ορίζοντα το 2040, εντόπισαν την αναγκαιότητα της ενίσχυσης της ικανότητας της μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ του Συστήματος της Ελλάδας και του Συστήματος της Βόρειας Μακεδονίας για τα σενάρια τα οποία εξετάσθηκαν. Το έργο το οποίο προτάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας (MEPSO) για την αντιμετώπιση αυτής της αναγκαιότητας, ήταν η αναβάθμιση της διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV Μελίτη – Bitola. Αυτό το έργο εντάχθηκε αρχικά στο TYNDP 2018 ως έργο υπό θεώρηση (under consideration), με ορίζοντα υλοποίησης μετά το 2030.

Το έργο υποβλήθηκε εκ νέου και στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) 2020, καθώς και στο TYNDP 2022 ως έργο υπό θεώρηση (under consideration) ενώ η σκοπιμότητα υλοποίησης της εν λόγω διασύνδεσης θα εξεταστεί στο επόμενο διάστημα.

Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας

Τον Απρίλιο του 2020 ξεκίνησε συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας (OST) αναφορικά με την δυνατότητα υλοποίησης μίας νέας διασυνδετικής γραμμής Ελλάδας – Αλβανίας. Οι συζητήσεις επικεντρώνονται στην διερεύνηση των τεχνικών, οικονομικών και λοιπών παραμέτρων για την σχεδίαση μίας νέας διασυνδετικής γραμμής στο επίπεδο της υπερυψηλής τάσης των 400 kV μεταξύ του νοτίου συστήματος μεταφοράς της γειτονικής χώρας και κατάλληλου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στο Ελληνικό σύστημα. Για το σκοπό αυτό τον Φεβρουάριο του 2022 συγκροτήθηκε κοινή ομάδα εργασίας που αξιολόγησε όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες.

Στο πλαίσιο αυτό εκπονήθηκαν προμελέτες αγοράς, δικτύου και προκαταρκτική αξιολόγηση κόστους- οφέλους, βάσει των οποίων αποφασίστηκε η υλοποίησης νέας διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2030. Η νέα διασυνδετική εναέρια Γ.Μ. 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ ενός νέου ΚΥΤ στη Δυτική Ελλάδα (ΚΥΤ Θεσπρωτίας) με σύνδεση στο ΚΥΤ Αράχθου και του Υ/Σ Fier στην Αλβανία, θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2000 MVA και εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 170 km, εκ των οποίων τα 45 km βρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια και τα 125 km στην επικράτεια της Αλβανίας. Τον Νοέμβριο του 2022 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του OST για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής γραμμής. Σύμφωνα με τον τρέχον προγραμματισμό, η νέα διασυνδετική γραμμή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το 2031. Η νέα διασυνδετική Γ.Μ. προβλέπεται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά τουλάχιστον 200 MW και στις δύο κατευθύνσεις. Το έργο θα διευκολύνει τη διείσδυση περισσοτέρων ΑΠΕ στα δύο Συστήματα, θα ενισχύσει την σύγκλιση των αγορών και θα συνδράμει στην επίτευξη των στόχων για την μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη.

Δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας

Σε ένα προηγούμενο διάστημα συστάθηκε κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας (ΑΔΜΗΕ, ESO-EAD & TEIAS) με σκοπό τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό και το Τουρκικό Σύστημα για την αύξηση της ικανότητας μεταφοράς στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας και Βουλγαρίας-Τουρκίας.

Οι κοινές μελέτες που έχουν ολοκληρωθεί έδειξαν τη δυνατότητα πρότασης μελλοντικών διασυνδετικών γραμμών ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό και το Τουρκικό Σύστημα, οι οποίες θα είναι δυνατό να συμβάλλουν στην αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και επιπλέον στην ενίσχυση των συστημάτων σε αυτό το σύνορο. Σε τριμερή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Σμύρνη μεταξύ ΑΔΜΗΕ, ESO-EAD & TEIAS αποφασίστηκε η υποβολή ενός νέου έργου με τίτλο «EAST BALKAN CORRIDOR» στο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E. Τα έργα, μία νέα διασυνδετική Γ.Μ. 400 kV Ελλάδας – Τουρκίας και μία νέα διασυνδετική Γ.Μ. 400 kV Βουλγαρίας – Τουρκίας υποβλήθηκαν ως έργα υπό θεώρηση (under consideration) στο TYNDP 2022, ενώ τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του TYNDP 2022, επιβεβαίωσαν την ανάγκη αύξησης της μεταφορικής ικανότητας ανάμεσα στις εν λόγω χώρες.

Τον Μάρτιο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TEIAS συμφώνησαν για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η νέα διασυνδετική εναέρια Γ.Μ. 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ του ΚΥΤ Νέας Σάντας και του Υ/Σ Babaeski στην Τουρκία, θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2000 MVA και εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 km, εκ των οποίων τα 70 km βρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια και τα 60 km στην επικράτεια της Τουρκίας, καθώς προβλέπεται να οδεύσει παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση μεταξύ των δύο χωρών. Τον Δεκέμβριο του 2023 υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της TEIAS για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής γραμμής. Βάσει του νέου χρονοπρογραμματισμού, η νέα διασυνδετική γραμμή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το 2031. Η νέα διασυνδετική Γ.Μ. προβλέπεται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις.

Τα χρονοδιαγράμματα και το κόστος των ελληνικών διασυνδέσεων

Διασύνδεση Δωδεκανήσων προϋπολογισμού 2,048 δισ. ευρώ

Το έργο της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων αφορά τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ της ομάδας των Νήσων του Νοτιοανατολικού Αιγαίου η οποία περιλαμβάνει τα εξής έξι (6) αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα: Κάρπαθος (Κάσος διασύνδεση υπό ΜΤ), Ρόδος (Χάλκη διασύνδεση υπό ΜΤ), Σύμη, Κως – Κάλυμνος (Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί διασύνδεση υπό ΜΤ), Πάτμος και Αρκιοί (Μαράθι διασύνδεση υπό ΜΤ).
Στο παρόν ΔΠΑ, η προτεινόμενη ονομαστική ισχύς του συνδέσμου VSC-HVDC προσαυξήθηκε στην τυποποιημένη τιμή των 1000 MW από την αρχική τιμή των 900 MW, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς εμπορικών συστημάτων διασύνδεσης VSC-HVDC, τις δυνατότητες επαύξησης της ισχύος των σταθμών ΑΠΕ (όλων των τεχνολογιών) που πρόκειται να αξιοποιήσουν τον σύνδεσμο, καθώς και το γεγονός ότι δεν υπεισέρχονται θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην κοστολόγηση έργων διασύνδεσης VSC-HVDC ικανότητας 900 MW ή 1000 MW.

Με βάση τα παραπάνω, το προτεινόμενο σχήμα διασύνδεσης του παρόντος ΔΠΑ έχει ως εξής:

  • Ένας Σταθμός Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC (Voltage Source Converter) συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του ΚΥΤ Κορίνθου, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστάσεων για τη σύνδεσή του στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ Κορίνθου.
  • Ένας Σταθμός Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία στην Κω (πλησίον του Υ/Σ Μαστιχάρι), συμπεριλαμβανομένων και των απαιτουμένων εγκαταστάσεων σύνδεσης σε αυτό τον Υ/Σ.
  • Δύο υποβρύχια καλώδια HVDC, συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW) ΕΣΜΗΕ – Κως (μήκους 380 km περίπου).
  • Τρία Υ/Β καλώδια AC 150 kV ικανότητας 250 MVA έκαστο Ρόδος (ΑΗΣ Σορωνής) – Κως (Υ/Σ Μαστιχάρι) μήκους 100 km περίπου.
  • Ένα Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 200 MVA, μεταξύ Καρπάθου – Ρόδου (ΘΗΣ Ν. Ρόδου) μήκους 88 km περίπου.
  • Δύο νέοι Υ/Σ GIS 150 kV, ένας στην Κάρπαθο και ένας στην Κω (Μαστιχάρι).

Οι νέοι Υ/Σ Κάρπαθος και Μαστιχάρι που περιλαμβάνονται στο παρόν έργο αφορούν το τμήμα εντός των ορίων του Συστήματος. Σε αυτούς προβλέπεται από τον ΔΕΔΔΗΕ η ανάπτυξη 2 Μ/Σ 40/50MVA 2 Πυκν. 20kV/12MVAr στον Υ/Σ Καρπάθου και 3 Μ/Σ 40/50MVA και 3 Πυκν. 20kV/12MVAr στον Υ/Σ Μαστιχαρίου. Ο νέοι Υ/Σ είναι έργα συνδιακήρυξης σύμφωνα με αρ. 275, Ν.4412/2016. Η διαχείριση διακήρυξης θα πραγματοποιηθεί από ΑΔΜΗΕ. Η δαπάνη του τμήματος της συνδεόμενης εγκατάστασης επιβαρύνει αποκλειστικά τον ΔΕΔΔΗΕ και περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ). Το έργο θα υλοποιηθεί σε 2 Φάσεις.

Διασύνδεση Νησιών Βορείου Αιγαίου προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ

Το έργο της διασύνδεσης του Βορειοανατολικού Αιγαίου αφορά τη διασύνδεση με το ΕΣΜΗΕ της ομάδας των Νήσων του Βορειοανατολικού Αιγαίου η οποία περιλαμβάνει τα εξής οκτώ (8) αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των ΜΔΝ Λήμνου, Άγιου Ευστρατίου, Σκύρου, Λέσβου, Χίου (Ψαρών), Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), Ικαρίας και Αγαθονησίου. Το έργο αποτελεί συνέχεια του έργου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων (Έργο 20.3).

Πιο αναλυτικά το προτεινόμενο σχήμα της διασύνδεσης έχει ως εξής: Διασύνδεση ΚΥΤ Ν. Σάντας – Λήμνου που θα αποτελείται από:

  • Μετασχηματιστή μετατόπισης φάσης (Phase Shifter, PST) 150/150 kV στο ΚΥΤ Ν. Σάντας ισχύος 280 MVA. Υπό διερεύνηση η δυνατότητα χωροθέτησης του PST στον Υ/Σ Ζεύξης Θράκης, με εγκατάσταση και δεύτερου εφεδρικού PST για αξιοπιστία…
  • Εναέρια Γ.Μ. 150 kV βαρέος τύπου απλού κυκλώματος με υπεραγώγιμους αγωγούς (ενδεικτικά ACSS) ικανότητας 250 MVA από το ΚΥΤ Ν. Σάντας μέχρι τον νέο Υ/Σ ζεύξης περιοχής Θράκης προς Λήμνο μήκους 38 km περίπου.
  • Ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA από τον Υ/Σ ζεύξης περιοχής Θράκης μέχρι τον νέο Υ/Σ Λήμνου μήκους 123 km περίπου.

Διασύνδεση Λήμνου – Λέσβου που θα αποτελείται από:

  • Ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA Λήμνος (νέος Υ/Σ) – Λέσβος (νέος Υ/Σ ζεύξης) μήκους 141
    km περίπου.
  • Εναέρια Γ.Μ. βαρέος τύπου διπλού κυκλώματος ικανότητας (2B/150kV) από τον Υ/Σ ζεύξης Λέσβου μέχρι τον νέο Υ/Σ Λέσβου μήκους 40 km περίπου.
  • Διασύνδεση Λέσβου-Χίου που θα αποτελείται από ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA μήκους 87 km περίπου.
  • Διασύνδεση Λέσβου-Σκύρου που θα αποτελείται από ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA μήκους 136 km περίπου.

Διασύνδεση ΚΥΤ Αλιβερίου – Σκύρου που θα αποτελείται από:

  • Εναέρια Γ.Μ. 150 kV βαρέος τύπου απλού κυκλώματος με υπεραγώγιμους αγωγούς (ενδεικτικά ACSS) ικανότητας 250 MVA από ΚΥΤ Αλιβερίου μέχρι τον νέο Υ/Σ ζεύξης περιοχής Εύβοιας προς Σκύρο μήκους 27,5 km περίπου. Παράλληλα εξετάζεται εναλλακτική όδευση με υπόγειο καλώδιο. Στην περίπτωση αυτή, η υλοποίηση του έργου Υ/Σ ζεύξης περιοχής Εύβοιας δεν θα απαιτείται.
  • Ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA από Υ/Σ ζεύξης περιοχής Εύβοιας μέχρι τον νέο Υ/Σ Σκύρου μήκους 47,5 km περίπου.
  • Διασύνδεση Χίου-Σάμου που θα αποτελείται από ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA μήκους 96 km περίπου.
  • Διασύνδεση Σάμου-Κω που θα αποτελείται από ένα (1) τριπολικό Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 250 MVA μήκους 99 km περίπου. Η διασύνδεση αυτή θα καταλήγει στον Υ/Σ Κω πλησίον του Σταθμού Μετατροπής Συνεχούς Ρεύματος που προβλέπεται για τη διασύνδεση ΣΡ ΚΥΤ Κορίνθου (μελλοντικό) – Κω.

Δύο στατικοί αντισταθμιστές ισχύος (STATCOM) με προτεινόμενα σημεία της εγκατάστασής τους τον Υ/Σ ζεύξης Λέσβου και τον Υ/Σ Σορωνής και προτεινόμενα μεγέθη -50/+100 MVAr και ± 100 MVAr αντίστοιχα, τα οποία θα οριστικοποιηθούν σε επόμενη φάση.

Συνολικά, προβλέπεται η κατασκευή πέντε (5) νέων Υ/Σ 150kV κλειστού τύπου (GIS) για τις ανάγκες τροφοδότησης των φορτίων επί των νησιών Λήμνου, Λέσβου, Σκύρου, Χίου και Σάμου. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή 3 Υ/Σ ζεύξης (με στοιχεία αντιστάθμισης) στην περιοχή Θράκης προς Λήμνο, στην περιοχή Εύβοιας προς Σκύρο (στην περίπτωση που δεν υλοποιηθεί η Γ.Μ. 150 kV από το σημείο προσαιγιάλωσης μέχρι το ΚΥΤ Αλιβερίου με υπόγειο καλώδιο) και πλησίον του σημείου προσαιγιάλωσης στη Λέσβο των υποβρυχίων καλωδίων από Σκύρο, Λήμνο και Χίο.

Οι νέοι Υ/Σ περιλαμβάνονται στο παρόν έργο αφορούν το τμήμα εντός των ορίων του Συστήματος. Σε αυτούς προβλέπεται από τον ΔΕΔΔΗΕ η ανάπτυξη 2 Μ/Σ 40/50MVA 2 Πυκν. 20kV/12MVAr στους Υ/Σ Λήμνου, Χίου, Σάμου και Σκύρου και 3 Μ/Σ 40/50MVA και 3 Πυκν. 20kV/12MVAr στον Υ/Σ Λέσβου. Ο νέοι Υ/Σ είναι έργα συνδιακήρυξης σύμφωνα με αρ. 275, Ν.4412/2016. Η διαχείριση διακήρυξης θα πραγματοποιηθεί από ΑΔΜΗΕ. Η δαπάνη του τμήματος της συνδεόμενης εγκατάστασης επιβαρύνει αποκλειστικά τον ΔΕΔΔΗΕ και περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ). Το έργο θα υλοποιηθεί σε 3 Φάσεις.