Ο μεγαλύτερος μετασχηματισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας εδώ και έναν αιώνα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς οι κυβερνήσεις προσφέρουν μαζικές επιδοτήσεις για να επιταχύνουν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο τον τελευταίο χρόνο, έχουν προκύψει αρκετές εκπλήξεις, αναφέρει το Bloomberg.

Η μία έκπληξη είναι το μέγεθος του προβαδίσματος που έχουν ανοίξει οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και το πόσο δύσκολο θα είναι για τους υπόλοιπους να ανταγωνιστούν το χαμηλότερο κόστος και την προηγμένη τεχνολογία των αυτοκινήτων made in China. Μια άλλη έκπληξη είναι η έκταση της κυριαρχίας της χώρας στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων. Και ακριβώς την ώρα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να προσπαθούν να καλύψουν το χαμένο έδαφος, η αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει επιβραδυνθεί παγκοσμίως. Αυτός ο συνδυασμός θα μπορούσε να σημάνει μεγάλες απώλειες για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες και να θέσει σε κίνδυνο τους φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές.

  1. Πόσο μεγάλη είναι η βιομηχανία EV της Κίνας;

Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ του συνόλου των EV που πωλούνται παγκοσμίως. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν καταφέρει να αποσπάσουν μερίδιο της εγχώριας αγοράς από πρώην ηγέτες όπως η Volkswagen AG, ενώ ο εγχώριος πρωταθλητής BYD Co., η κορυφαία μάρκα εντός της Κίνας, ξεπέρασε την Tesla Inc. ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής EV στον κόσμο το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Οι καταναλωτές της Κίνας μεταβαίνουν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μεγάλους αριθμούς: τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (δηλαδή, όχι υβριδικά ή plug-in υβριδικά) αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο όλων των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων εκεί το 2023, σε σύγκριση με το 15,7% των πωλήσεων στην Ευρώπη. Οι αναλυτές της UBS προέβλεψαν ότι το μερίδιο της Κίνας στην παγκόσμια αγορά θα διπλασιαστεί σχεδόν στο 33%, ενώ οι παραδοσιακές δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα δουν το μερίδιό τους να πέφτει στο 58% από 81% β

  1. Ποιο είναι το πλεονέκτημα της Κίνας;

Η υπεροχή της Κίνας είναι πιο έντονη στις μπαταρίες, το πιο ακριβό μέρος ενός ηλεκτρικού οχήματος. Περισσότερο από το 80% των στοιχείων μπαταριών EV προμηθεύονται από κινέζους παραγωγούς, υποστηριζόμενους από μια αλυσίδα εφοδιασμού που θέτει όλο και περισσότερο την εξόρυξη και την επεξεργασία των συστατικών ορυκτών, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τα μέταλλα σπάνιων γαιών, στα χέρια της χώρας. Το κόστος των μπαταριών στην Κίνα έχει πέσει στα 126 δολάρια ανά κιλοβατώρα σε μέση σταθμισμένη κατά όγκο βάση, ενώ τα πακέτα τιμών είναι 11% υψηλότερα στις ΗΠΑ και 20% υψηλότερα στην Ευρώπη, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εν τω μεταξύ, οι Κινέζοι κατασκευαστές παρουσιάζουν ήδη μια νέα γενιά μπαταριών που βασίζονται στο νάτριο, το οποίο είναι πιο άφθονο από το λίθιο που χρησιμοποιείται τώρα στις μπαταρίες EV και λιγότερο επιρρεπές στην ανάφλεξη.

  1. Τι σημαίνει αυτό για τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες;

Το 2023, ο σκληρός ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων της Κίνας και η επιβράδυνση της οικονομίας της οδήγησαν σε πίεση για πωλήσεις αλλού, και η χώρα εξήγαγε 1,55 εκατομμύρια EV το 2023, ένα άλμα 64% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι κινεζικές εξαγωγές κατευθύνθηκαν κυρίως στην υπόλοιπη Ασία και στην Ευρώπη, όπου οι επιδοτήσεις προς τους καταναλωτές είναι διαθέσιμες τόσο για τα εισαγόμενα όσο και για τα εγχώρια αυτοκίνητα. Οι κινεζικές μάρκες, με επικεφαλής τις BYD και Nio Inc. είδαν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη να εκτοξεύεται στο 5,6% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 1,1% το 2020. Τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ΗΠΑ έχουν επίσης προσφέρει επιδοτήσεις, αλλά οι διευρυμένες φορολογικές πιστώσεις στο πλαίσιο του νόμου του προέδρου Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) περιορίζονται σε αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη Βόρεια Αμερική με εξαρτήματα που κατασκευάζονται κυρίως στην εγχώρια αγορά. Οι ΗΠΑ επιβάλλουν επίσης δασμούς 25% στις κινεζικές εισαγωγές αυτοκινήτων, έναντι 10% στην Ευρώπη.

  1. Τι συνέβη με τη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Οι παγκόσμιες πωλήσεις EV εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά η αύξηση επιβραδύνεται. Σύμφωνα με το BloombergNEF, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και plug-in υβριδικών που μπορούν επίσης να κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 και αυξήθηκαν κατά 62% το 2022. Όμως το ποσοστό αυτό ήταν 31% πέρυσι. Το BNEF προβλέπει ότι η ετήσια αύξηση θα επιβραδυνθεί και πάλι στο 21% φέτος.

  1. Γιατί επιβραδύνεται η αύξηση των πωλήσεων EV;

Η οικονομία της Κίνας συνεχίζει να δυσκολεύεται, πράγμα που σημαίνει ότι δεν είναι πλέον η αξιόπιστη πηγή ανάπτυξης που ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Οι περισσότεροι κινέζοι κατασκευαστές έχασαν τους στόχους τους για τις πωλήσεις του 2023 και οι πωλήσεις αναμένεται να επιβραδυνθούν για δεύτερη χρονιά το 2024. Αλλά το μεγαλύτερο ζήτημα είναι η ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Για το πρώτο κύμα των EV, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπόρεσαν να βασιστούν στους λάτρεις της τεχνολογίας και στις κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά εταιρικών αυτοκινήτων για να αυξήσουν τους όγκους. Αλλά για την επόμενη φάση, αντιμετωπίζουν πιο συνειδητοποιημένους ως προς το κόστος οδηγούς, πολλοί από τους οποίους είναι επιφυλακτικοί ως προς την τεχνολογία και διστάζουν να αγοράσουν οχήματα που κατά μέσο όρο είναι 30% και 27% ακριβότερα από τα αντίστοιχα που καίνε καύσιμα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αντίστοιχα. Οι επιδοτήσεις και οι φορολογικές ελαφρύνσεις που βοήθησαν στην προώθηση των πωλήσεων στερεύουν στην Ευρώπη και τα τρέχοντα κίνητρα στις ΗΠΑ εξαρτώνται από ένα όριο τοπικής παραγωγής, περιορίζοντας τις επιλογές των αγοραστών. Πέρα από το σοκ της τιμής, οι καταναλωτές έχουν αποθαρρυνθεί από την αύξηση του κόστους δανεισμού, καθώς οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν να περιορίσουν τον πληθωρισμό. Ορισμένοι καταναλωτές εξακολουθούν να ανησυχούν για τις υποδομές φόρτισης και την εμβέλεια των μπαταριών.

  1. Πώς αντιδρούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες;

Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες, με επικεφαλής την Tesla, έχουν μειώσει επανειλημμένα τις τιμές κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους για να κερδίσουν πελάτες. Πολλοί έχουν επίσης μειώσει την παραγωγή και το προσωπικό για να διατηρήσουν τα κέρδη τους. Οι κατασκευαστές κάνουν αγώνα δρόμου για να παρουσιάσουν αρκετά φθηνότερα μοντέλα. Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις περιλαμβάνουν το e-C3 της Stellantis, το Renault 5 και το Volvo EX30. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν επίσης σημαντικά στην τεχνολογία των μπαταριών για να κερδίσουν τους επιφυλακτικούς πιθανούς αγοραστές. Η BYD και η Tesla πρωτοστατούν στην υιοθέτηση των μπαταριών φωσφορικού σιδήρου-λιθίου, οι οποίες έχουν χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα αλλά κοστίζουν λιγότερο, διαθέτουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και θεωρούνται ασφαλέστερες από την κύρια εναλλακτική λύση – μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου. Η Volkswagen, η Toyota, η BYD και η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology εργάζονται στην ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης, μια πιθανή επαναστατική τεχνολογία που θα μπορούσε να κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο αποδοτικά και λιγότερο ακριβά.

  1. Τι κάνουν οι άλλες χώρες ως απάντηση στις κινεζικές εξαγωγές;

Στις ΗΠΑ, κατά το έτος που ακολούθησε την ψήφιση του IRA, ανακοινώθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους 55,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή μπαταριών στις ΗΠΑ, καθώς και 16,1 δισεκατομμύρια δολάρια για εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων. Ενώ αυτό τελικά θα δημιουργήσει ένα κύμα παραγωγικής ικανότητας, το άμεσο αποτέλεσμα ήταν περιορισμένο, εν μέρει επειδή τόσες πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες που έσπευσαν να αυξήσουν την παραγωγή έπρεπε να βασιστούν στην κινεζική τεχνολογία. Το 2023, μόνο 14 μοντέλα που βρίσκονταν σε παραγωγή ήταν επιλέξιμα για επιδοτήσεις αγοράς ΙΡΑ. Οι απαιτήσεις για το πόσο μεγάλο μέρος της αξίας των εξαρτημάτων των μπαταριών και από πού μπορούν να προέρχονται οι πρώτες ύλες για τις μπαταρίες αναμένεται να αυξηθούν το 2024 και μέχρι το 2030. Αυτό δημιουργεί μεγάλα προβλήματα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GM και η Ford Motor Co., οι οποίες χάνουν δισεκατομμύρια δολάρια από τις σειρές EV τους και αντιμετωπίζουν την αντίδραση των καταναλωτών στις υψηλές τιμές των οχημάτων. Το τσίμπημα είναι ιδιαίτερα οξύ λόγω της τρέχουσας εξάρτησής τους από την κινεζική τεχνολογία, τις πρώτες ύλες και τα εξαρτήματα, καθώς αγωνίζονται να δημιουργήσουν τις δικές τους αλυσίδες εφοδιασμού και να συγκρατήσουν το κόστος.

Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία αντέδρασαν στην ψήφιση του IRA ανακοινώνοντας έναν καταιγισμό δικών τους φορολογικών πιστώσεων και πακέτων ενίσχυσης για επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Renault SA, αναδιαμορφώνουν τα εργοστάσιά τους για τη μετάβαση στα EV. Σχεδιάζουν να λανσάρουν δεκάδες νέα μοντέλα με μπαταρίες τα επόμενα χρόνια και δημιουργούν εργοστάσια μπαταριών – είτε μόνες τους είτε με συνεργάτες – καθώς απομακρύνονται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ορισμένα στελέχη της βιομηχανίας έχουν διατυπώσει την ιδέα μιας ευρείας συνεργασίας – αυτό που ορισμένοι αποκαλούν Airbus για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναφερόμενοι στον πολυεθνικό κατασκευαστή αεροσκαφών – ως τον μόνο τρόπο για να επιτευχθεί η κλίμακα που απαιτείται για να ταιριάξουν με τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας.

Η Νότια Κορέα, όπου εδρεύουν τρεις από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της Κίνας στον τομέα των μπαταριών – Samsung SDI Co., LG Energy Solution Ltd. και SK On Co. – θεωρείται από ορισμένους ως η λύση. Το καθεστώς της ως εταίρος ελεύθερου εμπορίου με τις ΗΠΑ την έχει καταστήσει ελκυστική για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες που αναζητούν στον κόσμο χημικές ουσίες για μπαταρίες όπως θειικό νικέλιο, θειικό κοβάλτιο και υδροξείδιο του λιθίου. Η χώρα δεν διαθέτει σημαντικά αποθέματα μετάλλων μπαταρίας, αλλά ένα μπαράζ επενδύσεων συμβάλλει στη μετατροπή της σε έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους επεξεργασίας στον κόσμο. Από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο IRA, κορεατικές εταιρείες – ορισμένες σε κοινοπραξίες με αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – έχουν δεσμευτεί για σχεδόν 48 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή νέων εργοστασίων για την παραγωγή χημικών ουσιών, καθόδων και τελικών μπαταριών στην πατρίδα τους και στη Βόρεια Αμερική, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg. Αλλά οι κατασκευαστές μπαταριών της Κορέας εξαρτώνται ιστορικά από τις πρώτες ύλες που προέρχονται από την Κίνα. Το 2023, η χώρα επέκτεινε ένα πρόγραμμα επιδότησης καθώς οι πωλήσεις EV επιβραδύνθηκαν λόγω της ύφεσης της οικονομίας.