Σε μια νέα εποχή ανταγωνισμού για τα μερίδια μπαίνουν από το 2024 οι εταιρείες προμήθειας, καθώς η ελληνική αγορά ενέργειας είναι πλέον ώριμη και ανοιχτή σε νέα εργαλεία και υπηρεσίες.
Ο αγώνας δρόμου για τις πρώτες πέντε θέσεις της αγοράς έχει ξεκινήσει και το ερώτημα είναι ποιες εταιρείες θα καρπωθούν το μερίδιο 10% που μέχρι το 2026 θα πρέπει να απωλέσει στην προμήθεια η ΔΕΗ ώστε να πάει από το 55% στο 45% όπως έχει δεσμευθεί.
Η μάχη των «χρωματιστών τιμολογίων» που θα πραγματοποιείται κάθε μήνα, θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τις εταιρείες που θα επικρατήσουν τελικά, όμως οι ανταγωνιστικές τιμές είναι το αποτέλεσμα μιας ευρύτερης στρατηγικής που καλείται να έχει η εταιρεία για να μπορεί να τις εξασφαλίσει.
Το μέγεθος, η ρευστότητα, η διαχείριση ενέργειας, η πρόσβαση που μπορεί να έχει σε φθηνή παραγωγή ενέργειας και η ικανότητα στο energy trading θα καθορίσουν τελικά τη δύναμή της και τη θέση της στην αγορά ενέργειας του μέλλοντος.
Η διαχείριση ενέργειας, γίνεται το κλειδί για τις αγορές σε χαμηλότερες τιμές και στο πλαίσιο αυτό αποκτά ειδικό βάρος, τόσο η πρόσβαση σε φθηνή παραγωγή ενέργειας όσο και η συλλογή data για να μπορούν οι εταιρείες να έχουν ακριβή εικόνα της πορείας της ζήτησης και να κάνουν στοχευμένες αγορές.
Στο πλαίσιο αυτό το προβάδισμα φαίνεται να έχουν οι καθετοποιημένοι πάροχοι ΔΕΗ, ΗΡΩΝ, Mytilineos, Elpedison, NRG καθώς μπορούν να αξιοποιήσουν την πρόσβασή τους σε φθηνή παραγωγή ενέργειας.
Με βάση τις επιδόσεις του Δεκεμβρίου, η ΔΕΗ ήταν στην πρώτη θέση με 55,83% και 62,7% στη χαμηλή τάση και ακολουθούσαν η ΗΡΩΝ με 10,66%, η Μυτιληναίος με 9,25% και η Elpedison με 5,88%. Η NRG είχε 5,4% η Watt and Volt 5.12%, η Φυσικό Αέριο 3.53%, η Ζενίθ 2.31% , η Volterra 1,77% και η Volton 1,25%. Ωστόσο τον Ιανουάριο, αναφέρουν πληροφορίες, σημειώθηκαν απώλειες πελατών από τις μεγάλους εναλλακτικούς παρόχους προς τη ΔΕΗ και τις μικρότερες εταιρείες, ανάλογα με την ελκυστικότητα των τιμολογίων που λάνσαραν.
ΔΕΗ: Πλεονέκτημα στην παραγωγή ενέργειας και το energy management
Πλεονέκτημα δίνει στη ΔΕΗ η μεγάλη της πελατειακή βάση και η πρόσβαση σε φθηνή παραγωγή ενέργειας. Με την επέκταση στη Ρουμανία αναπτύσσει σημαντικές συνέργειες που της εξοικονομούν, όπως είπε 50 εκατ. ευρώ. Επίσης, το μέγεθός της, της δίνει τη δυνατότητα για οικονομίες κλίμακας και αποδοτικό energy management. Η ΔΕΗ με σημαία το φθηνότερο πράσινο τιμολόγιο, κράτησε τη σταθερή προτίμηση των πελατών της τον Ιανουάριο. Επίσης στρατηγική της είναι η επέκταση των υπηρεσιών προς τον πελάτη, Σημειώνεται ότι η ΔΕΗ οφείλει να μειώσει –με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό -το μερίδιό της κάτω από 50%. Για αυτό όπως σημείωσε και ανακοίνωσε στο Investor Day στόχο για μερίδιο 45% το 2026.
ΗΡΩΝ: Έμφαση στις συμπληρωματικές υπηρεσίες-προγραμμα loyalty
Η Ήρων εγκαινίασε πρόσφατα το “Heron Vibes”, το πρώτο της loyalty πρόγραμμα. Για πρώτη φορά, οι πελάτες της Ήρων με την πληρωμή του λογαριασμού τους μέσα από το myHeron app, παίζουν και έχουν τη δυνατότητα να κερδίσουν δώρα όπως δωροεπιταγές, ταξίδια, το ρεύμα της χρονιάς και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Ο όμιλος αποτελεί τον πρώτο ιδιώτη που δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα, στην παραγωγή και προμήθεια ενέργειας. Επίσης, πρωταγωνιστεί στην επίτευξη των στόχων της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και καινοτομεί με προϊόντα καθαρής ενέργειας και υπηρεσίες που στοχεύουν στην ενεργειακή αποδοτικότητα. Με το νέο πρόγραμμα ΗΡΩΝ SOLAR GENEROUS και την πρόσθετη, πρωτοποριακή υπηρεσία ΗΡΩΝ ΕΝ.Α, οι πελάτες ΗΡΩΝ τώρα γίνονται οι ίδιοι «παραγωγοί» της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν, απλά και γρήγορα, χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό στη στέγη τους.
Σήμερα, πάνω από 330.000 καταναλωτές εμπιστεύονται την ΗΡΩΝ για τις ενεργειακές ανάγκες του σπιτιού ή και της επιχείρησής τους. Με μερίδιο αγοράς που ξεπερνά το 10%, η εταιρεία βρίσκεται σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας καθώς διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο συνεργατών και 20 καταστήματα. Επιπλέον, έχει αναπτύξει online υπηρεσίες (e-contract, myΗΡΩΝ) με σκοπό την άμεση εξυπηρέτηση του πελατολογίου του καθώς και τις ανέπαφες συναλλαγές, από την πραγματοποίηση της αίτησης, σε 3 απλά βήματα, έως και την παραλαβή αλλά και εξόφληση των λογαριασμών.
Ο όμιλος ΗΡΩΝ έφερε τις πρώτες μακροχρόνιες συμβάσεις αγοράς ενέργειας (PPAs) από σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην ελληνική αγορά και, προσφέρει εξειδικευμένες λύσεις και υπηρεσίες που έχουν ως στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας, όπως οι Ενεργειακές Αναφορές (Energy Reports) και τα Πράσινα Πιστοποιητικά (Guarantees of Origin).
Mytilineos: Στόχος το 30%
Η Mytilineos με τη θυγατρική του protergia κατέχει την τρίτη θέση στην αγορά με βάση τα νούμερα του Δεκεμβρίου. Αν όμως συνυπολογιστούν και οι τρεις εταιρείες Protergia, Watt and Volt και Volterra, που ανήκουν στην Mytilineos, το μερίδιο φθάνει το 15% και έτσι, συνολικά, καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση στην αγορά. Με δεδομένο ότι από φέτος ξεκινάει την εκπροσώπηση της Αλουμίνιο Ελλάδος η Protergia θα φτάσει το 20% και στόχος της εταιρείας τα επόμενα χρόνια είναι το 30%, κάτι που όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της εταιρείας Ευάγγελος Μυτιληναίος θα το πετύχει με οργανική ανάπτυξη και εξαγορές. Ταυτόχρονα δίνει έμφαση στη διαχείριση ενέργειας, και έτσι μπορεί να παρέχει σε μεγάλους πελάτες σταθερά πράσινα διμερή συμβόλαια σε ανταγωνιστικό κόστος όπως ήδη ξεκίνησε να το κάνει με την Αλουμίνιο της Ελλάδος.