Τρεις από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ετοιμάζονται να κατασκευάσουν εργοστάσια στο Μεξικό, με τις ΗΠΑ να εκφράζουν τις ανησυχίες τους σχετικά με το επικείμενο κύμα κινεζικών επενδύσεων στη χώρα.
Οι κινεζικές εταιρείες MG, η BYD και η Chery, έχουν πραγματοποιήσει συνομιλίες με αξιωματούχους στο Μεξικό για την εξεύρεση εγκαταστάσεων φέτος, σύμφωνα με διάφορους ανθρώπους που βρίσκονται κοντά στις συζητήσεις. Μια τέταρτη κινεζική εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει εργοστάσιο μπαταριών αξίας 12 δισ. δολαρίων, αναφέρουν πηγές.
Πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας για τη πρωτοκαθεδρία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η επενδυτική ώθηση, η οποία θα μπορούσε να δώσει στους παραγωγούς της Κίνας ένα πολύτιμο έρεισμα στην περιοχή, θέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Λατινικής Αμερικής στο επίκεντρο του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας.
Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν θέσει ερωτήματα σχετικά με τις κινεζικές επενδύσεις ευρύτερα σε συναντήσεις με Μεξικανούς ομολόγους τους, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Μεξικανοί αξιωματούχοι αναγνώρισαν ότι πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν εξετάζουν κινεζικές επενδύσεις λόγω του κινδύνου να αναστατώσουν τις ΗΠΑ.
Το Μεξικό, η έβδομη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, είναι μία από τις χώρες που βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να επωφεληθούν από την αναταραχή στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που προκαλούν οι διαταραχές στην πανδημία Covid-19 και ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας. Προσφέρει φθηνότερο εργατικό δυναμικό, μια ευρεία αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων και πρόσβαση στη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της Βόρειας Αμερικής USMCA.
«Το ενδιαφέρον των κινεζικών εταιρειών για τη μεξικανική αγορά έχει αυξηθεί εκθετικά», δήλωσε ο Φρανθίσκο Μπαουτίστα της ΕΥ Λατινικής Αμερικής, η οποία συνεργάζεται με τέσσερις κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων που επιθυμούν να εγκαταστήσουν παραγωγή στο Μεξικό.
Οι ΗΠΑ ανταγωνίζονται με την Κίνα για την πρωτοκαθεδρία στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και δρομολόγησαν αυστηρούς περιορισμούς για να αποκλείσουν τα ηλεκτρικά οχήματα, τις μπαταρίες και άλλα εξαρτήματα και πόρους που κατασκευάζονται από κινεζικές εταιρείες από την αλυσίδα εφοδιασμού τους μέσω του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού.
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών τους στον κόσμο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες της να εξάγουν όλο και περισσότερο μοντέλα χαμηλού κόστους σε όλο τον κόσμο, καθώς αντιμετωπίζουν πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στα εγχώρια εργοστάσια.
Τα επενδυτικά σχέδια των κινεζικών MG, BYD και Chery
Η MG, η οποία ανήκει στον κρατικό γίγαντα αυτοκινήτων SAIC, σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο αξίας 1,5 δισ. δολαρίων – 2 δισ. δολαρίων στο Μεξικό, ενώ η BYD επεξεργάζεται μια επένδυση εργοστασίου αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων σε πρώτη φάση, δήλωσε μια πηγή που γνωρίζει τις συνομιλίες. Τον περασμένο μήνα, η BYD συναντήθηκε με υπουργούς από τουλάχιστον τέσσερις μεξικανικές πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των Edomex και Yucatán, σε μια δεξίωση στην Πόλη του Μεξικού σχετικά με ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων, δήλωσε ένας πρώην κρατικός αξιωματούχος.
Ο κυβερνήτης της Νουέβο Λεόν δήλωσε ότι η BYD σχεδιάζει ένα εργοστάσιο εκεί, αν και η εταιρεία δήλωσε ότι δεν έχει ληφθεί τελική απόφαση. Η SAIC, η BYD και η Chery δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν γνωρίσει αστρονομική ανάπτυξη στο Μεξικό τα τελευταία χρόνια, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα πέμπτο των πωλήσεων, από σχεδόν μηδενικό ποσοστό πριν από έξι χρόνια.
Οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι δεν προσπαθούν να εμποδίσουν τις κινεζικές επενδύσεις στο Μεξικό, αλλά η Τζάνετ Γέλεν, υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, τόνισε πρόσφατα την ανάγκη να εφαρμοστούν σωστά οι εμπορικοί κανόνες, συμπεριλαμβανομένης μιας πρόσφατης συμφωνίας των ΗΠΑ με το Μεξικό για την ενίσχυση του ελέγχου των ξένων επενδύσεων.