Επανάκτησε την πρωτοκαθεδρία του το (αμερικανικό) κυρίως LNG στο μείγμα των εισαγωγών φυσικού αερίου το πρώτο τρίμηνο του 2025, το οποίο χαρακτηρίστηκε επίσης από ρεκόρ εγχώριας ζήτησης για φυσικό αέριο, αλλά και μεγάλη αύξηση των εξαγωγών. Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα ceenergy news, ο Γενικός Εμπορικός Διευθυντής του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Μπράβος, για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024, το μερίδιο του LNG που εισήλθε στην Ελλάδα μέσω των τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης (που εισήλθε σε εμπορική λειτουργία την 1η Οκτωβρίου 2024) ήταν 50% (έναντι 39% το α’ τρίμηνο του έτους). Στον αντίποδα, το ποσοστό του (κυρίως ρωσικού) αερίου που εισέρχεται στη Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας από την πύλη του Σιδηρόκαστρου διαμορφώθηκε στο 39% (έναντι 43% ένα χρόνο πριν), με το ρωσικό αέριο να υποχωρεί στη δεύτερη θέση, με το μερίδιο του αζέρικου αερίου που εισέρχεται στη χώρα μέσω TAP από την πύλη της Νέας Μεσήμβριας να έχει μείνει σταθερό στο 11%.
Έχει επίσης την σημασία του ότι η ανατροπή αυτή συντελείται σε περιβάλλον υψηλής ζήτησης για φυσικό αέριο στην Ελλάδα, που προέρχεται κυρίως από την ηλεκτροπαραγωγή. Σύμφωνα με στοιχεία του Green Tank, μπορεί τον Μάρτιο του 2025 να ανακόπηκε το ανοδικό σερί των μηνιαίων καταναλώσεων φυσικού αερίου που…καλά κρατούσε από τον Οκτώβριο του 2024, ωστόσο σε τριμηνιαία βάση η κατανάλωση που άγγιξε τις 21 Τεραβατώρες εμφάνισε αύξηση 28,7% σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024 και ήταν η υψηλότερη συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2025 όλων των προηγούμενων ετών. Την μεγαλύτερη επίδραση είχε η πολύ μεγάλη αύξηση της χρήσης του αερίου στον ηλεκτρισμό (+4,33 TWh ή +48,1%). Ακολούθησε η μικρότερη αύξηση στα δίκτυα (+0,69 TWh ή +14,5%), ενώ στη βιομηχανία σημειώθηκε μείωση (-0,37 TWh ή -14,6%).
O ρόλος του FSRU Αλεξανδρούπολης
Όπως υπογράμμισε ο κ. Μπράβος, με τη θέση σε εμπορική λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης (που παραμένει πάντως εκτός λειτουργίας λόγω τεχνικού προβλήματος από τα τέλη Ιανουαρίου χωρίς να είναι σαφές πότε θα επαναλειτουργήσει), ο ρόλος της Ελλάδας στην προμήθεια ενέργειας σε περιφερειακό επίπεδο έγινε πιο σημαντικός. Είναι ενδεικτικό -όπως εξήγησε- ότι το FSRU της Αλεξανδρούπολης συνέβαλε τα μέγιστα στην επανεκκίνηση των εξαγωγών προς τη Βουλγαρία που είχαν κινηθεί υποτονικά την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024, καθώς σχεδόν όλα τα φορτία που έχει υποδεχθεί μέχρι στιγμής (που αντιστοιχούν σε 4 Τεραβατώρες συνολικά) κατευθύνθηκαν προς τη γειτονική χώρα. Το στέλεχος του ΔΕΣΦΑ σημείωσε επίσης ότι οι εξαγωγές έχουν αυξηθεί κατά 376% σε σχέση με το 2024. Ένα εντυπωσιακό ποσοστό που σε απόλυτους αριθμούς αντιστοιχεί σε μια σχετικά μικρή ποσότητα (+3,5 Τεραβατώρες), καθώς οι εξαγωγές κατέγραφαν χαμηλές πτήσεις στις αρχές του περασμένου έτους.
Αύξηση στη συνολική ζήτηση για φυσικό αέριο και για αμερικανικό LNG
Ο κ. Μπράβος τόνισε ότι για το επόμενο διάστημα αναμένεται αύξηση στην ζήτηση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, πολλώ δε μάλλον αν ληφθεί υπόψη ότι στο «παιχνίδι» μπαίνουν και δυο νέες μονάδες μεγάλης ισχύος, η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil (που αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία πολύ σύντομα) και η «Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης» των ΔΕΗ και ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ στην εξίσωση θα πρέπει να προστεθεί και η Πτολεμαΐδα 5 που θα μετατραπεί από λιγνιτική σε μονάδα φυσικού αερίου, όπως εξήγγειλε την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης. Αναμένεται επίσης περαιτέρω αύξηση του μεριδίου του αμερικανικού LNG, ιδίως αν ληφθεί απόφαση για περιορισμό του ρωσικού αερίου μέσω του Turkstream. Σύμφωνα με τον κ. Μπράβο υπάρχει ένα κενό που θα πρέπει να καλυφθεί ακόμη και εάν υποτεθεί ότι ένα μεγάλο ποσοστό της ποσότητας που έρχεται μέσω του Turkstream συνεχίσει να παραλαμβάνεται από τη Σερβία. Πρόκειται για ένα κενό της τάξεως των 50-60 Tεραβατωρών τον χρόνο, εντός και εκτός Ελλάδας που απαιτεί αύξηση της χωρητικότητας στο βόρειο τμήμα του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου. Την ίδια στιγμή, βέβαια, δεν μπορεί να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο αύξησης των τουρκικών εξαγωγών φυσικού αερίου στα Βαλκάνια. Να σημειωθεί εδώ ότι όπως δήλωσε πρόσφατα ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, η ΕΕ θα πρέπει να δεσμευτεί να αγοράσει ενέργεια αξίας 350 δισ. δολ. από τις ΗΠΑ για να αποφύγει τους εκτεταμένους δασμούς σε ευρωπαϊκά προϊόντα.
Στο «κάδρο» αυτό εντάσσονται σημαντικά έργα που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ, όπως η ολοκλήρωση του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή -έως τον Ιούνιο- που θα αυξήσει τη δυναμικότητα του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB από 3 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) σε 5 bcm. Έως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και ο Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά που θα αυξήσει την χωρητικότητα του σημείου διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με το σύστημα της Βουλγαρίας στο Σιδηρόκαστρο από τα 2 στα 3 bcm. Όπως εξηγεί ο κ. Μπράβος, αυτό σημαίνει ότι στις αρχές του 2026 -εφόσον και ο ICGB (σ.σ. η εταιρεία που διαχειρίζεται τον IGB) έχει ολοκληρώσει τις επενδύσεις που σχεδιάζει, η εξαγωγική δυναμικότητα της Ελλάδας προς Βουλγαρία θα αυξηθεί από τα 5 bcm ετησίως στα 8 bcm ετησίως.
Ειδική αναφορά έκανε και στον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδα-Βόρεια Μακεδονία που ανοίγει νέα προοπτική για την κάλυψη των αναγκών της γειτονικής χώρας και σε συνδυασμό με τον σχεδιαζόμενο αγωγό Βόρειας Μακεδονίας- Σερβίας θα ανοίξει το δρόμο για ροές φυσικού αερίου από τα ελληνικά τερματικά προς Ουγγαρία μέσω Σερβίας, προσφέροντας μια εναλλακτική όδευση σε σχέση με τις ήδη υφιστάμενες.
Τα σχέδια του ΔΕΣΦΑ για το υδρογόνο
Τέλος, ερωτώμενος για τον σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ για το υδρογόνο, ο κ. Μπράβος αναφέρθηκε στο σχέδιο κατασκευής ενός νέου αγωγού υδρογόνου που θα διασυνδεθεί με τον αντίστοιχο βουλγαρικό αγωγό. «Το περασμένο φθινόπωρο, δημοσιεύσαμε πρόσκληση ενδιαφέροντος για δυναμικότητα υδρογόνου, η οποία οδήγησε σε ενδιαφέρον για περίπου 80 Γιγαβατώρες ημερησίως – μια σημαντική ποσότητα. Η αγορά-στόχος είναι η Γερμανία και οι μελέτες μας έδειξαν ότι η κατασκευή αγωγού από την Ελλάδα για την τροφοδοσία των γερμανικών βιομηχανιών με πράσινο υδρογόνο είναι οικονομικά βιώσιμη. Φυσικά, χρειαζόμαστε ένα σταθερό ρυθμιστικό πλαίσιο γι’ αυτό, μαζί με επενδύσεις παραγωγής που πρέπει να πραγματοποιηθούν τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Βουλγαρία. Αλλά πιστεύουμε σε αυτό και είμαστε βέβαιοι ότι το υδρογόνο είναι το μέλλον», κατέληξε.
Διαβάστε ακόμη