Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η εισήγηση του ΔΕΣΦΑ για τις μεταβατικές ρυθμίσεις που θα ισχύσουν κατά την εκτέλεση των εργασιών σύνδεσης του νέου Σταθμού Συμπίεσης Απαερίων στη Ρεβυθούσα. Η δημόσια διαβούλευση που ολοκληρώθηκε υπό τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ανέδειξε σοβαρούς προβληματισμούς από φορείς της αγοράς, οι οποίοι προειδοποιούν για κινδύνους στη διασφάλιση του εφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), αλλά και για πιθανές επιπτώσεις στην αγορά ενέργειας.

Ο ΔΕΣΦΑ προτείνει μια σειρά μεταβατικών ρυθμίσεων για την περίοδο εκτέλεσης των εργασιών, υποστηρίζοντας ότι η εγκατάσταση του νέου συμπιεστή απαερίων (Boil-off Gas Compressor) είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου και τη συνολική περιβαλλοντική αναβάθμιση του σταθμού. Όμως, εταιρείες του κλάδου επισημαίνουν ότι η χρονική διάρκεια των παρεμβάσεων και η προσωρινή διακοπή της λειτουργίας του σταθμού θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και να θέσουν σε κίνδυνο την απρόσκοπτη λειτουργία απομακρυσμένων δικτύων.

Οι βασικοί παίκτες της αγοράς, μεταξύ των οποίων η ΕΝΑΟΝ ΕΔΑ, η Coral και η Motor Oil, ζητούν επανεξέταση των ρυθμίσεων, προειδοποιώντας για τις επιπτώσεις μιας παρατεταμένης διακοπής στην τροφοδοσία της χώρας με LNG.

Τι ζητεί η Motor Oil από τη ΡΑΑΕΥ

Η Motor Oil στην παρέμβασή της στη διαβούλευση εστιάζει στις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η διακοπή της λειτουργίας της Ρεβυθούσας στην ευρύτερη αγορά ενέργειας. Επισημαίνει ότι ο σταθμός αποτελεί κρίσιμο σημείο εισόδου LNG για τη χώρα και οποιαδήποτε διαταραχή στη λειτουργία του θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις, όχι μόνο στην τροφοδοσία του φυσικού αερίου αλλά και στη συνολική ενεργειακή ισορροπία.

Η Motor Oil εκφράζει την ανησυχία ότι η χρονική διάρκεια των εργασιών, όπως έχει προταθεί από τον ΔΕΣΦΑ, ξεπερνά τα όρια που μπορεί να αντέξει η αγορά χωρίς να δημιουργηθούν σημαντικές δυσκολίες στον εφοδιασμό. Η εταιρεία ζητά να εξεταστούν τρόποι ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα διατήρησης ενός ελάχιστου επιπέδου λειτουργίας του σταθμού, ακόμα και κατά τη διάρκεια των εργασιών.

Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η διαχείριση των διαθέσιμων ποσοτήτων LNG, ώστε να αποφευχθούν καταστάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε στρεβλώσεις στην αγορά και σε αυξήσεις τιμών. Τονίζει, επίσης, ότι οποιαδήποτε αλλαγή στη λειτουργία της Ρεβυθούσας πρέπει να γίνει με τρόπο που να διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που εξαρτώνται από το LNG για την καθημερινή τους λειτουργία. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η χρονική περίοδος κατά την οποία θα διακοπεί η λειτουργία του σταθμού LNG είναι υπερβολικά μεγάλη και μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην αγορά φυσικού αερίου.

Επί της ουσίας, η Motor Oil ζητεί από τη ΡΑΑΕΥ να επανεξετάσει τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας του σταθμού LNG και να την περιορίσει στο ελάχιστο δυνατό, ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος στην αγορά και στον εφοδιασμό. Παράλληλα, θεωρεί αναγκαίο να διασφαλιστεί η διαφάνεια στη διαχείριση των αποθεμάτων LNG κατά τη διάρκεια των εργασιών, προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις στην αγορά και αθέμιτες αυξήσεις τιμών. Επισημαίνει επίσης ότι πρέπει να ληφθούν εναλλακτικά μέτρα για την κάλυψη των αναγκών των εταιρειών που εξαρτώνται από το LNG, διασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρξουν διαταραχές στην τροφοδοσία. Τονίζει ότι οποιαδήποτε αλλαγή στη λειτουργία της Ρεβυθούσας πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζει τη σταθερότητα του ενεργειακού εφοδιασμού και τη βιωσιμότητα της αγοράς.

Αντίστοιχα, η Coral, όπως και η Motor Oil επισημαίνει ότι η προτεινόμενη διάρκεια των εργασιών υπερβαίνει το ανεκτό όριο για την αγορά και μπορεί να δημιουργήσει εφοδιαστικά κενά που θα επηρεάσουν επιχειρήσεις και καταναλωτές. Παράλληλα, ζητά να υπάρξει ξεκάθαρος σχεδιασμός για τη διαχείριση των διαθέσιμων ποσοτήτων LNG, προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις στις τιμές και αθέμιτες πρακτικές κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Η εταιρεία προτείνει είτε τη μείωση του χρόνου διακοπής είτε την εξεύρεση μηχανισμού που θα επιτρέψει τη λειτουργία κάποιων βασικών υπηρεσιών της Ρεβυθούσας κατά τη διάρκεια των εργασιών. Επιπλέον, συντάσσεται με τη Motor Oil στην ανάγκη ύπαρξης εναλλακτικών μέτρων που θα διασφαλίσουν τη συνεχή τροφοδοσία της αγοράς, ώστε να μην υπάρξουν ελλείψεις και επιπτώσεις στις τιμές του φυσικού αερίου.

Ποιες ανησυχίες εκφράζει η ENAON

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ΕΝΑΟΝ, αφού στην επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, υπογραμμίζει ότι η χρονική περίοδος εκτέλεσης των εργασιών στη Ρεβυθούσα θα επηρεάσει άμεσα την τροφοδοσία των περιοχών που εξαρτώνται από την εικονική διασύνδεση LNG. Η εταιρεία προειδοποιεί ότι κατά τη διάρκεια της συντήρησης της εγκατάστασης LNG δεν θα είναι δυνατή η χρήση της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγού LNG, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές διακοπές στη ροή φυσικού αερίου προς κρίσιμες περιοχές όπως η Καστοριά, το Άργος Ορεστικό και η Φλώρινα.

Σύμφωνα με την ΕΝΑΟΝ, από τον Σεπτέμβριο του 2024 έχουν ενεργοποιηθεί αρκετά απομακρυσμένα δίκτυα, ενώ τον Μάιο του 2025 αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του δικτύου μέσης πίεσης στα Ιωάννινα για τη βιομηχανική τροφοδοσία. Όλες αυτές οι υποδομές βασίζονται αποκλειστικά στη συνεχή και ομαλή λειτουργία του σταθμού της Ρεβυθούσας, καθιστώντας οποιαδήποτε εκτεταμένη διακοπή εξαιρετικά προβληματική.

Η ΕΝΑΟΝ ζητά από τη ΡΑΑΕΥ είτε να μεταθέσει χρονικά τις εργασίες συντήρησης σε διαφορετική περίοδο είτε να περιορίσει τη διάρκεια της διακοπής της υπηρεσίας φόρτωσης LNG σε μέγιστο διάστημα τριών εργάσιμων ημερών. Τονίζει ότι η παράταση της διακοπής πέρα από αυτό το όριο θα υπερβεί την αυτονομία των υπαρχουσών δεξαμενών LNG, θέτοντας σε κίνδυνο την αδιάλειπτη τροφοδοσία των τελικών καταναλωτών. Παράλληλα, η εταιρεία επισημαίνει ότι βρίσκεται σε αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί βιώσιμη επιλογή που να διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία των δικτύων της.

Διαβάστε ακόμη