Καθοριστικές αναμένονται οι επόμενες δέκα ημέρες για το FSRU Αλεξανδρούπολης, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα σε αυτό το διάστημα η Gastrade θα έχει μια ξεκάθαρη εικόνα για το ακριβές χρονοδιάγραμμα επανέναρξης της λειτουργίας του τερματικού σταθμού φυσικού αερίου. Η αγορά παρακολουθεί με έντονο ενδιαφέρον τις εξελίξεις, αφού η τελευταία παράταση που δόθηκε στις 31 Μαρτίου ανέτρεψε εκ νέου τα δεδομένα, αφήνοντας ανοιχτό το ερώτημα για το πότε θα μπορέσει το πλωτό τερματικό να επιστρέψει σε κανονική λειτουργία.
«Όλα τα τεχνικά ζητήματα λύνονται, αλλά χρειάζονται χρόνο» ανέφεραν χαρακτηριστικά πηγές με γνώση του θέματος. Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το energygame.gr oι τεχνικοί εργάζονται ώστε να ολοκληρώσουν την ανάλυση των δεδομένων και να προσδιορίσουν τον ακριβή χρόνο αποκατάστασης του προβλήματος. Η Gastrade φαίνεται να γνωρίζει πως η ζημιά δεν θα έχει αποκατασταθεί μέχρι τις 31 Μαρτίου και αναμένει το «τελικό πόρισμα» από τις τεχνικές ομάδες. Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία είναι να αποφύγει νέες καθυστερήσεις και να ανακοινώσει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, το οποίο θα μπορεί να τηρήσει χωρίς ανατροπές.
«Το τεχνικό πρόβλημα είναι απολύτως διαχειρίσιμο και δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας για την αγορά», διαβεβαιώνουν πηγές με γνώση της κατάστασης. Όπως επισημαίνεται, η πλειονότητα των προγραμματισμένων ποσοτήτων LNG έχει ήδη παραδοθεί, ενώ οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται σε μελλοντικές φορτώσεις κρίνονται οριακές και δεν επηρεάζουν τη συνολική ενεργειακή τροφοδοσία της περιοχής. Οι ελληνικές αρχές διαβεβαιώνουν ότι η ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας παραμένει ανεπηρέαστη.
Υπενθυμίζεται ότι το τερματικό σταμάτησε να λειτουργεί στις 28 Ιανουαρίου. Η διακοπή λειτουργίας του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, με ετήσια δυναμικότητα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα, παρατάθηκε έως τις 31 Μαρτίου σύμφωνα με δεδομένα της Gas Infrastructure Europe. Σημειώνεται πως σύμφωνα με πληροφορίες το τεχνικό πρόβλημα που έχει κρατήσει εκτός λειτουργίας το FSRU Αλεξανδρούπολης εδώ και περισσότερο από έναν μήνα αφορά τις αντλίες πίεσης, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αύξηση της πίεσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) πριν αυτό εισέλθει στους αεριοποιητές. Πρόκειται για έναν κρίσιμο μηχανισμό στη διαδικασία αεριοποίησης, καθώς το LNG αποθηκεύεται σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία και πρέπει να διοχετευθεί στο σύστημα υπό υψηλή πίεση, προκειμένου να μετατραπεί από υγρή σε αέρια μορφή και να εισέλθει στο δίκτυο μεταφοράς.
Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον προκαλεί και η διαχείριση των αποθεμάτων LNG που είχαν ήδη παραδοθεί στον σταθμό, προτού η αεριοποίηση σταματήσει πλήρως στα τέλη Ιανουαρίου. Μέρος του LNG που είχε παραδοθεί στον σταθμό πριν από τη διακοπή της αεριοποίησης μεταφέρθηκε σε άλλο δεξαμενόπλοιο και απομακρύνθηκε από το τερματικό.
Μέχρι τις 28 Ιανουαρίου, η διαδικασία αεριοποίησης είχε σταματήσει πλήρως, αφήνοντας LNG στις δεξαμενές του FSRU που δεν είχε προλάβει να διοχετευθεί στο δίκτυο. Ένα μήνα αργότερα, στις 28 Φεβρουαρίου, το δεξαμενόπλοιο Palu LNG έδεσε δίπλα στο FSRU άδειο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων. Το πλοίο δεν ήρθε για να παραδώσει νέο φορτίο, αλλά για να φορτώσει LNG που είχε απομείνει στο τερματικό.
Ο σταθμός είχε παραλάβει το τελευταίο του φορτίο στις 19 Ιανουαρίου, από το δεξαμενόπλοιο BW Lesmes (174.000 κυβικών μέτρων). Ωστόσο, στις 22 Ιανουαρίου, η αεριοποίηση περιορίστηκε σημαντικά, με την ημερήσια αποστολή φυσικού αερίου στο δίκτυο να μειώνεται στα 31,3 GWh, από το τεχνικό μέγιστο των 239 GWh. Στις 28 Ιανουαρίου, η αεριοποίηση σταμάτησε πλήρως, σύμφωνα με στοιχεία της Gas Infrastructure Europe (GIE).
Το γεγονός αυτό σήμαινε ότι μέρος του LNG που είχε εκφορτωθεί από το BW Lesmes δεν είχε προλάβει να αεριοποιηθεί, με αποτέλεσμα να παραμείνει στις δεξαμενές του FSRU. Ένα μήνα αργότερα, στις 28 Φεβρουαρίου, το Palu LNG έφτασε στην Αλεξανδρούπολη για να επαναφορτώσει το LNG που δεν είχε χρησιμοποιηθεί και να το μεταφέρει αλλού. Αντί να παραμείνει στις δεξαμενές του FSRU, το LNG που δεν αεριοποιήθηκε επαναφορτώθηκε σε άλλο πλοίο, σηματοδοτώντας μια προσωρινή λύση για το καύσιμο που είχε μείνει αδιάθετο.
Ο ρόλος του FSRU Αλεξανδρούπολης στην ενεργειακή στρατηγική της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
H πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης «FSRU» είναι πλέον μόνιμα αγκυροβολημένη 17 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Να σημειωθεί πως ανήκει στην εταιρεία Gastrade με μετόχους την Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog Investments –100% θυγατρική της Gaslog–, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και τον ΔΕΣΦΑ. Οι πέντε μέτοχοι κατέχουν μερίδιο 20% ο καθένας. Όπως έχει γράψει το energygame.gr, o πλωτός σταθμός ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Οκτώβριο του 2024 και αποτελεί βασικό στοιχείο στη στρατηγική της Νοτιοανατολικής Ευρώπης για τη μείωση της εξάρτησης από τις ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου. Ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG, το FSRU Αλεξανδρούπολης διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής, παρέχοντας εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού και ενισχύοντας τη διαφοροποίηση των ενεργειακών διαδρομών. Το έργο έχει σχεδιαστεί για να δέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο από διάφορους διεθνείς προμηθευτές, να το αποθηκεύει και να το επαναεριοποιεί πριν αυτό μεταφερθεί μέσω αγωγών στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας και άλλων χωρών των Βαλκανίων.
Η σημασία του FSRU Αλεξανδρούπολης δεν περιορίζεται μόνο στην ενεργειακή ασφάλεια, αλλά επεκτείνεται και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της αγοράς φυσικού αερίου. Ο σταθμός δίνει τη δυνατότητα στις χώρες της περιοχής να αποκτήσουν πρόσβαση σε πιο προσιτές και ευέλικτες επιλογές LNG, βελτιώνοντας τη διαπραγματευτική τους θέση απέναντι στους μεγάλους προμηθευτές.
Παράλληλα, η λειτουργία του ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου, προσελκύοντας επενδύσεις και ενισχύοντας την ενεργειακή υποδομή της χώρας. Η ανάπτυξη του σταθμού αναμένεται να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, καθώς δημιουργεί νέες δυνατότητες ενεργειακής συνεργασίας και διευρύνει τον ρόλο της Ελλάδας ως πύλη εισόδου LNG για τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
Διαβάστε ακόμη