Απογοητευτική φαίνεται πως είναι η έως τώρα αξιοποίηση της χωρητικότητας των γερμανικών πλοίων LNG στη Γερμανία, την ίδια ώρα που η χώρα συζητά επειγόντως το πως θα προχωρήσει την πράσινη μετάβαση (και παράλληλα την ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία) μετά την εκλογή Τραμπ.

Ο «Neptune» και το πλοίο LNG «Energos Power» που είναι συνδεδεμένα με αυτό παραμένουν πολύ κάτω από τις δυνατότητές τους: επί του παρόντος τροφοδοτούν σημαντικά λιγότερο από το 1% της τεχνικά πιθανής ποσότητας φυσικού αερίου στο δημόσιο δίκτυο. Η Wagner είναι διευθύνουσα σύμβουλος της Deutsche Regas, η οποία διαχειρίζεται τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG “Deutsche Ostsee” στο λιμάνι Mukran στο Rügen, τη μοναδική ιδιωτικά χρηματοδοτούμενη εγκατάσταση της Γερμανίας στο είδος της τερματικό.

Πρόκειται για πλοία επαναεριοποίησης, γνωστά στην τεχνική ορολογία ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRUs). Επιτρέπουν την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Γερμανία. Τα δεξαμενόπλοια LNG μπορούν να αντλήσουν το φορτίο τους στον «Neptune» και στο «Energos Power». Τα δύο FSRU μπορούν να αποθηκεύσουν το LNG και να το επαναεριοποιήσουν εάν είναι απαραίτητο. Αυτό σημαίνει ότι μετατρέπουν το LNG, το οποίο έχει ψυχθεί στους μείον 163 βαθμούς Κελσίου, και πάλι σε αέρια κατάσταση, ώστε να μπορεί να τροφοδοτηθεί στο γερμανικό δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου.

Ικανότητες που δεν αξιοποιούνται πλήρως

Σύμφωνα με την Deutsche Regas, τα δύο πλοία μπορούν μαζί να τροφοδοτούν 13,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στο δίκτυο κάθε χρόνο. Αυτό αντιστοιχεί στο 15% περίπου της συνολικής ζήτησης φυσικού αερίου της Γερμανίας. Όμως ο «Ποσειδώνας» και το «Energos Power» απείχαν πολύ από την αξία των 13,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων πέρυσι. Εάν αθροίσει κανείς τα στοιχεία από την πύλη διαφάνειας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων, θα φτάσει σε τιμή λίγο μεγαλύτερη από το 10% της αναφερόμενης ποσότητας αερίου.

Αυτό ρίχνει μια σκιά στη νέα ακόμη υποδομή εισαγωγής LNG στη Γερμανία, την ανάπτυξη της οποίας η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε προωθήσει σθεναρά το 2022. Η υποδομή προορίζεται να βοηθήσει στη διαφοροποίηση της παροχής αερίου της Γερμανίας.

Ο τερματικός σταθμός «Γερμανική Βαλτική Θάλασσα» διαδραματίζει βασικό ρόλο σε αυτό: Λόγω της θέσης του και της γεωγραφικής του εγγύτητας με σημαντικούς αγωγούς φυσικού αερίου που μπορούν να μεταφέρουν αέριο προς τα ανατολικά, προορίζεται επίσης να αυξήσει την ασφάλεια εφοδιασμού για τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών επίσης το επισημαίνει ξανά και ξανά.

Πλωτά τερματικά ως ενδιάμεση λύση

Τα πλωτά τερματικά (FSRU) ήταν σωτήρια κατά τη διάρκεια της κρίσης εφοδιασμού με φυσικό αέριο του 2022. Η ανάγκη για βιασύνη ήταν επείγουσα επειδή η Ρωσία είχε αρχικά μειώσει σημαντικά την άμεση παροχή φυσικού αερίου στη Γερμανία μέσω αγωγών μετά την επίθεση στην Ουκρανία. Με την καταστροφή των δύο αγωγών Nord Stream, σταμάτησε πλήρως στα τέλη Σεπτεμβρίου 2022. Η Γερμανία βρισκόταν στη μέση μιας οξείας κρίσης εφοδιασμού με φυσικό αέριο.

Έπρεπε να προμηθεύονται γρήγορα οι αντικαταστάσεις για τα ρωσικά αέρια που έλειπαν και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την εισαγωγή LNG. Στόχος ήταν να δημιουργηθεί βραχυπρόθεσμα η δυνατότητα εισαγωγής μεγάλων ποσοτήτων LNG από χώρες όπως οι ΗΠΑ ή το Κατάρ. Οι διαδικασίες έγκρισης συντομεύτηκαν ριζικά και οι γραμμές σύνδεσης για τους τερματικούς σταθμούς τοποθετήθηκαν με πρωτοφανή ταχύτητα. Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς μίλησε με περηφάνια για ένα νέο «Τέμπο της Γερμανίας». Μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η πρώτη FSRU, η Γερμανία δεν είχε δικούς της τερματικούς σταθμούς LNG.

Η Deutsche Regas ήταν ένας από τους πρωτοπόρους εκείνη την εποχή. Ο ομοσπονδιακός καγκελάριος Όλαφ Σολτς εγκαινίασε τον «Ποσειδώνα» στις 14 Ιανουαρίου 2023. Ταυτόχρονα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση κατασκεύασε τη δική της υποδομή εισαγωγής LNG. Κάτω από την ομπρέλα της Deutsche Energy Terminal GmbH (DET), η οποία ανήκει κατά 100% στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση, τα FSRU έχουν τεθεί σε λειτουργία στο Wilhelmshaven και στο Brunsbüttel Το τρίμηνο του 2025». Ούτε η DET ούτε η Deutsche Regas εμπορεύονται LNG. Παρέχουν απλώς την υποδομή εισαγωγής. Κερδίζουν τα χρήματά τους δημοπρατώντας τις δυνατότητες επαναεριοποίησης.

«Παράνομη στρέβλωση του ανταγωνισμού»;

Όμως, ενώ η Deutsche Regas δεν χρησιμοποιεί δημόσιους πόρους, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ξοδεύει πολλά χρήματα για τα τέσσερα FSRU της. Τον Δεκέμβριο του 2024, η Κομισιόν ενέκρινε ομοσπονδιακή κρατική βοήθεια ύψους περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη λειτουργία των τεσσάρων πλοίων. Η ενίσχυση, με τη μορφή άμεσης επιχορήγησης, προορίζεται να καλύψει τις αναμενόμενες ζημίες της DET από τη λειτουργία των τεσσάρων FSRU για πολλά χρόνια. Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την έγκριση της βοήθειας συνεχίζει: «Η Γερμανία έλαβε επίσης μέτρα για να αντιμετωπίσει πιθανές αδικαιολόγητες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού».

Εδώ όμως ο CEO της Deutsche Regas Ίνγκο Βάγκνερ αρχίζει να έχει αμφιβολίες. Κατά τη γνώμη της, η DET προσφέρει τη χρήση των χωρητικοτήτων των τερματικών που ανήκουν σε ομοσπονδιακό επίπεδο πολύ χαμηλότερα από τα τέλη που ορίζει η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων. «Κατά την άποψή μας, αυτή δεν είναι συμπεριφορά οικονομίας της αγοράς», λέει ο Wagner. Μιλάει για «παράνομη στρέβλωση του ανταγωνισμού».

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων λέει ότι γνωρίζει τους ισχυρισμούς και τους ερευνά. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών αναφέρεται στην ιδέα μάρκετινγκ της DET, η οποία έχει εγκριθεί βάσει του νόμου για τις κρατικές ενισχύσεις. Ένας εκπρόσωπος της DET δήλωσε: «Συμμορφωνόμαστε με τις κανονιστικές απαιτήσεις για την εμπορία των δυνατοτήτων επαναεριοποίησης των τερματικών μας. Η δημοπρασία μας τον Δεκέμβριο σχεδιάστηκε για να διατηρήσει την επιχειρησιακή ετοιμότητα των τερματικών μας στις αρχές του 2025.»

Ο Γιούργκεν Κιούλινγκ (Jürgen Kühling), ειδικός στον νόμο περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων στο Πανεπιστήμιο του Ρέγκενσμπουργκ, πιστεύει ότι ο κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού είναι υψηλός: Η ενίσχυση για την DET “έχει τη δυνατότητα να νοθεύσει τον ανταγωνισμό σε σύγκριση με ανταγωνιστικούς φορείς χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση”, δήλωσε ο Kühling στην Handelsblatt.

Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητος ο αυστηρός έλεγχος της τιμολόγησης DET. Ο καθηγητής πανεπιστημίου ερευνούσε το δίκαιο των κρατικών ενισχύσεων εδώ και δεκαετίες και ήταν πρόεδρος της Επιτροπής Μονοπωλίων μέχρι τα μέσα του περασμένου έτους. Είναι πρόεδρος της Επιστημονικής Ομάδας Εργασίας για Ρυθμιστικά Θέματα, η οποία παρέχει επιστημονικές συμβουλές στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων. Οι ενδείξεις από ανταγωνιστές όπως η Deutsche Regas σχετικά με τα αποτελέσματα των δημοπρασιών που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό θα πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη. «Αυτό απαιτεί μια κριτική ματιά τόσο από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή», δήλωσε ο Κιούλινγκ.

Το γεγονός ότι η ομοσπονδιακή εταιρεία τερματικών σταθμών LNG και ο ιδιωτικός ανταγωνιστής της Deutsche Regas διαφωνούν τώρα μεταξύ τους είναι πολύ βολικό για οργανισμούς προστασίας του κλίματος όπως η Deutsche Umwelthilfe (DUH). Το DUH υποστηρίζει ότι η υποδομή LNG είναι ήδη υπερμεγέθης και προωθεί την επέκταση της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Η βιομηχανία φυσικού αερίου απορρίπτει αυτό το επιχείρημα: «Χρειαζόμαστε την υποδομή μας LNG στη Γερμανία και πρέπει να συνεχίσουμε να την επεκτείνουμε ώστε να έχουμε ένα επίπεδο ασφάλειας εφοδιασμού που είχαμε ήδη πριν από την κρίση», δήλωσε ο Timm Kehler, διευθύνων σύμβουλος της ένωσης βιομηχανίας. Die Gas and hydrogen economy (πρώην: Future Gas). Οι τερματικοί σταθμοί είναι «μια ασφάλεια για φθηνό εφοδιασμό φυσικού αερίου και έναντι αστοχιών μεμονωμένων προμηθευτών».

Διαβάστε ακόμη