Η Τουρκία ενισχύει τη στρατηγική της θέση στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) με νέες επενδύσεις και διαγωνισμούς που αναδεικνύουν τις φιλοδοξίες της να καταστεί ενεργειακός κόμβος στην περιοχή. Η κρατική εταιρεία φυσικού αερίου και LNG, Botas, προκήρυξε πρόσφατα διαγωνισμό για την κατασκευή μιας νέας, τέταρτης δεξαμενής αποθήκευσης LNG στον τερματικό σταθμό Μαρμαρά Ερεγλίσι. Ο συγκεκριμένος τερματικός σταθμός, που λειτουργεί από το 1994, αποτελεί τον πρώτο σταθμό LNG της χώρας και διαθέτει σήμερα τρεις δεξαμενές χωρητικότητας 85.000 κυβικών μέτρων η καθεμία, καθώς και δυναμικότητα επαναεριοποίησης 37 εκατομμυρίων Sm3 ημερησίως.

Η νέα δεξαμενή, που θα έχει χωρητικότητα 160.000 κυβικών μέτρων, αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη δυναμικότητα του σταθμού, με την υλοποίηση του έργου να προβλέπεται να διαρκέσει 1.080 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα σε δέκα ημέρες από την υπογραφή, ενώ οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν τις προσφορές τους έως τις 10 Φεβρουαρίου 2025.

Επέκταση υποδομών LNG

Η Botas, εκτός από τον τερματικό σταθμό του Μαρμαρά Ερεγλίσι, διαχειρίζεται δύο ακόμη στρατηγικής σημασίας τερματικούς σταθμούς LNG που βασίζονται σε πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU). Αυτοί είναι ο τερματικός σταθμός στο Dortyol και ο νεότερος στο Saros. Μάλιστα, το 2023 η Botas εξαγόρασε την πλωτή μονάδα FSRU Vasant 1, χωρητικότητας 180.000 κυβικών μέτρων, έναντι 399 εκατομμυρίων δολαρίων, για την υποστήριξη του σταθμού Saros.

Στην Τουρκία λειτουργεί επίσης ο ιδιωτικός τερματικός σταθμός FSRU στο Αλιάγα της Σμύρνης, ενώ η εταιρεία Egegaz διαχειρίζεται έναν ακόμη σταθμό LNG στην ίδια περιοχή. Οι κινήσεις αυτές υπογραμμίζουν την προσπάθεια της Τουρκίας να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές της υποδομές και να διασφαλίσει τη σταθερή πρόσβαση σε ενεργειακούς πόρους.

Η Botas έχει αναπτύξει έντονη δραστηριότητα στην υπογραφή μακροπρόθεσμων συμφωνιών προμήθειας LNG, στοχεύοντας στην ενίσχυση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου της. Τον Σεπτέμβριο του 2024, η εταιρεία υπέγραψε συμφωνία με τη γαλλική TotalEnergies για την προμήθεια 16 φορτίων LNG, ή έως 1,6 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, σε διάστημα 10 ετών.

Παράλληλα, η Botas συνήψε δεκαετή συμφωνία με τη Shell για την προμήθεια 40 φορτίων LNG ετησίως (έως 4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα), με τη δυνατότητα παραλαβής των φορτίων σε ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς. Επιπλέον, τον Μάιο του 2024 υπέγραψε συμφωνία με την ExxonMobil για την αγορά LNG, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα προχώρησε σε συμφωνία δεκαετίας με την Oman LNG.

Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στη συνεργασία της Botas με την αλγερινή Sonatrach, την οποία επέκτεινε για τρία ακόμη χρόνια, εδραιώνοντας περαιτέρω τη μακροχρόνια σχέση των δύο πλευρών.

Στρατηγικός Στόχος: Ενεργειακός κόμβος

Οι επενδύσεις σε υποδομές και οι συμφωνίες προμήθειας αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού της Τουρκίας να καταστεί ενεργειακός κόμβος LNG. Η χώρα εκμεταλλεύεται τη γεωγραφική της θέση για να συνδέσει αγορές από την Ευρώπη, την Ασία και τη Μέση Ανατολή, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την ενεργειακή της ασφάλεια μέσω της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας.

Η νέα δεξαμενή στο Μαρμαρά Ερεγλίσι, όπως και τα υπόλοιπα έργα της Botas, αναμένεται να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου, δίνοντας στη χώρα μεγαλύτερη ευελιξία και αυξάνοντας τη σημασία της στην παγκόσμια αγορά LNG.

Διαβάστε ακόμη