Στον στόχο εύρεσης χρηματοδότησης για την επέκταση του IGB, του αγωγού φυσικού αερίου που συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία αναφέρθηκε ο Γιώργος Σάτλας, Εκτελεστικός Διευθυντής της ICGB, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο βουλγαρικό μέσο See News. Ειδικότερα, ο κ. Σάτλας δήλωσε πως «στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε αξιόπιστη χρηματοδότηση, και συμμετέχουμε σε συζητήσεις με πιθανούς συνεργάτες». Παράλληλα, μιλώντας για το εγχείρημα του Κάθετου Διαδρόμου, επισήμανε πως «ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία που συμβολίζει την ενότητά μας – περιλαμβάνει τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (TSOs) της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, με κοινό στόχο τη βελτίωση και ανάπτυξη της υποδομής φυσικού αερίου στην περιοχή. Αυτό θα επιτρέψει μεγαλύτερες παραδόσεις για την ευρύτερη περιοχή, στοχεύοντας σε αύξηση των ροών φυσικού αερίου έως και 10 bcm/y».

Η συνέντευξη που παραχώρησε ο Γιώργος Σάτλας είχε ως αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την έναρξη λειτουργίας του IGB, ο οποίος ξεκίνησε να λειτουργεί στα τέλη του 2022. Ο κ. Σάτλας ανέφερε πως στα πρώτα δύο χρόνια λειτουργίας του, ο αγωγός IGB ενίσχυσε σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια της Βουλγαρίας και της ευρύτερης περιοχής, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο και διευκολύνοντας την πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές. Ταυτόχρονα, σημείωσε πως «η δυναμικότητα των 3 bcm/y επιτρέπει παραδόσεις από την περιοχή της Κασπίας και νέες πηγές, διασφαλίζοντας ότι και οι δύο χώρες δεν θα εξαρτώνται ποτέ ξανά από μία μόνο πηγή».

Οι δηλώσεις του Εκτελεστικού Διευθυντή της ICGB, Γιώργου Σάτλα, για την επέκταση του IGB

Στη συνέχεια, ο κ. Σάτλας μίλησε για τη σχεδιαζόμενη επέκταση της χωρητικότητας του αγωγού από τα 3 bcm/y στα 5 bcm/y. Πιο συγκεκριμένα, τόνισε τα εξής: «Με νέα ορόσημα να έχουν επιτευχθεί και λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη γεωπολιτική κατάσταση στην περιοχή, η ICGB επικεντρώνεται πλέον στη δυνατότητα επέκτασης της χωρητικότητας του αγωγού στα 5 bcm/y. Αρχικά, αυτή η ανασκόπηση είχε προγραμματιστεί για πέντε έως έξι χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας. Οι νέες συνθήκες και η ενιαία, ισχυρή δέσμευση της Ευρώπης να ενισχύσει τη συνδεσιμότητα και να βελτιώσει τη διαφοροποίηση των πηγών μας ώθησαν να επανεξετάσουμε το χρονοδιάγραμμα. Στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε αξιόπιστη χρηματοδότηση, και συμμετέχουμε σε συζητήσεις με πιθανούς συνεργάτες». «Η επέκταση του αγωγού θα μπορούσε να είναι κρίσιμη για την κάλυψη της ζήτησης στις τοπικές αγορές και την αύξηση της ευελιξίας όσον αφορά τις πηγές προμήθειας, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον ποσοτήτων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τους τερματικούς σταθμούς της Ελλάδας και αυξημένων όγκων από την περιοχή της Κασπίας», πρόσθεσε.

Η συνεργασία του IGB με το FSRU Αλεξανδρούπολης

Ο Γιώργος Σάτλας ανέδειξε τη «συνεργασία» του IGB με τον πλωτό σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, η οποία, όπως δήλωσε, θα επιτρέψει στην περιοχή να έχει πρόσβαση σε LNG από πολλούς παγκόσμιους προμηθευτές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ και άλλες χώρες που εξάγουν LNG. «Ο FSRU στην Αλεξανδρούπολη παρέχει μια ευέλικτη και επεκτάσιμη λύση για την εισαγωγή και επαναεριοποίηση LNG, το οποίο στη συνέχεια μπορεί να μεταφέρεται μέσω του αγωγού IGB σε άλλες χώρες της περιοχής. Αυτό δημιουργεί μια δυναμική εφοδιαστική αλυσίδα που όχι μόνο ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια αλλά και προωθεί το περιφερειακό ενεργειακό εμπόριο, επιτρέποντας στις χώρες να προσαρμόζουν τις εισαγωγές τους βάσει ζήτησης, τιμών αγοράς και γεωπολιτικών παραγόντων», τονίζει.

Τέλος, ως προς το πράσινο υδρογόνο, ο κ. Σάτλας δήλωσε πως η ICGB υποστηρίζει πλήρως τους φιλόδοξους στόχους βιωσιμότητας της Ευρώπης και, μακροπρόθεσμα, θα αξιολογήσει το ενδιαφέρον της αγοράς για το πράσινο υδρογόνο, το οποίο μπορεί να αναμειχθεί με το φυσικό αέριο για μεταφορά μέσω της υποδομής του IGB.

Υπενθυμίζεται πως η ICGB είναι ο διαχειριστής ανάπτυξης και ο ανεξάρτητος διαχειριστής λειτουργίας του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), μήκους 182 χιλιομέτρων, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία στα τέλη του 2022. Η ICGB ανήκει εξίσου στην κρατική βουλγαρική εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) και στην IGI Poseidon, μια κοινοπραξία της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και του ιταλικού ενεργειακού ομίλου Edison.

Ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) συνδέει το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP) κοντά στην πόλη της Κομοτηνής με το βουλγαρικό δίκτυο μεταφοράς κοντά στην πόλη της Στάρα Ζαγκόρα. Ο αγωγός έχει συνολικό μήκος 182 χιλιόμετρα και τεχνική δυναμικότητα 3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως (bcm/y), με δυνατότητα επέκτασης έως και 5 bcm/y.

ΕΔΕΥΕΠ

Χάρτης που απεικονίζει το σημείο σύνδεσης του IGB με τον TAP και το ΕΔΦΑ. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται και το FSRU Αλεξανδρούπολης© ΕΔΕΥΕΠ

Διαβάστε ακόμη