Μέσα σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικών διεργασιών οι ροές του φυσικού αερίου δεν μένουν ανεπηρέαστες και αρκετοί παράγοντες αναμένεται να κρίνουν την τροφοδοσία των κρατών μελών της ΕΕ. Σε αυτό που συγκλίνουν αρκετοί αναλυτές είναι ότι αναμένονται στην περιοχή νέα terminal και παράλληλα εκτιμάται πως θα υπάρχει δυναμική άνοδος του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σε αυτό πλαίσιο σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να τρέξει το Market Test για τα slots της Ρεβυθούσας, που αφορούν την περίοδο 2030-2034. Πρόσφατα ο κ. Σωτήριος Μπράβος, Διευθυντής Εμπορικών Υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο 28ο Εθνικό Συνέδριο «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2024» του Ινστιτούτου Ενέργειας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, υπογράμμισε το έντονο ενδιαφέρον της αγοράς για τις συνεχιζόμενες δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για slots στη Ρεβυθούσα για την περίοδο 2025-2039. Αυτή η τάση υπογραμμίζει την αυξανόμενη στροφή προς το υγροποιημένο φυσικό αέριο καθώς η αγορά επιδιώκει να εξασφαλίσει την εισαγωγή διαφοροποιημένων ενεργειακών αποθεμάτων για την κάλυψη της ζήτησης. Παράλληλα, είχε τονίσει τη σημασία ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού ρυθμιστικού πλαισίου που θα επιτρέψει την ανάπτυξη υποδομών, όπως ο Κάθετος Διάδρομος.
Υπενθυμίζεται, πως το market test για τον Vertical Corridor δεν εξελίχθηκε με θετικό πρόσημο. Ωστόσο, όπως τονίζουν πηγές του διαχειριστή το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον προς την χρηματοδότηση του έργου, όπως από τράπεζες. Μέχρι τώρα, βέβαια, υποστήριξη υπάρχει από την οργανισμός για τη Διεθνή Ανάπτυξη (USAID). Η υποστήριξη του έργου από τις ΗΠΑ είχε εκφραστεί από την ειδικό σε θέματα ενέργειας Gergana Stoitcheva από την United States Energy Association, JSET/USAID η οποία μιλώντας τον περασμένο Μάιο σε εκδήλωση του ΔΕΣΦΑ είχε προτείνει τη σύσταση κοινής ομάδας εργασίας μεταξύ JSET/USAID και των Διαχειριστών, για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου. Το ενδιαφέρον αυτό από τις ΗΠΑ είχε εκφραστεί πολύ πριν τις εκλογές, με αναλυτές να εκτιμούν πως η άρση των περιορισμών στις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα «βοηθήσει» ώστε να εισρεύσουν αρκετές ποσότητες, LNG.
Γιατί είναι μονόδρομος ο Κάθετος Διάδρομος
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν πως με δεδομένο πως η αποθηκευτική ικανότητα της ΕΕ σε φυσικό αέριο έχει μειωθεί σημαντικά, λόγω της πτώσης της θερμοκρασίας, το θέμα του Κάθετου Διαδρόμου χαρακτηρίζεται ως μονόδρομος στην κατεύθυνση διαφοροποίησης των πηγών. Τα βλέμματα βέβαια στρέφονται στην Ουκρανία και το τι θα συμβεί. Με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Κιέβου και Μόσχας να μην έχουν ολοκληρωθεί εντείνεται η ανησυχία πως η διακοπή των ροών του ρωσικού αγωγού μέσω της Ουκρανίας θα μπορούσε από μόνη της να έχει ως αποτέλεσμα τα αποθέματα της Ευρώπης να μειωθούν δραστικά. Ενδεχομένως, αν υπήρχε «ναυάγιο» στις διαπραγματεύσεις, τότε θα επιλέγονταν οι συνεργασίες για προμήθεια σε διμερές επίπεδο. Αναλυτές, επισημαίνουν πως είναι νωρίς να μιλήσει κάποιος για αρνητική εξέλιξη σε σχέση με την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλει κυρώσεις στη ρωσική Gazprombank, καθώς δεν αποκλείεται συνεργασία προμηθευτών με άλλες ρωσικές τράπεζες. Ήδη, ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας Peter Szijjarto ζήτησε από τις ΗΠΑ να εξαιρέσουν τη ρωσική Gazprombank από τις κυρώσεις σε σχέση με τις πληρωμές που αφορούν το φυσικό αέριο.
Διαβάστε ακόμη