«Αυτή τη στιγμή παρατηρούμε μεγάλη ροή ρωσικού αερίου από την Τουρκία μέσω Βουλγαρίας, με πρακτικές ντάμπινγκ, δηλαδή μειωμένες τιμές, κάτι που γίνεται για στρατηγικούς λόγους ώστε να περιοριστεί η διείσδυση του LNG στην περιοχή. Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με ευρωπαϊκές πολιτικές, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει ο Κάθετος Διάδρομος να λειτουργήσει σωστά και αποτελεσματικά, παρέχοντας την διαφοροποίηση που επιζητούμε» δήλωσε ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade μιλώντας στο έβδομο Athens Investment Forum, που διεξήχθη την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.

Ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, ερωτηθείς αρχικά για την πρόσφατη έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ανέφερε πως «έχουμε ξεκινήσει από 1η Οκτωβρίου, αποστέλλοντας καθημερινά περίπου 30.000 MWh, οι οποίες κατευθύνονται κυρίως, σε αυτή τη φάση, προς τη βουλγαρική αγορά. Βρισκόμαστε σε συνθήκες που αυτήν την περίοδο δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές για το LNG. Ωστόσο, έχουμε πολύ σημαντικές μακροχρόνιες συμφωνίες, και για αυτόν τον λόγο δεν ανησυχούμε ιδιαίτερα όσον αφορά τη βιωσιμότητα και την οικονομική ευεξία του έργου, σε σχέση με τις ευρύτερες συνθήκες». Στη συνέχεια πρόσθεσε πως «η ασφάλεια των ενεργειακών υποδομών μεταφράζεται σε οικονομική, πολιτική και εθνική ασφάλεια, διότι δημιουργούνται περιφερειακές συνεργασίες που προστατεύουν ευρύτερα τη θέση της χώρας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης».

Παράλληλα, ο κ. Σιφναίος μίλησε και για τη σημασία της αμερικανικής στήριξης καθ’ όλη τη διάρκεια ανάπτυξης και υλοποίησης του FSRU. Συγκεκριμένα, ο CEO της Gastrade επισήμανε πως «σε όλη την πορεία του έργου υπήρξε σημαντική στήριξη από τον αμερικανικό παράγοντα για γεωστρατηγικούς λόγους. Τα τελευταία 15 χρόνια, οι ΗΠΑ, από χώρα εισαγωγής, έχουν μετατραπεί σε χώρα παραγωγής και είναι πλέον ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG στον κόσμο. Υπήρξε μεγάλο πολιτικό ενδιαφέρον για το έργο, καθώς αποτελεί σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής απεξάρτησης της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο, και ειδικά μετά την εισβολή στην Ουκρανία, απέκτησε έναν ακόμη πιο στρατηγικό και σημαντικό ρόλο».

Μάλιστα, αναφερόμενος στη συμφωνία με τη Venture Global, η οποία «έκλεισε» τον Σεπτέμβριο, σημείωσε πως «μέχρι τώρα δεν είχε φανεί να μεταφράζεται αυτό το ενδιαφέρον σε κάποια μορφή συμμετοχής στο έργο. Ωστόσο, η συμφωνία με τη Venture Global, έναν από τους μεγαλύτερους ανερχόμενους παραγωγούς LNG στην Αμερική, που έκλεισε τον Σεπτέμβριο λίγο πριν την έναρξη, ουσιαστικά εξασφάλισε όλη τη διαθέσιμη δυναμικότητα του έργου, από του χρόνου και για πέντε χρόνια. Πιστεύω ότι αυτή η συμφωνία αποτελεί δήλωση για την ταυτότητα του έργου, τη γεωπολιτική του σημασία και το αμερικανικό ενδιαφέρον για την περιοχή. Θυμίζω ότι το έργο είναι περιφερειακό, ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών, και στην μεταπολεμική εποχή θα μπορέσει να προσφέρει εναλλακτική είσοδο και διαδρομές εφοδιασμού για την Ουκρανία».

Τελευταίο θέμα στο οποίο αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ήταν το ζήτημα του Κάθετου Διαδρόμου. Ως προς αυτό, ο κ. Σιφναίος τόνισε πως είναι μια πρωτοβουλία που πιστεύει ιδιαίτερα, καθώς και ένα σχέδιο που καθιστά την Ελλάδα σημείο εισόδου για ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ και Κεντρικής Ευρώπης. Μάλιστα, πρόσθεσε πως «αν η πρωτοβουλία αυτή λειτουργήσει όπως μπορεί να λειτουργήσει, θα έχει τεράστια σημασία για τη χώρα μας και θα βοηθήσει στη συνολική απεξάρτηση της περιοχής από το ρωσικό φυσικό αέριο».

Οι προκλήσεις για τη λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου, κατά τον Κ. Σιφναίο

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Gastrade, υπάρχουν κάποιες προκλήσεις, οι οποίες θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε να λειτουργήσει ομαλά το έργο. Αρχικά, θα πρέπει να αμβλυνθούν τα λεγόμενα “bottlenecks” που υπάρχουν, μέσω επενδύσεων που θα επιτρέψουν τη ροή του αερίου σε όλο τον διάδρομο και θα αυξήσουν κυρίως τη δυνατότητα εξαγωγής της Ελλάδας προς τις περιοχές βόρεια της χώρας. Άρα, «το πρώτο βήμα είναι να επενδύσουμε σε υπάρχουσες υποδομές και να τις αναβαθμίσουμε, όπως για παράδειγμα τις εξαγωγικές δυνατότητες του IGB και του ΕΣΦΑ προς τη Βουλγαρία, καθώς και από τη Βουλγαρία προς τη Ρουμανία. Ο στόχος είναι να φτάσουμε εκεί όπου είναι η ζήτηση, δηλαδή προς τον βορρά. Τα έργα που απαιτούνται κοστολογούνται γύρω στα 700 εκατομμύρια ευρώ», όπως αναφέρει ο κ. Σιφναίος. Η δεύτερη πρόκληση είναι να γίνει το έργο ανταγωνιστικό για τους χρήστες του.

Τέλος, η τρίτη πρόκληση, που αποτελεί «το σημαντικότερο πρόβλημα για την περιοχή», όπως αναφέρει ο Κωνσταντίνος Σιφναίος, «έχει να κάνει με τις ευρωπαϊκές πολιτικές σε σχέση με το ρωσικό αέριο. Αυτή τη στιγμή παρατηρούμε μεγάλη ροή ρωσικού αερίου από την Τουρκία μέσω Βουλγαρίας, με πρακτικές ντάμπινγκ, δηλαδή μειωμένες τιμές, κάτι που γίνεται για στρατηγικούς λόγους ώστε να περιοριστεί η διείσδυση του LNG στην περιοχή». «Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με ευρωπαϊκές πολιτικές, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσει ο κάθετος διάδρομος να λειτουργήσει σωστά και αποτελεσματικά, παρέχοντας την διαφοροποίηση που επιζητούμε» κατέληξε ο επικεφαλής της Gastrade.

Διαβάστε ακόμη