Εντείνονται οι διεργασίες στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο, με το στοίχημα η Ελλάδα να μετατραπεί σε ένα gas hub στην περιοχή να παραμένει. Βέβαια, τελευταία εξέλιξη η συμφωνία που υπέγραψε ο όμιλος Κοπελούζου με την κρατική εταιρεία φυσικού αερίου της Αιγύπτου EGAS για εξαγωγές αιγυπτιακού LNG προς την Ανατολική Ευρώπη μέσω Ελλάδος. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες ημέρες ο ΔΕΣΦΑ θα έχει συναντήσεις με την EGAS, με σκοπό να ενταθεί η συνεργασία. Οι συναντήσεις θα γίνουν στο περιθώριο του Mediterranean Offshore Conference & Exhibition που θα πραγματοποιηθεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Το συγκεκριμένο συνέδριο διοργανώνεται από το 2000 και διεξάγεται, υπό την αιγίδα του Αιγυπτιακού Υπουργείου Πετρελαίου και Ορυκτών Πόρων.

Πάντως, μόνιμα χαρακτηριστικά έχει λάβει πλέον η «προτίμηση» των traders προς το ρωσικό αέριο που διαχέεται στην Ευρώπη μέσω των αγωγών, ενώ όπως φαίνεται το ίδιο πηγαίνει να γίνει και με το υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αυτό έχει επιπτώσεις και στις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω της Ρεβυθούσας. Το τελευταίο εξάμηνο παρατηρείται μια ακύρωση φορτίων LNG, μέσω της Ρεβυθούσας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί αυτό, της κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου της Βουλγαρίας Bulgargaz, η οποία προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την πώληση χρονοθυρίδας που είχε αποκτήσει για αποθήκευση και επανεριοποίηση LNG στη Ρεβυθούσα.

Η τάση αυτή επιβεβαιώνει τα όσα αναφέρθηκαν πριν από λίγες ημέρες, στην Αθήνα, στο Workshop της Κομισιόν για τις εξελίξεις στην αγορά αερίου και βέβαια την διαπίστωση του υφυπουργού για θέματα ενέργειας του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ, κ. Τζέφρι Πάιατ, ότι η Ρωσία «έριξε» τις τιμές του αερίου για να «κερδίσει» την ευρωπαϊκή αγορά. Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται πως η Ρωσία προσπαθεί να υποβαθμίσει τα έργα, όπως είναι ο Κάθετος Διάδρομος. Είναι σημαντικό όμως να αναφερθεί ότι το ρωσικό LNG κερδίζει έδαφος και σε μια σειρά ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ισπανία. Το 21% του ρωσικού αερίου κατευθύνεται σε ευρωπαϊκά terminals. Επομένως, μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι η απομάκρυνση του ρωσικού αερίου… από την Ευρώπη, σύμφωνα πάντα με τις κατευθύνσεις που έχει θέσει η Κομισιόν. Η ανάγκη διατήρησης της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη θέτει στο επίκεντρο την αναζήτηση νέων προμηθειών.

Την ίδια στιγμή, και η Ελλάδα δέχεται φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία, ωστόσο σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ το πρώτο εννεάμηνο του 2024 τα φορτία μειώθηκαν κατά 54,39%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες ο διαχειριστής, παρά την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου «παρουσιάστηκε μείωση κατά 7,90% των συνολικών εισαχθεισών ποσοτήτων φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της μείωσης των ποσοτήτων που εκφορτώθηκαν στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας. Ειδικότερα, στη Ρεβυθούσα εκφορτώθηκαν περίπου 12,34 TWh LNG από 17 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 4 διαφορετικές χώρες. Το μεγαλύτερο μέρος του εκφορτωθέντος LNG προήλθε από τις ΗΠΑ, αγγίζοντας τις 8,02 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,99% επί των συνολικών εισαγωγών LNG».

Διαβάστε ακόμη