Το πρώτο κυπριακό φυσικό αέριο αναμένεται να προέλθει από το κοίτασμα «Κρόνος» στο βυθοτεμάχιο 6, σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας, Γιώργο Παπαναστασίου. Σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή», ο Υπουργός τοποθέτησε χρονικά αυτή την εξέλιξη εντός του 2027, επισημαίνοντας ότι το φυσικό αέριο θα μεταφερθεί στην Αίγυπτο για υγροποίηση και από εκεί θα εξαχθεί στις διεθνείς αγορές. Παράλληλα, ανέφερε ότι η ExxonMobil προγραμματίζει δύο σημαντικές γεωτρήσεις για τις αρχές του 2025. Η πρώτη θα είναι μια ερευνητική γεώτρηση στον στόχο «Ηλέκτρα» στο βυθοτεμάχιο 5, ενώ η δεύτερη θα γίνει στο κοίτασμα «Γλαύκος» στο βυθοτεμάχιο 10, με σκοπό την επιβεβαίωση των ποσοτήτων φυσικού αερίου.
«Αναμένουμε ότι το φυσικό αέριο από το ‘Κρόνος’ θα πάει στην Αίγυπτο για υγροποίηση και από εκεί θα εξαχθεί στις διεθνείς αγορές». Ο κ. Παπαναστασίου επίσης ανέφερε ότι «αρχές του 2025 η ExxonMobil θα πραγματοποιήσει μια ερευνητική γεώτρηση στον στόχο ‘Ηλέκτρα’ στο βυθοτεμάχιο 5 και μια γεώτρηση στην περιοχή του κοιτάσματος ‘Γλαύκος’ στο βυθοτεμάχιο 10 για επιβεβαίωση ποσοτήτων», ανέφερε.
Ωστόσο, προβλήματα παραμένουν γύρω από το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό, με τον κ. Παπαναστασίου να παραδέχεται ότι υπάρχουν ενδείξεις για διαφθορά, αν και τόνισε ότι «οι ενδείξεις δεν είναι αποδείξεις». Επεσήμανε πως υπήρχαν προβληματικές αποφάσεις, ενώ υπήρξε προβληματισμός για το κατά πόσο το επιχειρηματικό μοντέλο που υιοθετήθηκε ήταν το πιο κατάλληλο για τη χώρα. Υπογράμμισε ότι θα μπορούσε απλώς να γίνει μια πληρωμή για να εξασφαλιστεί φυσικό αέριο στο σημείο σύνδεσης της ΑΗΚ ή άλλων συμβατικών ηλεκτροπαραγωγών, με τις τεχνικές λύσεις να αναλαμβάνονται από εξειδικευμένους οργανισμούς. «Έχουμε επανειλημμένα διερωτηθεί για κάποιες αποφάσεις που θεωρούμε προβληματικές. Πολλές φορές διερωτηθήκαμε αν αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο ήταν το πιο ορθό για τη χώρα μας. Μπορούσαμε απλώς να πούμε ότι εμείς θα πληρώσουμε για να έχουμε φυσικό αέριο στο σημείο σύνδεσης της ΑΗΚ ή άλλου συμβατικού ηλεκτροπαραγωγού και την τεχνική λύση να την αποφασίσουν οργανισμοί που έχουν την εξειδίκευση και θα αναλάμβαναν να εκτελέσουν το έργο».
Όσον αφορά την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για το θέμα του τερματικού στο Βασιλικό, ο Υπουργός δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ακόμα λεπτομέρειες, ενώ δεν έχει ενημέρωση για ενδεχόμενο διορισμό ανεξάρτητης ερευνητικής επιτροπής. Στο μεταξύ, η διαδικασία στο διαιτητικό δικαστήριο στο Λονδίνο βρίσκεται σε εξέλιξη, με αναμενόμενη ολοκλήρωση το 2026. «Η διαβούλευση βρίσκεται σε εξέλιξη και οι ενδείξεις είναι θετικές ότι αν συνεχιστεί το έργο, έστω κι αν δεν είναι αυτό που προκηρύχθηκε και κατακυρώθηκε στην κινεζική κοινοπραξία, επειδή αφορά την Κυπριακή Δημοκρατία, τότε η χρηματοδότηση θα παραμείνει».
Παράλληλα, γίνονται διαβουλεύσεις με τον εργολάβο για τη μεταφορά του πλοίου «Προμηθέας» στην Κύπρο, το οποίο είναι ολοκληρωμένο κατά 95% και έχει πληρωθεί με το ίδιο ποσοστό. Σε περίπτωση που το πλοίο φτάσει στην Κύπρο, δεν θα καταστεί μέρος της επιδιαιτησίας.
Η ΕΤΥΦΑ έχει ήδη ζητήσει προσφορές για την επιλογή project manager που θα επιβλέψει την ταχεία ολοκλήρωση της προβλήτας και των χερσαίων υποδομών στο Βασιλικό. Αν μέχρι τότε παραδοθεί το πλοίο «Προμηθέας», το έργο θα προχωρήσει. Αν όχι, θα ζητηθούν προσφορές για την ενοικίαση άλλης πλωτής μονάδας αεριοποίησης. Ωστόσο, παραμένουν αβεβαιότητες όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα και το κόστος ολοκλήρωσης του έργου, καθώς δεν είναι σαφές εάν το ημιτελές έργο μπορεί να προχωρήσει χωρίς τεχνικά προβλήματα.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση, ο Υπουργός σημείωσε ότι οι ενδείξεις από τη διαβούλευση είναι θετικές, και εάν το έργο συνεχιστεί, η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης θα παραμείνει, παρά την εμπλοκή της κινεζικής κοινοπραξίας.
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Παπαναστασίου παραδέχτηκε πως ότι η νυν κυβέρνηση κληρονόμησε ένα έργο που βρίσκονταν στον πάγο και έκανε προσπάθειες να το επανεκκινήσει δύο φορές, παρά τις συνεχείς προκλήσεις. Το βασικό μέλημα της κυβέρνησης παραμένει η ολοκλήρωση του έργου της έλευσης φυσικού αερίου, κάτι που θεωρείται κρίσιμο για την ενεργειακή ασφάλεια της Κύπρου. «Η νυν κυβέρνηση παρέλαβε ένα σταματημένο έργο και έκανε διαβουλεύσεις για να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες. Δύο φορές το πέτυχε, δύο φορές οι εργασίες σταμάτησαν. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο στόχος της κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση του έργου της έλευσης φυσικού αερίου».
Διαβάστε ακόμη