Μετά τον σκιώδη στόλο μεταφοράς πετρελαίου, η Ρωσία «τρέχει» τη δημιουργία ενός μαζικού σκιώδους στόλου για τη μεταφορά LNG.
Υπενθυμίζεται ότι ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν έθεσε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο τη μονάδα Arctic LNG 2, την οποία κήρυξε ως ένα σημαντικό εθνικό έργο.
Το εργοστάσιο αξίας 21 δισ. δολαρίων προορίζεται να αποδείξει ότι οι δυτικές κυρώσεις – οι οποίες επιβλήθηκαν μετά την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022 – δεν μπορούν να σταματήσουν την ενεργειακή βιομηχανία της χώρας.
Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το εργοστάσιο είναι η Novatek, η οποία κατέχει το 60% των μετοχών της εταιρείας εκμετάλλευσης. Οι δυτικοί μηχανικοί έχουν αποσυρθεί από το έργο μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Παρ’ όλα αυτά, το εργοστάσιο μπορεί να παράγει έως και 20 εκατομμύρια τόνους καυσίμων ετησίως, τα οποία πρόκειται να προμηθεύουν κυρίως στην Ασία. Και αυτό διότι η ζήτηση εκεί αναμένεται να αυξηθεί κατά 40% έως το 2030.
Στόχος της ρωσικής κυβέρνησης είναι να τριπλασιάσει τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου έως το 2030, παρά τις κυρώσεις. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η Ρωσία φιλοδοξεί να ελέγχει το 20% της παγκόσμιας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, σε σύγκριση με το μόλις 8% μέχρι σήμερα. Αυτό την θέτει σε άμεσο ανταγωνισμό με τους προμηθευτές των ΗΠΑ, οι οποίοι θέλουν να διπλασιάσουν τις συνολικές εξαγωγές τους σε υγροποιημένο φυσικό αέριο σε αυτή τη δεκαετία.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής στον κόσμο, είναι σημαντικός πελάτης και για τους δύο. Μια αποκλειστική ανάλυση του Bloomberg δείχνει πόσο μακριά θα φτάσει η Μόσχα για να κατακτήσει μερίδιο αγοράς. Για το σκοπό αυτό αναλύθηκαν στοιχεία της εταιρείας, δορυφορικές εικόνες και πληροφορίες παρακολούθησης πλοίων.
«Οι Ρώσοι αναζητούν ανθρώπους σε όλο τον κόσμο που χρειάζονται χρήματα», λέει ο Kjell Eikland, διευθύνων σύμβουλος της Eikland Energy, ο οποίος εργάζεται στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου για περισσότερα από 30 χρόνια. Στη συνέχεια, η Ρωσία αναλαμβάνει ολόκληρο το σχεδιασμό και την πώληση του καυσίμου.
Αυτός δεν είναι ο πρώτος ρωσικός σκιώδης στόλος: μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν στόλο εκατοντάδων πλοίων που μεταφέρουν το πετρέλαιο, παρά τις κυρώσεις.
Μέχρι στιγμής, η ακαθάριστη αξία των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης έχει ανέλθει σε περίπου 210 δισεκατομμύρια δολάρια στο σημείο φόρτωσης – με βάση τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg και τις τιμές εξαγωγής ρωσικού αργού πετρελαίου που παρέχονται από την Argus Media.
Η Ρωσία ακολουθεί παρόμοια στρατηγική για το LNG
Για τα περισσότερα ρωσικά εργοστάσια υγροποιημένου φυσικού αερίου, οι εξαγωγές εξακολουθούν να είναι νόμιμες. Στα υφιστάμενα εργοστάσια υγροποιημένου φυσικού αερίου της χώρας – συμπεριλαμβανομένων των Yamal και Sakhalin-II – δεν έχουν επιβληθεί μέχρι στιγμής κυρώσεις και συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά για τον εφοδιασμό της Ασίας και της Ευρώπης με ρωσικό καύσιμο.
Ωστόσο, το αέριο από το «Arctic LNG 2» υπόκειται σε κυρώσεις των ΗΠΑ από τον Νοέμβριο του 2023 – πριν καν αρχίσει η παραγωγή. Όχι μόνο προειδοποιήθηκαν οι δυνητικοί αγοραστές για το φυσικό αέριο από το εργοστάσιο, αλλά σταμάτησε και ο εφοδιασμός των ειδικών πλοίων που μπορούν να διασχίσουν τη Βόρεια Θάλασσα. Το φυσικό αέριο ήταν πρακτικά παγιδευμένο στην Αρκτική.
Έκτοτε, η Ρωσία λαμβάνει όλο και πιο απελπισμένα και δυνητικά επικίνδυνα μέτρα για να διατηρήσει τη ροή του καυσίμου, προσφέροντας ακόμη και μεγάλες εκπτώσεις για να πείσει τους απρόθυμους πελάτες, αναφέρει το Bloomberg, επικαλούμενο δύο δωδεκάδες εμπόρους υγροποιημένου φυσικού αερίου, εκπροσώπους εταιρειών και ναυλομεσίτες που επιθυμούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους.
Η Novatek έχει επίσης ανοίξει ένα γραφείο στην Κίνα για να βρει νέους πελάτες, αναφέρουν εμπιστευτικές πληροφορίες. Και στελέχη της Novatek λέγεται επίσης ότι έχουν ταξιδέψει στη Βομβάη για να συναντηθούν με ναυτιλιακές εταιρείες. Η εταιρεία με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο Λεονίντ Μίχελσον έχει συνηθίσει να αντιμετωπίζει κυρώσεις: η Novatek είχε ήδη υποστεί κυρώσεις μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014. «Η σχέση μεταξύ του Μίχελσον και του Πούτιν είναι στενή», λέει ο εμπειρογνώμονας Eikland. Επίσημα βίντεο και πρακτικά τεκμηριώνουν διάφορες συναντήσεις.
Τα ίχνη οδηγούν στη Μόσχα
Η Ρωσία άρχισε να κατασκευάζει έναν σκιώδη στόλο για το υπό κυρώσεις LNG τον Μάρτιο του 2024. Η εταιρεία Nur Global Shipping με έδρα το Ντουμπάι αγόρασε αρκετά παλαιότερα δεξαμενόπλοια φυσικού αερίου που διαφορετικά θα κατέληγαν στη μάντρα για περισσότερα από 50 εκατομμύρια δολάρια το καθένα. Ένα ασυνήθιστα υψηλό ποσό για πλοία που είναι τόσο παλιά και δεν πληρούν τα τελευταία περιβαλλοντικά πρότυπα, σύμφωνα με εμπόρους και ναυλομεσίτες.
Η εταιρική διεύθυνση της Nur είναι ένα ξενοδοχείο Meydan σε μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου στο Ντουμπάι, το οποίο έχει επικριθεί στο παρελθόν από τις ΗΠΑ και ορισμένους τοπικούς αξιωματούχους για την έλλειψη διαφάνειας.
Ο ιστότοπος και μόνο δείχνει πόσο αδιαφανές είναι το δίκτυο της εταιρείας: η αρχική σελίδα της Nur είναι καταχωρημένη στην South Oil Trading, μια εταιρεία από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, της οποίας η άδεια λειτουργίας έληξε το 2022. Η ιστοσελίδα της South Oil, με τη σειρά της, καταχωρήθηκε από την Caran Energy, η οποία εδρεύει επίσης στο Ντουμπάι.
Μετά από αίτημα για σχολιασμό, η ιστοσελίδα τους τέθηκε αμέσως εκτός λειτουργίας. Η διεύθυνση IP της Caran συνδέεται με αρκετές ρωσικές διευθύνσεις δικτύου, κάτι που είναι ασυνήθιστο για εταιρείες που εδρεύουν στα Εμιράτα, σύμφωνα με τον David Tannenbaum, διευθυντή της Blackstone Compliance Services.
Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, εμπόρους και πληροφορίες από μια ναυτιλιακή βάση δεδομένων, η Nur έχει πλέον συγκεντρώσει έναν σκιώδη στόλο πέντε πλοίων, δύο εκ των οποίων προέρχονται από την Jovo, έναν κινεζικό εισαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι αγορές πραγματοποιήθηκαν μέσω πέντε εταιρειών. Ένα από τα πλοία φέρει το όνομα «Pioneer».
Παραποιημένα στοιχεία πλοίων
Στα μέσα Ιουλίου, ορισμένοι έμποροι υγροποιημένου φυσικού αερίου παρατήρησαν την ασυνήθιστη διαδρομή του «Pioneer». Στα ανοικτά των ακτών της βόρειας Νορβηγίας, το πλοίο διέσχισε ένα σχεδόν τέλειο οβάλ στη Θάλασσα Μπάρεντς, διατηρώντας πρακτικά την ίδια ταχύτητα και κατεύθυνση σε κάθε στροφή, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης του πλοίου.
Οι έμποροι πιστεύουν ότι το πλοίο παραποίησε τη θέση του χρησιμοποιώντας μια διαδικασία γνωστή ως «spoofing», η οποία ξεγελά τα ψηφιακά συστήματα εντοπισμού ώστε να πιστέψουν μια ψευδή θέση. Στην πραγματικότητα, βρισκόταν καθ’ οδόν προς τον τερματικό σταθμό εξαγωγής του Arctic LNG 2.
Αυτό επιβεβαιώνεται από δορυφορικές εικόνες από την 1η Αυγούστου, που δείχνουν το πλοίο να ελλιμενίζεται στην εγκατάσταση – το πρώτο πλοίο που το κάνει ποτέ. Δύο ακόμη πλοία ελλιμενίζονται με γρήγορη διαδοχή: Το Asya Energy και το Everest Energy. Αυτό φαίνεται επίσης από ανάλυση δορυφορικών εικόνων του Bloomberg. Τα δεδομένα εντοπισμού των πλοίων πιθανώς παραποιήθηκαν και εδώ: σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το Asya Energy είχε περάσει μήνες στα ανοικτά των ακτών του Ομάν, ενώ το Everest Energy ήρθε από τη Μαλαισία.
Επισήμως, και τα τρία πλοία διαχειρίζεται η Ocean Speedstar Solutions, η εταιρεία που είναι εγγεγραμμένη στο Ghorpade. Το αδιαφανές δίκτυο καθιστά πρακτικά αδύνατο τον εντοπισμό των πλοίων στους πραγματικούς ιδιοκτήτες τους.
Λίγο μετά την αγορά, τα πλοία μεταβιβάστηκαν στην Ocean Speedstar και σε μια άλλη εταιρεία με έδρα τη Βομβάη, την Plio Energy Cargo Shipping. Οι πέντε εταιρείες που είχαν αγοράσει τα πλοία άλλαξαν στη συνέχεια τις διευθύνσεις τους στα γραφεία της Ocean Speedstar και της Plio Energy στη Βομβάη.
Η Plio Energy, όπως και η Ocean Speedstar που ιδρύθηκε τον Ιούνιο, είναι επίσης εγγεγραμμένη σε διαμέρισμα μακριά από το πολυσύχναστο επιχειρηματικό κέντρο της Βομβάης.
Τα πλοία δεν είναι εξοπλισμένα για τους πάγους της Αρκτικής
«Παρόλο που δεν εμπλεκόμαστε σε αυτές τις συναλλαγές, είναι σαφές ότι η εταιρεία είναι στην πραγματικότητα απλώς ένας μεσάζων για να παρακάμψει τους ελέγχους κυρώσεων», λέει ο Toby Dunipace, εταίρος και παγκόσμιος επικεφαλής του τμήματος LNG του ναυλομεσίτη SSY. «Τι συμβαίνει μετά από αυτό; Τότε σκοτεινιάζει».
Η ίδια η Ινδία τηρεί χαμηλούς τόνους. Ο Randhir Jaiswal, εκπρόσωπος του ινδικού υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο συμβάλλει στη διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής, δήλωσε ότι η χώρα δεν επιδιώκει μονομερείς κυρώσεις. Παρά τον σκιώδη στόλο, το Arctic LNG 2 έχει καταφέρει να εξάγει μόνο πέντε φορτία από τις αρχές Αυγούστου. Δύο φορτία βρίσκονται σε μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης που υπόκειται σε κυρώσεις κοντά στο Μουρμάνσκ. Τα άλλα τρία βρίσκονται υπό διαμετακόμιση.
Δεν είναι μόνο οι αμερικανικές κυρώσεις που απειλούν το εμπόριο, αλλά και ο χρόνος τελειώνει. Τα πλοία του σκιώδους στόλου είναι εξοπλισμένα για να πλέουν στα ύδατα της Αρκτικής μόνο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Στη συνέχεια, ο παχύς πάγος καθιστά τη διέλευση αδύνατη. Και παρά τις προσπάθειες να αγοράσει παγοθραυστικά και να κατασκευάσει δικά της πλοία, δεν είναι σαφές αν η Ρωσία θα έχει τέτοια πλοία εγκαίρως για να συνεχίσει τα ταξίδια του σκιώδους στόλου.
Τα δύο τελευταία πλοία απέπλευσαν τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης των πλοίων, και τα δύο κατευθύνονται προς την Ασία μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού μέσω της Αρκτικής. Τα παραδοσιακά πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου αποφεύγουν αυτή τη διαδρομή από φόβο σύγκρουσης με παγόβουνα.
«Η αποστολή ενός τόσο παλιού, ακατάλληλου πλοίου μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας υποδηλώνει ότι το Arctic LNG 2 δεν έχει άλλες επιλογές», λέει ο Tom Marzec-Manser, επικεφαλής του τμήματος Gas Analytics της εταιρείας συμβούλων ενέργειας ICIS. «Φαίνεται ότι οι καιροί είναι απελπιστικοί για το Arctic LNG 2, και έτσι καταφεύγουν σε απελπισμένα μέτρα».
Οι ΗΠΑ απαντούν με περαιτέρω κυρώσεις
Τα στελέχη της Novatek ταξιδεύουν επί του παρόντος σε όλο τον κόσμο για να βρουν τελικούς χρήστες για το LNG στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις, σημειώνει η Handelsblatt. Αν και προσφέρουν το καύσιμο με έκπτωση 40% επί των τιμών spot, οι δυνητικοί πελάτες είναι διστακτικοί, καθώς φοβούνται αντίποινα από την Ουάσινγκτον.
Λίγες μόλις εβδομάδες αφότου τα πρώτα πλοία έδεσαν στην πλατφόρμα Arctic LNG 2, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν κυρώσεις κατά τριών από αυτά, συμπεριλαμβανομένου του Pioneer, του Ocean Speedstar, τεσσάρων άλλων πλοίων και της κινεζικής μονάδας της Novatek.
Περίπου 48 ώρες αργότερα, το Pioneer φέρεται να επιχείρησε να μεταφέρει το LNG σε άλλο πλοίο στην ανοιχτή θάλασσα, σύμφωνα με δορυφορικές εικόνες. Στη συνέχεια επιβλήθηκαν κυρώσεις και σε αυτό το πλοίο.
Παρ’ όλα αυτά, η Ρωσία συνεχίζει να προωθεί το έργο. Η Arctic LNG 2 συνεχίζει την κατασκευή της δεύτερης φάσης της μονάδας, παρόλο που οι κυρώσεις απειλούν να θέσουν σε κίνδυνο την τρίτη και τελευταία φάση.
Ούτε η διοίκηση της Arctic LNG 2 ούτε η Novatek απάντησαν στα αιτήματα του Bloomberg για σχολιασμό. Ένα δελτίο τύπου που εξέδωσε η Novatek στις 10 Σεπτεμβρίου αρνήθηκε ότι η εταιρεία εμπλέκεται στην κατασκευή ή τη διαχείριση του σκοτεινού στόλου και χαρακτήρισε τέτοιους υπαινιγμούς ως «αναληθείς».
Διαβάστε ακόμη