Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι εργασίες για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας- Μακεδονίας, μια ακόμα σημαντική υποδομή για την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, τη σημασία της οποίας ανέδειξε και ο υφυπουργός Ενέργειας Τζέφρι Πάιατ κατά την παρέμβασή του στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033 του ΔΕΣΦΑ που τέθηκε σε  δημόσια διαβούλευση, ο αγωγός του οποίου ο τρέχων προϋπολογισμός ανέρχεται σε 92 εκατ. ευρώ  θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του επόμενου έτους και θα ενταχθεί στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) τον Ιανουάριο του 2026.

Η εξέλιξη των εργασιών για το project αποτέλεσε αντικείμενο της συνάντησης που είχαν στη Θεσσαλονίκη η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι με την Υπουργό Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας Σόνια Μποζινόφσκα και τον Διευθυντή της κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου της γειτονικής χώρας Nomagas Μουχάμετ Ελμάνζι. H κ. Γκάλι ανέλυσε την πρόοδο που έχει σημειώσει ο ΔΕΣΦΑ στο έργο, με τις δυο πλευρές να επιβεβαιώνουν εκ νέου τη δέσμευσή τους στην επιτυχημένη ολοκλήρωσή του και αναδεικνύοντας τη σημασία του για τη δημιουργία μιας περισσότερο διασυνδεδεμένης και ανθεκτικής αγοράς φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Υπενθυμίζεται ότι  κατόπιν συμφωνίας με τη Nomagas, ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει την επίβλεψη των κατασκευαστικών εργασιών για το τμήμα του αγωγού  που κατασκευάζεται στη γειτονική χώρα, μήκους 89 χιλιομέτρων.

Όπως αναφέρεται σε ανάρτηση του ΔΕΣΦΑ στο LinkedIn, o μήκους 123 χιλιομέτρων αγωγός θα δημιουργήσει έναν νέο ενεργειακό διάδρομο μεταξύ Ελλάδας και Βορείου Μακεδονίας, μειώνοντας την εξάρτηση της γειτονικής χώρας από μια πηγή φυσικού αερίου και παρέχοντας πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές προμήθειας φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων και φορτίων LNG από τα Τερματικά της Ρεβυθούσας, αλλά και του FSRU της Αλεξανδρούπολης. Σήμερα η τροφοδοσία της Βόρειας Μακεδονίας εξαρτάται αποκλειστικά από τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία που εμφανίζει συμφόρηση και μεταφέρει ρωσικό αέριο.

Ο αγωγός θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία στο Νεγκοτίνο μέσω του σημείου Ευζώνων/Γευγελής, συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, που διαχειρίζονται οι ΔΕΣΦΑ και Nomagas αντίστοιχα. Η αρχική του χωρητικότητα θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες ώστε ο αγωγός να υιοθετήσει τις κατάλληλες προδιαγραφές για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου και να είναι 100% Hydrogen Ready.

Η πρόσβαση της Βόρειας Μακεδονίας στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Ταυτόχρονα ο αγωγός προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και τη δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.

Διαβάστε ακόμη