Τη βούλησή τους να συνεχίσουν να εργάζονται για το έργο υλοποίησης του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου -στο κάδρο της έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης την 1η Οκτωβρίου- επαναβεβαίωσαν οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Μολδαβίας, της Ουκρανίας και της Σλοβακίας που συμμετέχουν στο project, μαζί με την Gastrade και την ICGB.

Στη συνάντηση της Ομάδας Εργασίας για το project που έλαβε χώρα χθες στη Θεσσαλονίκη, οι εμπλεκόμενες εταιρείες συζήτησαν -σύμφωνα με πληροφορίες- στην πρόοδο των επιμέρους έργων στο νότιο μέρος του Διαδρόμου (με το FSRU Αλεξανδρούπολης στο επίκεντρο). «Ενώ αξιολογήσαμε τα διδάγματα από τα αποτελέσματα του market test για τις υποδομές (σ.σ. που ήταν αποθαρρυντικά καθώς το ενδιαφέρον της αγοράς ήταν μηδενικό), ταυτόχρονα τονίσαμε την αναγκαιότητα της υλοποίησης του Διαδρόμου, καθώς πρόκειται για ζωτικής σημασίας πρωτοβουλία ώστε οι χώρες της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης να αποκτήσουν πρόσβαση σε περισσότερες πηγές φυσικού αερίου, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού, τον ανταγωνισμό και τη ρευστότητα των αγορών φυσικού αερίου, όπου παρατηρούνται συμφορήσεις τόσο σε φυσικό όσο και εμπορικό επίπεδο», σχολίασε σε ανάρτησή του στο LinkedIn ο επικεφαλής του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Ουγγαρίας FGSZ, δίνοντας το στίγμα της συνάντησης.

Την ίδια στιγμή, διαπιστώθηκε ο καλός συντονισμός μεταξύ όλων των εταιρειών που συμφώνησαν να εντείνουν τις προσπάθειές τους για υλοποίηση του Διαδρόμου κατά τον αρχικό σχεδιασμό τους. Οι εννέα συμμετέχοντες επιβεβαίωσαν ότι θα συνεχίσουν να διερευνούν τις δυνατότητες χρηματοδότησης του project από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες πηγές, ώστε να συγκρατηθεί η αύξηση των ταριφών στις υποδομές. Ανανέωσαν δε το «ραντεβού» τους για την επόμενη σύνοδο του CESEC (Υπουργική Διάσκεψη των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης) που θα λάβει χώρα στα τέλη Οκτωβρίου στη Βουδαπέστη, όταν θα έχει γίνει γνωστό το όνομα του νέου Επιτρόπου Ενέργειας της Κομισιόν και ενδεχομένως θα υπάρχει μεγαλύτερη ορατότητα για τις νέες προτεραιότητες των Βρυξελλών στο πεδίο της ενέργειας. Την ίδια στιγμή, κατά τη χθεσινή συνάντηση δόθηκε έμφαση στο θέμα της εναρμόνισης της ποιότητας του φυσικού αερίου που θα μεταφέρεται μέσω των υποδομών του Κάθετου Διαδρόμου ώστε να βελτιωθεί η διαλειτουργικότητά τους, με δεδομένο ότι οι «προδιαγραφές» του LNG και του αγώγιμου φυσικού αερίου είναι διαφορετικές.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι με δεδομένες τις τελευταίες εξελίξεις και την έντονη κινητικότητα που αναπτύσσει η Τουρκία προς την κατεύθυνση της εισαγωγής ακόμα μεγαλύτερων ποσοτήτων ρωσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, η αναγκαιότητα να προχωρήσει ο Κάθετος Διάδρομος που αποτελεί έμπρακτη εξειδίκευση της στρατηγικής της ΕΕ για διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου καθίσταται επιτακτική.

Ο Κάθετος Διάδρομος αποτελεί μια εναλλακτική όδευση για την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας έως την Μολδαβία και την Ουκρανία και υποστηρίζεται τόσο από την ΕΕ, όσο και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ στο πλαίσιο της προσπάθειας για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο και για ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της περιοχής.

Διαβάστε ακόμη