Ούριος άνεμος πνέει για την ελληνική αγορά LNG, αφού σύμφωνα με τον Επικεφαλής της Molgas στη ΝΑ Ευρώπη, κ. Αλέξανδρο Λαγάκο «υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης και έχουμε λόγους να είμαστε αισιόδοξοι». Ο όμιλος της Molgas εγκαινίασε προ ολίγων ημερών το πρώτο πρατήριο LCNG, ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη, προσφέροντας υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) για τον ανεφοδιασμό βαρέων οχημάτων (φορτηγών, λεωφορείων) αλλά και μικρότερων οχημάτων και Ι.Χ στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο επίτευγμα υλοποιήθηκε από την ελληνική εταιρεία που πρωταγωνιστεί στον τομέα της προμήθειας LNG, Blue Grid, μέλος του Ομίλου Molgas από το 2022. Ο κ. Λαγάκος «βλέπει» επίσης σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου σε τελικούς καταναλωτές (small-scale LNG), όπως είναι μεταξύ άλλων η βιομηχανία, οι οδικές μεταφορές και η ναυτιλία.
Όπως ανέφερε μιλώντας στο energygame.gr μέσα στον Αύγουστο αναμένεται η ολοκλήρωση του δεύτερου πρατηρίου στη Μαγούλα στην Αθήνα που θα τεθεί σε λειτουργία το 2024, ενώ δύο ακόμα πρατήρια σε Πάτρα και Γιάννενα θα τεθούν σε λειτουργία μέσα στο 2025. «Ξεκινήσαμε να δραστηριοποιούμαστε στην αγορά ως Blue Grid, μία αμιγώς ελληνική εταιρεία η οποία από το 2022 έχει απορροφηθεί από τον Όμιλο της Molgas που είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στην Ευρώπη. Το γεγονός ότι αυτός ο κολοσσός – που παραδίδει LNG σε περισσότερες από 16 χώρες – έχει επενδύσει στην Blue Grid δείχνει ότι η Νοτιοανατολική Ευρώπη βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων και υπάρχει πίστη για την εν λόγω αγορά».
Σημειώνεται πως το Πρατήριο LNG της Molgas δίνει πρόσβαση σε ένα καύσιμο που μειώνει δραστικά τόσο τα λειτουργικά έξοδα (παραπάνω από 30%) όσο και τους ρύπους για τον ελληνικό στόλο φορτηγών, η μέση ηλικία του οποίου ξεπερνά τα 23 έτη. Η εξοικονόμηση καυσίμου είναι τόσο σημαντική, που καθιστά απολύτως συμφέρουσα την αντικατάσταση παλαιών φορτηγών με πιο σύγχρονα (νέα ή μεταχειρισμένα) κινούμενα με LNG. Παράλληλα προσφέρει υψηλή αυτονομία (έως και 1800 χλμ), έως και 50% λιγότερη ηχορύπανση και καμία επιβάρυνση ως προς το απόβαρο του οχήματος. Η ίδια εγκατάσταση προσφέρει ταυτόχρονα και CNG, το οποίο απευθύνεται σε μικρότερα οχήματα και Ι.Χ. Το γεγονός πως το CNG παράγεται από LNG καθιστά το εν λόγω καύσιμο ενεργειακά πλουσιότερο σε σχέση με το CNG που παράγεται μέσω συμπίεσης αερίου που προέρχεται από το δίκτυο αγωγών, το οποίο μεγιστοποιεί τα οικονομικά και λειτουργικά οφέλη για τον τελικό καταναλωτή. Στο άμεσο μέλλον, τα πρατήρια της Molgas, αμέσως μετά την ψήφιση του εθνικού πλαισίου για το Βιομεθάνιο, θα προσφέρουν και BioLNG, δηλαδή Ανανεώσιμο LNG, ενεργοποιώντας την επιλογή του Net Zero (μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος) για τους Έλληνες μεταφορείς και τους πελάτες τους. «Αυτό είναι η εφαρμογή στην πράξη του εθνικού πλαισίου για το βιομεθάνιο που αναμένεται να γίνει νόμος του κράτους μέσα στο 2024», σημείωσε.
Προ των πυλών το «ανανεώσιμο LNG»
Τα ανανεώσιμα καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος με το το bio-LNG να κερδίζει έδαφος. «Η εφοδιαστική αλυσίδα υπάρχει, το δίκτυο υπάρχει συνεπώς όλοι οι καταναλωτές που κινούνται αυτή τη στιγμή με ορυκτό LNG στο εγγύς μέλλον αναμένεται να χρησιμοποιούν ανανεώσιμο LNG χωρίς να χρειάζεται κάποια περαιτέρω επένδυση», τονίζει. Η εταιρεία εξειδικεύεται, στο να φέρει αέριο ως καύσιμο στους τελικούς καταναλωτές, στη βιομηχανία, στις οδικές και στις θαλάσσιες μεταφορές, σε πολύ λίγο καιρό θα στραφεί σε ένα μείγμα και σε μια πορεία αμιγώς στην ανανεώσιμη μορφή του LNG. Άρα λοιπόν, τα βαρέα οχήματα, που δεν έχουν πολλές επιλογές ώστε να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, πολύ σύντομα θα έχουν τη δυνατότητα να κινούνται με bio-LNG.
«Όλοι συμφωνούμε ότι δεν θα υπάρχει μία τεχνολογία ή ένα καύσιμο που θα δώσει λύσεις σε όλους τους τομείς. Ακόμη και εντός του ίδιου τομέα θα προκρίνονται οι βέλτιστες λύσεις. Θα έχουμε πολλές λύσεις, οι οποίες έχουν διαφορετικό βαθμό ωριμότητας», ανέφερε ο κ. Λαγάκος. «Υπάρχει ήδη εφοδιαστική αλυσίδα LNG και το αντίστοιχο δίκτυο και σίγουρα θα κοστίσει λιγότερο σε σχέση με άλλες τεχνολογίες οι οποίες έχουν ομολογουμένως ακόμα δρόμο να διανύσουν. Οι δικές μας επενδύσεις είναι μία πρώτη είσοδος για την αγορά των εναλλακτικών καυσίμων σε δύσκολους τομείς να επιτύχουν μειωμένο ανθρακικό αποτύπωμα. Η παρουσία της Υφυπουργού Ενέργειας, Αλεξάνδρας Σδούκου και η στήριξη από τον υφυπουργό Υποδομών, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Β. Οικονόμου που υποδεικνύει όπως δήλωσε πως «πρόκειται για μία γρήγορη νίκη για την Ελλάδα».
Σχολιάζοντας την αγορά του small scale LNG σημείωσε πως βρίσκεται σε αρκετά πρώιμο στάδιο στην Ελλάδα. Από τον Απρίλιο του 2024 ο πρώτος βιομηχανικός πελάτης LNG ξεκινάει να παραλαμβάνει και να καλύπτει τις ενεργειακές του ανάγκες με αυτό το καύσιμο. Ο λόγος για τη γαλακτοβιομηχανία Κολιός, στη Βόρεια Ελλάδα, η οποία είναι πελάτης της Molgas και είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι εγκατέλειψε το μαζούτ καλύπτοντας πλέον τις ανάγκες της με φυσικό αέριο που φτάνει στις εγκαταστάσεις της μέσω LNG. «Ως εταιρεία έχουμε συμβασιοποιήσει έναν μεγάλο αριθμό βιομηχανικών πελατών οι οποίοι θέλουν να στραφούν από τα πετρελαιοειδή καύσιμα στο LNG. Τους επόμενους μήνες υλοποιούμε τα εν λόγω έργα και θα δούμε να λαμβάνουν σάρκα και οστά το φθινόπωρο. Ολοένα και περισσότερες βιομηχανίες αναμένεται να καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες με LNG», τόνισε ο κ. Λαγάκος.
Διαβάστε ακόμη