Τις δημοπρασίες δέσμευσης δυναμικότητας στον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας για το οικονομικό έτος 2024-2025 θα διενεργήσει την 1η Ιουλίου o ICGB, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον αγωγό.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του IGB, οι ποσότητες θα προσφερθούν για πέντε συνεχόμενα έτη φυσικού αερίου, με τη δυναμικότητα να ποικίλλει για τα διαφορετικά σημεία διασύνδεσης – με τα δίκτυα του Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz, του ελληνικού ΔΕΣΦΑ και του Trans Adriatic Pipeline (TAP) AG αντίστοιχα. Για το επερχόμενο έτος φυσικού αερίου 2024/2025 o ICGB θα προσφέρει σε ανταγωνιστικές δημοπρασίες τη διαθέσιμη δυναμικότητα των δύο σημείων διασύνδεσης στην Ελλάδα που ανέρχονται σε 37.333.058 Kwh/d/y. Η διαθέσιμη δυναμικότητα σε ποσότητα 33.012.605 Kwh/d/y θα προσφερθεί για το σημείο διασύνδεσης στη Βουλγαρία. Οι έμποροι θα μπορούν να δεσμεύσουν δυναμικότητα εκ των προτέρων για τη μεταφορά όγκων φυσικού αερίου που θα ρέουν από τον τερματικό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης μετά τη θέση του σε εμπορική λειτουργία. Οι δημοπρασίες θα πραγματοποιηθούν σε δύο ανεξάρτητες πλατφόρμες δέσμευσης χωρητικότητας, την RBP – Regional Booking Platform και την PRISMA European Capacity Platform.
Οι δημοπρασίες αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές γιατί επιτρέπουν την αποτελεσματική κατανομή της χωρητικότητας του αγωγού, προωθώντας τον ανταγωνισμό και διασφαλίζοντας την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην περιοχή. Επιπλέον, η δυνατότητα προκράτησης δυναμικότητας για τον τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη υπογραμμίζει τον ρόλο του αγωγού στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και διαφοροποίησης στην περιοχή.
Υπενθυμίζεται πως ο IGB ξεκίνησε την χρήση 2023-2024 με πάνω από 82% της χωρητικότητάς του δεσμευμένο. Όπως είχε αναφέρει η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ICGB, της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αγωγό, το 50% των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο καλύπτονται από τον αγωγό και οι υπόλοιπες ποσότητες μεταφέρονται σε άλλες αγορές, και μέσω του Διαβαλκανικού Αγωγού. Οι καταχωρημένοι χρήστες του αγωγού είναι πάνω από 20, η πλειονότητα των οποίων είναι ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Στην παρούσα φάση σε εξέλιξη βρίσκεται το δεσμευτικό market test για την αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού IGB με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Σεπτέμβριο. Σημειώνεται πως στα τέλη του 2025 ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB θα μπορεί να λειτουργεί με αυξημένη δυναμικότητα (5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως από 3 που είναι σήμερα). Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τη λειτουργία του αγωγού με αυξημένη δυναμικότητα στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 στο σημείο διασύνδεσης στη Στάρα Ζαγόρα (όπου διασυνδέεται με το Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και εντός του 2026 στο σημείο διασύνδεσης της Κομοτηνής, που διασυνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας. Τα σχετικά σχέδια βρίσκονται υπό συζήτηση με Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ αντίστοιχα.
Προϋπόθεση για τις αυξημένες ροές μέσω IGB είναι η ολοκλήρωση αφενός του δεσμευτικού market test και αφετέρου όλων των βημάτων για τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την κατασκευή και την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού. Την ίδια στιγμή, σημαντικό τεχνικό προαπαιτούμενο από ελληνικής πλευράς είναι η ολοκλήρωση του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή. Υπενθυμίζεται ότι η μη δεσμευτική φάση του market test για την επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού έλαβε χώρα πέρυσι και έδειξε πολύ σημαντικό ενδιαφέρον από πλευράς συμμετεχόντων στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου για δέσμευση αυξημένων ποσοτήτων. Η αύξηση της δυναμικότητας του IGB είναι κομβικής σημασίας για την επίτευξη του ευρύτερου στόχου για τη μεταφορά 10 δισ. κυβικών μέτρων LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας (Ρεβυθούσα και FSRU Αλεξανδρούπολης που τίθεται σε εμπορική λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα) αλλά και αερίου από το Αζερμπαϊτζάν (με δεδομένο ότι ο ΙGB διασυνδέεται με τον TAP) με προορισμό τις αγορές της Μολδαβίας, της Ουκρανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας. Κάτι που εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για τη λειτουργία του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου για τον οποίο εργάζονται το τελευταίο διάστημα ο ΔΕΣΦΑ με τους Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.
Διαβάστε ακόμη