Το δεσμευτικό market test για τον Vertical Corridor (Κάθετο Διάδρομο) που θα λάβει χώρα από τον Ιούνιο έως τα τέλη Ιουλίου είναι ένα «εκ των σημαντικότερων βημάτων» για την πορεία του έργου που έχει σαν στόχο να δημιουργήσει μια εναλλακτική διαδρομή από την Ελλάδα προς τη Βαλκανική, την Κεντρική Ευρώπη και την Ουκρανία. Όπως είπε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης για το δesfa+ Innovation Center, το market test αναμένεται να δώσει τα «πρώτα σήματα» από την αγορά για την κατανομή δυναμικότητας στα σημεία διασύνδεσης μεταξύ των χωρών που εμπλέκονται. Βάσει του ενδιαφέροντος των χρηστών, θα προσδιοριστούν και θα διαστασιολογηθούν τα κατάλληλα και στοχευμένα έργα επαύξησης δυναμικότητας που απαιτούνται για την ικανοποίηση της ζήτησης κατά μήκος της διαδρομής του Κάθετου Διαδρόμου. Θα δείξει δηλαδή το πόσο πρέπει να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα φυσικού αερίου στα σημεία διασυνδέσεων των συστημάτων των χωρών που συμμετέχουν στον Κάθετο Διάδρομο. Την ίδια ώρα, θα προσδιορίσει το ύψος των απαραίτητων επενδύσεων που στην παρούσα φάση ανέρχονται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ.
«Ο Vertical Corridor υπάρχει ήδη και μεταφέρει αέριο, μένει να δούμε ποιες είναι οι δυνατότητες για την αύξηση της δυναμικότητας των υποδομών που θα τον απαρτίζουν», σημειώνει η Μαρία Ρίτα Γκάλι. Σημειώνεται πως ο Κάθετος Διάδρομος ενισχύει τις προοπτικές αναβάθμισης της δυναμικότητας του διασυνδετήριου αγωγού Eλλάδας – Βουλγαρίας (IGB) από τα 3 στα 5 δισ. κ.μ. αερίου αλλά και τα σχέδια της Gastrade για ένα δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Ο ρόλος της Ελλάδας αλλά ως διαμετακομιστή και εναλλακτική «πηγή» φυσικού αερίου για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το αέριο από τo FSRU της Αλεξανδρούπολης θα φτάνει μέσω του IGB και του σταθμού του Σιδηροκάστρου σε αντίστροφη ροή, στη Βουλγαρία και από εκεί μέσω των υφιστάμενων διασυνδέσεων θα φτάνει στη Σερβία, στη Βόρεια Μακεδονία, στη Ρουμανία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία και δυτικά μέχρι την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, μια αγορά 65 δισ. κυβικών μέτρων (κ.μ.) αερίου ετησίως (όση περίπου η κατανάλωση της Γερμανίας). «Αν τα νέα fsru θέλουν να αυξήσουν τη χωρητικότητα τους αυτή είναι η σωστή στιγμή», σημείωσε η CEO του ΔΕΣΦΑ.
Σημειώνεται πως πρόκειται για ένα έργο που χαίρει ευρωπαϊκής υποστήριξης, ενώ οι κυβερνήσεις που εμπλέκονται έχουν υποσχεθεί πως θα διασφαλίσουν την πρόσβαση σε κεφάλαια. Ο εκλογικός πυρετός που επικρατεί στην Ευρώπη δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο το έργο, αφού οι κυριότερες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν υπό την αιγίδα της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τη σύνθεση που θα προκύψει μετά τις ευρωεκλογές.
Υπενθυμίζεται πως εκτός αγοράς έθεσε τα φορτία LNG τον Απρίλιο το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο που μπαίνει στη χώρα μας από το Σιδηρόκαστρο μέσω του αγωγού Turk Stream. Αναφορικά με το γεγονός «η Μαρία Ρίτα Γκάλι δήλωσε ότι έτσι κινείται η επιχειρηματική αγορά. Ο Κάθετος Διάδρομος έρχεται ακριβώς να προστατέψει τις χώρες που συμμετέχουν. Ακόμα και σε ένα ενδεχόμενο σενάριο όπου η στρόφιγγα μία μέρα θα κλείσει». Και συμπλήρωσε, «ελπίζουμε η συζήτηση γύρω από τον Κάθετο Διάδρομο ελπίζουμε να προχωρήσει με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη».
Σημειώνεται πως το ρωσικό αέριο κυριάρχησε και στον σταθμό της Ρεβυθούσας, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μετά τις ΗΠΑ με 1,91 TWh, ποσότητες αυξημένες κατά 82% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Το αμιγώς ρωσικό αέριο ή μεταμφιεσμένο ρωσικό αέριο που φτάνει στη Βουλγαρία μέσω Τουρκίας κυριάρχησε συνολικότερα στην αγορά των Βαλκανίων και είναι αυτό που έφερε τη μεγάλη ανατροπή στις εισαγωγές LNG της Ρεβυθούσας. Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα προς τη Βουλγαρία μειώθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 κατά 94,9%, στις μόλις 0,29 TWh, πτώση που αποδίδεται από τον ΔΕΣΦΑ στις αυξανόμενες εισαγωγές φυσικού αερίου της Βουλγαρίας από την Τουρκία. Οι περιζήτητες μέσα στην ενεργειακή κρίση εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας δεν είχαν την ίδια ζήτηση τον Απρίλιο, ενώ οι ελάχιστες για εκφόρτωση προγραμματισμένες ποσότητες LNG ακυρώθηκαν, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά από το 2019 να μηδενιστούν οι εισαγωγές LNG. Είχε προηγηθεί μια σταδιακή ακύρωση φορτίων από τον Ιανουάριο.
«Από σήμερα μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένουμε αποφάσεις, αλλά αυτό που περιμένουμε σε πρώτο χρόνο είναι τα αποτελέσματα του market test», κατέληξε. Υπενθυμίζεται πως το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των διαχειριστών υποδομών φυσικού αερίου που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου που επισφραγίζει και διευρύνει την εντατική συνεργασία που έχουν αναπτύξει οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς αερίου και LNG από την Ελλάδα, όπως ο ΔΕΣΦΑ και η Gastrade, τη Βουλγαρία (ICGB, Bulgartransgaz), τη Ρουμανία (Transgaz), την Ουγγαρία (FGSZ) και τη Σλοβακία (EUStream). Η συμμετοχή των τριών νέων χωρών και ειδικά της μεγάλης αγοράς της Ουκρανίας, δίνει νέες προοπτικές στις υποδομές φυσικού αερίου της Ελλάδας που μπορούν να υποστηρίξουν τη μεταφορά αυξημένων ποσοτήτων αερίου προς τη Βουλγαρία και από εκεί στην ευρύτερη περιοχή.
Διαβάστε ακόμη