Εγκρίθηκε χθες από την Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία για την πραγματοποίηση της δεσμευτικής φάσης του market test για την αναβάθμιση και επαύξηση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς αερίου.

Ειδικότερα, καθορίστηκε ότι η δεσμευτική ζήτηση που θα εκφραστεί θα προσδιορίσει τις επενδύσεις που θα γίνουν. Οι οριστικές αποφάσεις για το επενδυτικό σχέδιο του ΔΕΣΦΑ θα ληφθούν μετά το Φεβρουάριο το 2025, καθώς μέχρι τον Φεβρουάριο οι συμμετέχοντες με δεσμευτικές προσφορές στο market test έχουν δικαίωμα για ανάκληση της δέσμευσης

Το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη του market test, με την εγγραφή των εταιρειών που θα θελήσουν να συμμετάσχουν θα προσδιοριστεί από τον ΔΕΣΦΑ, αλλά αναμένεται ότι η εγγραφή των εταιρειών θα ξεκινήσει μέσα στο Μάιο. Αφού εξασφαλιστεί ότι πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη διαδικασία, μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές.

Το δεσμευτικό market test θα ολοκληρωθεί με την κατανομή δυναμικότητας στις εταιρείες που υπέβαλλαν επιτυχώς δεσμευτικές προσφορές και πληρούν τα κριτήρια που τέθηκαν στη διαδικασία.

Μέσω της διεξαγωγής του market test, ο ΔΕΣΦΑ στοχεύει στον βέλτιστο, τόσο από τεχνικής όσο και από οικονομικής άποψης, σχεδιασμό νέων υποδομών που θα ενσωματωθούν στο ΕΣΦΑ και θα εξυπηρετήσουν με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο τη ζήτηση και τις ανάγκες των χρηστών του, συμβάλλοντας στην περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού και στην ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με ανακοίνωση του Διαχειριστή, στο μη δεσμευτικό μάρκετ τεστ, που έγινε πέρσι, είχαν υποβάλει αιτήματα είκοσι επτά (27) συνολικά εταιρείες. Απ’ αυτές, οι 17 προέρχονται από διεθνείς εταιρείες, κυρίως της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Γερμανία, Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία), αλλά και των ΗΠΑ, γεγονός που αναδεικνύει τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, ενώ οι υπόλοιπες 10 προέρχονται από μεγάλες ελληνικές εταιρείες. Αξίζει να σημειωθεί πως ποσοστό περίπου 40% των αιτημάτων υποβλήθηκε από εταιρείες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη δραστηριοποιηθεί στην Ελληνική αγορά Φυσικού Αερίου.

Σημαντικό ήταν το ενδιαφέρον για τα υφιστάμενα (Αγία Τριάδα, Νέα Μεσημβρία -TAP, Σιδηρόκαστρο, Κήποι), αλλά και τα νέα σημεία διασύνδεσης του ΕΣΦΑ, όπως η Αμφιτρίτη (FSRU Αλεξανδρούπολης), η Κομοτηνή (IGB), οι Εύζωνοι (Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας), καθώς και των υπό ανάπτυξη FSRUs, στον Βόλο, στη Θεσσαλονίκη και στην Κόρινθο.

Επίσης, η Ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ ενέκρινε χθες και τη μεθοδολογία εσόδου του ΑΔΜΗΕ, ως φορέα υλοποίησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτης.